دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۷
کد خبر: ۵۴۶۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸
نوباوه‌وطن در گفت‌و‌گو با «شهر» عنوان کرد:
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي فيلم «لاله» را مورد تأييد كميسيون فرهنگي مجلس ندانست و عنوان داشت براي جلوگيري از ساخت آن، از ابزار قانوني استفاده مي‌كنند.

بيژن نوباوه وطن در اين رابطه به خبرنگار فرهنگي «شهر» گفت: ساخت اين فيلم از طرف كميسيون فرهنگي مجلس تأييد نشده و قرار هم نيست تأييد شود.

 

وي ادامه داد: با وجود اينكه افرادي از جمله شمقدري نظرات خود را به كميسيون عنوان كردند که در جريان جلسه نبودم؛ اما نظرم را به وزير ارشاد اعلام كردم. نكاتي را كه آنها در رابطه با اين فيلم گفتند، براي ما قانع كننده نبود و يقينا مسأله را پيگيري مي‌كنيم؛ بطوريكه حتي اگر نظر كميسيون مجلس موافق با اين امر باشد، من با اين كار مخالفت خواهم كرد.

 

نماينده مردم تهران در مجلس درباره اينكه باوجود عدم اعلام مواضع كميسيون نسبت به اين كار، تهيه كننده فيلم «لاله» تاريخ قطعي توليد اين فيلم را اعلام كرده است، اظهار داشت: توليد فيلم از نظر قانوني نيازي به تأييد كميسيون مجلس ندارد؛ اما بازهم مخالفت مي‌كنيم. اگر عوامل پشتيبان و توليد فيلم اصرار به ادامه ساخت كنند، از ابزارهاي قانوني براي جلوگيري از اين كار استفاده خواهيم كرد.

   

بيژن نوباوه با بيان اينكه مهم‌ترين مسئله کنوني ما اين است كه عوامل سازنده فيلم مي‌گفتند مي‌خواهند با ساخت اين فيلم چهره زن ايراني را در خارج از كشور منعكس كنند، عنوان کرد: آنطور كه بررسي كرديم، در اين فيلم براي آن جامعه، زن ايراني نشان داده نمي‌شود. در واقع اين سوژه الگوي منطقي نيست. در حقيقت بايد در زمينه علم، تكنولوژي، سياسي، ارزش‌هاي اسلامي و فرهنگي ايراني كه در جامعه ما وجود دارد، پرداخته شود و آن ارزش‌هايي كه در شخصيت زن ايراني وجود دارد، منعكس شود. در رابطه با اين موارد در اين فيلم، نمي‌توان به نتيجه‌اي رسيد. با توجه به اينها واقعيت‌هاي زن ايراني نشان داده نمي‌شود بلكه سرخوردگي‌هاي زن‌ ايراني ـ كه بعد از مدت‌ها توانسته در مسابقه رالي راه پيدا كند ـ به تصوير كشيده مي‌شود.

  

عضو کميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به اينكه توضيحات اين‌ مسايل را از سازندگان اين فيلم‌ خواسته‌ايم، ادامه داد: در حقيقت اين فيلم هيچ اولويتي در برندارد و هيچ چيزي را تغيير نمي‌دهد. در عرصه سينماي كشور اولويت‌‌هاي ديگري داريم و بانيان اين فيلم در رابطه با دليل اولويت قرار گرفتن فيلم توضيح قانع كننده‌اي به ما ندادند.

 

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به اينكه وزير ارشاد هم موافق پروژه نيست؛ اما ظاهرا از جاهاي ديگر به وي فشار وارد مي‌شود، اظهار داشت: در هر صورت وزير بايد در اين رابطه پاسخگو باشد. ابتدا با طرح سوال از مسئولان شروع مي کنيم و در از مراحلي، با قاطعيت بيشتري به اين موضوع مي پردازيم.


  

نوباوه وطن با اشاره به اينكه اولويت سينماي ما اين پروژه نيست، گفت: شرايط اقتصادي سينماي كشور ما وضعيت مناسبي ندارد. در اين رابطه دولت بايد از ساخته شدن فيلم‌هاي ارزشي و موافق با اصول جامعه حمايت كند. ساخت اين فيلم منطقي و اصولي نيست و ما هم آن را تاييد نمي‌كنيم.

 

وي در پايان در رابطه كارگرداني آن توسط شخصي چون اسد‌الله نيك‌نژاد نظري نداشت و به اين مسايل ورود نكرد.

 

در همين زمينه بخوانيد:

دعواي بيهوده شريعتمداري و شمقدري سر لاله

اولويت الگوسازي از زن ايراني-اسلامي‏ست نه لاله

نظر شما