شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۸
کد خبر: ۵۴۵۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي گفت: انجام يک آزمايش به اين مفهوم نيست که اورانيوم ضعيف شده در گرد و غبار و ريزگردها وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعي «شهر» و به نقل از فارس، علي‌محمد احمدي اظهار داشت: اورانيوم ضعيف شده در گرد و غبار و ريزگردها به گونه‌اي نيست که روي همه مردم به سرعت اثر بگذارد. اورانيوم ضعيف شده در عراق در جنگ نظامي بوده و قرار نيست که همه را بکشد، ولي به هرحال چون مواد شيميايي و راديو اکتيوي هستند احتمال دارد که در کوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت تاثير داشته باشد.

 

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: همچنين گرفتن يک آزمايش به مفهوم اين نيست که همه جمعيت آلوده هستند و يا اينکه بگويند آزمايش کرديم و اورانيوم نبود، پس يعني اورانيوم اثري نداشته است.

 

وي ادامه داد: با اين حال بسياري از تحليلگران و کارشناسان مي‌دانند وقتي در يک منطقه‌اي از اورانيوم ضعيف شده و گسترده استفاده شود اثر آن تا مدت‌ها اقليم، آب، خاک و فضاي آن منطقه را آلوده مي‌کند و الان همه بر اين باور هستند که عراق آلوده به اورانيوم است.

 

احمدي تصريح کرد: همچنين گزارش‌هايي که تلويزيون ما از عراق مي‌دهد در مناطق جنوبي اين کشور همه اذعان دارند که آمريکا در زمان جنگ از اين نوع سلاح استفاده کرده است.

 

اين نماينده مجلس اضافه کرد: بنابراين در تمام ريزگردهاي جنوب عراق و همچنين گردوغباري که از صحراي عربستان به جنوب عراق و پس از آن به ايران وارد مي‌شود، اين احتمال وجود دارد که اورانيوم ضعيف شده وجود داشته باشد.

 

نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر موضوع اورانيوم ضعيف شده هم وجود نداشته باشد آيا آثار زيان بار اين گرد و غبار و ريزگردها کم است و ما بايد بي‌تفاوت از کنار آن بگذريم؟

 

در مقابله با گردوغبار و ريزگردها کم کاري شده است

 

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه در زمينه مقابله با گرد و غبار و ريزگردها کم کاري خيلي شده است و در طول يک دهه است که اين معضل بخش عظيمي از کشور و استان‌هاي مرزي از جمله استان خوزستان، ايلام، کرمانشاه و کردستان و آذربايجان غربي را فرا گرفته و به آرامي به مرکز کشور هم مي‌رسد.

 

نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اين پديده از زواياي مختلف زيان‌هاي جدي به اقتصاد کشور، زيست بوم‌ها و به ذخاير ژنتيکي، گياهي و جانوري وارد مي‌کند.

 

احمدي بيان کرد: به عنوان مثال از مشکلاتي که ريزگردها و گرد و غبار به‌ وجود مي‌آورند اين است که در فرودگاه‌هاي غرب کشور وقتي اين پديده به صورت گسترده وارد مي‌شود همه پروازها لغو شده و بسياري از مراکز آموزشي، مدارس و ادارات تعطيل و همچنين فضاي کسب و کار به شکل جدي دچار تهديد مي‌شود که از بعد اقتصادي در طول 10 سال گذشته خيلي آسيب‌هاي جدي به اقتصاد استان‌هاي مرزي و مخصوصا در حوزه جنوب و جنوب غرب کشور وارد کرده است.

 

وي ادامه داد: پديده ريزگردها و گرد و غبار در بعد زيست محيطي استان‌هايي مانند ايلام، کردستان و استان‌هاي غربي کشور که داراي بهترين ذخاير ژنتيک گياهي و جانوري زاگرس هستند تاثير گذاشته تا جايي که آنها را به مرز نابودي کشانده است.

 

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: جنگل‌هاي بلوط و گياهاني که عمدتا در اين عرصه‌ها رشد پيدا کرده‌اند يکي از بهترين ذخاير ژنتيک گياهي هستند که حداقل در زاگرس 100 گونه آنها داراي قابليت گياهان دارويي هستند که متاسفانه به آرامي اين گونه‌ها در حال خشک شدن است و از بين مي‌روند. همچنين خشکسالي‌هاي اخير و عدم بارش‌هايي که بر اثر تغيير الگوهاي آب و هوايي است، مضاعف بر اين جريان شده است.

