يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۲
کد خبر: ۵۴۷۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
قدس در سينماي ايران/2
فيلم «قناري» ساخته جواد اردکاني در سال 1382، داستان کودکان و نوجوانان فلسطيني را روايت مي‌کند که براي آزادي سرزمينشان با دشمن مي‌جنگند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، داستان فيلم، درباره يك پسر خردسال فلسطيني است كه دچار لكنت زبان شده و يك كشيش مسيحي به نام «پدرسيمون»، قناري كوچكي را به او هديه مي‌دهد تا به رفع مشکلش کمک کند.

به سفارش پدرسيمون، پسر فلسيني بايد محيطي آرام و كم سروصدا براي قناري خود ايجاد كند تا بتواند برايش آواز بخواند. تلاش كودك براي يافتن محيطي امن و آرام، او را با مسائل مختلفي روبه رو مي‌كند.

منتقدان معتقدند قناري در اين فيلم، نمادي از صلح و آشتي است و صلح‌طلب بودن كودكان فلسطيني را نشان مي‌دهد. در مقابل، نقطه درام اين فيلم، صحنه‌هايي چون ايستادن بچه‌هاي زير 12 سال در مقابل يك تانك، غرق شدن كودكي در خون و گلوله‌باران شدن نونهالان و جناياتي است كه عليه كودكان فلسطيني صورت مي‌گيرد. براساس اعلام مراكز بين‌المللي، از ابتداي قرن 21 تاكنون بيش از هزار و 200 كودك فلسطيني به شهادت رسيده‌اند.

اين فيلم در سال 82 در شهر بنت جويل که يک شهرمرزي بين لبنان و اسرائيل بوده، فيلمبرداري شده و بازيگران فيلم نيز از ميان فلسطينيان ساکن لبنان انتخاب شده‌اند. بخش اعظم شهر بنت جويل، مدتي پس از فيلمبرداري «قناري»، در حمله اسرائيل به لبنان نابود شده است.



«قناري» توانسته واقع‌گرايي، فضاي جامعه مبارزاتي فلسطين و به‌ويژه حضور كودكان و نوجوانان در متن اين مبارزات و مقاومت‌ها، که يکي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد مقومت فلسطين است، تا حدي بازسازي شده است.



اين فيلم که با حمايت شبكه دوم سيما ساخته شد، هيچ‌گاه به‌صورت عمومي و در سينماها اكران نشد و تنها در چند جشنواره و همچنين در تلويزيون به نمايش درآمد.

نظر شما