يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۷
کد خبر: ۵۴۵۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
جلد دوم «داستان پيامبر در كليات شمس» و تصحيح و شرح «مخزن الاسرار» نظامي تقي پورنامداريان آماده انتشارند.

به گزارش «شهر» به نقل از ايسنا، اين پژوهشگر پيشكسوت درباره آثار تازه‌اش گفت: جلد دوم «داستان پيامبر در كليات شمس» هم‌اكنون در مرحله پاياني آماده‌سازي قرار دارد و به زودي توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انساني منتشر خواهد شد.



پورنامداريان افزود: جلد اول اين كتاب را در سال‌هاي دور منتشر كرده بودم كه چندين‌بار هم به چاپ مجدد رسيد؛ ولي از آن سال‌ها فرصت نشد كه جلد دوم اين كتاب را منتشر كنم. خوشبختانه پس از سال‌ها امسال موفق شدم اين كتاب را به پايان برسانم، به گونه‌اي كه هم‌اكنون در حال مراحل پاياني تهيه فهرست اين كتاب هستم كه به زودي منتشر مي‌شود.





اين استاد زبان و ادبيات فارسي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي همچنين از آماده شدن شرح و تصحيح «مخزن الاسرار» نظامي با همكاري دكتر مصطفي موسوي خبر داد و افزود: اين كتاب نيز هم‌اكنون در حال بازخواني نهايي است و احتمالا امسال منتشر مي‌شود.



وي درباره‌ اين كتاب گفت: «مخزن‌الاسرار» كتابي است كه تصحيح شده و بر آن شرح نوشته شده است. قديمي‌ترين نسخه آن را سال 752 محمد بلخي تصحيح كرده و مشهورترين شرح و تصحيح از اين كتاب مربوط به وحيد دستگردي است كه همه آن‌ها مقدم بر كار ما بوده است. با اين وجود، پس از تصحيح چندباره، هنوز بسياري از مشكلات «مخزن الاسرار» حل نشده باقي مانده است. ولي ما بر اساس نسخه‌هاي متعدد سعي كرده‌ايم اين كتاب را به صورت دقيق تصحيح و همه مشكلات آن را برطرف كنيم.





پورنامداريان مشكلات اين كتاب را در دشواري برخي از بيت‌ها، در معني لغوي و محتوايي دانست كه باعث شده برخي از ابيات اين كتاب مبهم و معني‌نكرده باقي بمانند.





«سفر در مه: تأملي در شعر احمد شاملو»، «خانه‌ام ابري است: شعر نيما از سنت تا تجدد»، «رمز و داستان‌هاي رمزي در ادب فارسي»، «ديدار با سيمرغ (تحليل انديشه و هنر عطار)»، «درس فارسي براي دانشجويان خارجي»، «در سايه آفتاب (ساختارشکني در شعر مولوي)»، «گمشده لب دريا (صورت و معني در شعر حافظ)»، «رهروان بي‌برگ (مجموعه شعر)»، «فرهنگ تاريخي زبان فارسي» (تأليف گروهي)، «عقل سرخ» (درباره سهروردي) و «تصحيح منطق‌الطير عطار» از آثار منتشرشده‌ نامداريان هستند.

نظر شما