 

نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: حداقل انتظار مي‌رفت که با سرمايه گذاري روي احيا و حفظ اين ذخاير از نابودي آنها جلوگيري شود.

 

احمدي با اشاره به تاثير گرد و غبار و ريزگردها بر سلامت مردم در غرب و جنوب کشور گفت: بعد ديگر وجود گرد و غبار و ريزگردها تاثير گذاشتن روي سلامت مردم است. متاسفانه بعضي از اين ريزگردها به‌دليل اينکه آمريکا در عراق از اورانيوم ضعيف شده استفاده کرده، آلوده به ذرات اورانيوم ضعيف شده هستند.

 

وي تاکيد کرد: اين ذرات به صورت مستقيم وارد ريه، حلق و حنجره افراد و مخصوصا کودکان و سالمندان مي‌شود که به دنبال آن بيماري‌هاي ريوي و تنفسي به همراه دارد.

 

اين نماينده مجلس تصريح کرد: انتظار داشتيم که سازمان حفاظت محيط زيست حداقل با هماهنگي‌هاي بين دستگاهي با وزارت بهداشت در زمينه تامين ماسک و همچنين در زمينه توجه به سالمندان و کودکان اقدامات اساسي را انجام دهد.

 

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي افزود: واقعيت اين است که در اين 10 سال گذشته فعاليت خاصي را مشاهده نکرديم و بيشتر حرکت‌هاي نمايشي بوده است و الان مردم اين مناطق هستند که هزينه اين مسئله را پرداخت مي‌کنند.

 

نماينده مردم ايلام در مجلس ادامه داد: اين پديده روي رشد اقتصادي، رفاه، سلامت و ... اثرات منفي برجاي گذاشته و متاسفانه ما فقط به حداقل‌ها، شعار دادن‌ها و مصاحبه کردن‌ها اکتفا کرده‌ايم.

 

احمدي افزود: متاسفانه دولت هم در ارائه خدمات مانند توزيع ماسک و تجهيز بيمارستان‌ها کاري نکرده است و اقدام جديدي براي جلوگيري از ايجاد گرد و غبار از مالچ‌پاشي و روش‌هاي مختلفي که در دنيا از مبدا جلوي اين گرد و غبار و ريزگردها را مي‌گيرند انجام نشده و عملا در منطقه چيزي را نديديم.

 

نياز به يک کنوانسيون بين‌المللي

 

اين نماينده مجلس در ادامه تاکيد کرد: بايد به دنبال تشکيل يک کنوانسيون بين المللي باشيم زيرا گستره ريزگردها صرفا در عراق نيست و از عربستان و ساير کشورهاي ديگر وارد ايران مي‌شود.

 

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي افزود: يکي از راهبردهايي که بايد محيط زيست و دولت ما دنبال کنند، اين است که اين مشکل را يک جريان بين المللي کنند و سازمان‌هاي بين المللي که متولي اين کار هستند، مانند سازمان بهداشت جهاني، سازمان ملل، حفاظت محيط زيست جهاني و ... را درگير اين مسئله کنند.

 

نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين وظيفه را داريم که از آثار اين ريزگردها و گرد و غبار جلوگيري کنيم.

 

احمدي با اشاره به اينکه بايد از طريق سازمان‌هاي بين المللي منشا اين مشکلات را پيدا کنيم، افزود: بعضي‌ها معتقدند علاوه بر تغييرات آب و هوايي و خشکسالي ها، کشورهايي مثل ترکيه آمده‌اند و جريان‌هاي آبي روان را سد کرد‌ه‌اند که باعث شده باتلاق‌هاي جنوبي عراق خشک شود.

 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به گفته رئيس سازمان محيط زيست مبني بر عدم امنيت در عراق براي انجام فعاليت گفت: به اين بهانه که عراق امنيت ندارد هيچ اتفاقي نيفتاده است. پاشيدن مالچ و يا مازت چه نيازي به امنيت دارد؟ به عنوان مي‌توان با يک شرکت عراقي قرارداد بست تا خودشان اين کار را انجام دهند.

نظر شما