سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۵۴۵۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
توضيحات شمقدري و نيک‏نژاد در کميسيون فرهنگي مجلس/
عضو کميسيون فرهنگي مجلس گفت: با توجه به شرايط اقتصادي حاکم، ساخت فيلم "لاله" در اولويت قرار ندارد و وزارت ارشاد هم براي ساخت اين فيلم از سوي مقام‌هاي ارشد دولت تحت فشار هستند.

به گزارش «شهر»، به نقل از مهر علي مطهري عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر که خلاصه فيلمنامه پروژه سينمايي "لاله" به تازگي به دست اعضاي اين کميسيون رسيده‌است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آقاي شمقدري رئيس سازمان سينمايي کشور و آقاي نيک‌نژاد کارگردان فيلم لاله در جمع اعضاي کارگروه رسانه و هنر کميسيون فرهنگي حاضر شدند و توضيحاتي را ارائه کردند.


وي افزود: درحال حاضر کارگروه خلاصه فيلمنامه را بررسي مي‌کند و قرار است از صاحب‌نظران امور سينمايي نيز دعوت کنيم تا نظر آنها را هم بشنويم و نظر نهايي کار گروه رسانه و هنر را به کميسيون ارائه کنيم، آن وقت کميسيون تصميم نهايي را اعلام کند.


ساخت "لاله" با هزينه سنگين در اولويت فرهنگي نيست

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا فيلمنامه را خوانده‌ايد و نظرتان درباره آن چيست، گفت: فيلمنامه تازه به دست من رسيده و هنوز فرصت نکرده‌ام آن را بخوانم، اما آنچه مسلم است و از آگاهي اجمالي از فيلمنامه به دست مي‌آيد اين است که ساخت چنين فيلمي با اين هزينه سنگين در اولويت‌هاي فرهنگي قرار ندارد.


عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به تحت فشار بودن وزارت ارشاد براي ساخت اين فيلم گفت: آن گونه که شنيده مي‌شود ساخت اين فيلم ناشي از قولي است که مقامات ارشد دولت در همايش ايرانيان خارج از کشور به آقاي نيک‌نژاد داده‌اند و شايد وزارت ارشاد مجبور به توليد اين پروژه سينمايي شده‌است. به نظرمن ساخت اين فيلم امري دستوري است.


مطهري در پاسخ به اين سئوال که اگر پس از صدور راي منفي کميسيون فرهنگي، دولت همچنان اصرار بر ساخت اين فيلم داشته باشد در اين صورت اين کميسيون چه خواهد کرد گفت: کميسيون و بلکه هر نماينده‌اي مي‌تواند از ابزار سئوال و حتي استيضاح در اين موارد استفاده کند.


فيلم "لاله" به يک مسئله اجتماعي تبديل شده است

وي اضافه کرد: اگر محتواي اين فيلم ارزشمند باشد و واقعا نشان دهنده شخصيت و جايگاه زن در جامعه ايران باشد و مصداق فيلم فاخر مانند فيلم حضرت مريم و ملک سليمان به شمار رود، شايد ارزش داشته باشد که دولت هزينه ساخت اين فيلم را به عهده بگيرد اما هنوز اين امر روشن نيست.


نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شرايط اقتصادي، ساخت اين فيلم را ضروري ندانست و گفت: در شرايط اقتصادي فعلي لزومي ندارد اين هزينه را دولت متحمل شود، بلکه اگر اصرار به ساخت اين فيلم دارند مي‌توانند در بخش خصوصي اين کار را انجام دهد. به علاوه، تجربه نشان داده است که هفت يا نه ميليارد توماني که در ابتداي پروژه مطرح مي‌شود معمولا به بيست ميليارد مي‌رسد خصوصا که بناست از هنرپيشه‌هاي مطرح هاليوود در آن استفاده شود.


وي در پايان افزود: تصميم‌گيري درباره پروژه سينمايي "لاله" وظيفه ذاتي کميسيون فرهنگي نيست چرا که اين کميسيون وظيفه ندارد که به تک‌تک مصاديق ورود پيدا کند اما چون ساخت اين پروژه سينمايي به يک مسئله اجتماعي تبديل شده‌است ناچار بايد ورود پيدا مي‌کرديم.

نظر شما