يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۴۸۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
قدس در سينماي ايران/3
فيلم «بيگانگان» ساخته عباس رافعي، در قالبي عاشقانه، درد و رنج مردم فلسطين و جنايت‌هاي رژيم اشغالگر را به تصوير کشيده است.

به گزارش خبرنگار «شهر»،‌ در اين فيلم كه توسط شبكه جهاني الكوثر سرمايه‌گذاري و توليد شده است، همه عوامل به‌جز نويسنده و كارگردان، غير ايراني و عربند.

«بيگانگان»، داستان دوباره شکفتن يك عشق ناكام در فلسطين است. جواني به نام حسام، عاشق دختري به نام ليلا مي‌شود. آن دو قصد ازدواج با يكديگر را دارند؛ اما با حمله صهيونيست‌ها به فلسطين، آغاز جنگ و آواره شدن ساكنان شهر، اين دختر و پسر يكديگر را گم كنند.

پس از گذشت بيش از نيم قرن از اين حوادث و در شرايطي كه حسام و ليلا هر دو در سالخوردگي به سر مي‌برند، اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه زمينه پيوند آن‌ها را فراهم مي‌كند.

بخش اعظم سكانس‌هاي اين فيلم به قضيه اشغال سرزمين فلسطين، چگونگي آواره‌شدن مردم آن كشور و شكل‌گيري ناجوانمردانه يك كشور جعلي و نامشروع به نام اسرائيل اختصاص دارد.

نگاه مردم شناسانه نيز از ويژگي‌هاي بارز فيلم «بيگانگان» است و کارگردان تلاش کرده با شخصيت‌پردازي، فضاسازي و نمايش موقعيت‌ها و مناسبات انساني، فرهنگ اعراب و مردم فلسطين را نشان دهد.

در سراسر فيلم، اشاراتي پررنگ به نقش انگلستان در شكل‌گيري رژيم صهيونيستي به چشم مي‌خورد و صحنه‌هاي گوناگوني از حضور سياستمداران و نيروهاي نظامي بريتانيا در كنار اشغالگران صهيونيست ديده مي‌شود.

در سكانس اخراج حسام از كشورش نيز كه يكي از سکانس‌هاي تأثيرگذار فيلم است، هنگام دور شدن  قهرمان فيلم سوار بر كشتي از حيفا، پرچم‌هاي انگلستان در ساحل به چشم مي‌خورند. همچنين مخاطب در اين فيلم با يك گروه صهيونيست تندرو به نام «هاگانا» آشنا مي‌شود كه همراه با انگليسي‌ها، نقشي مهم در اشغال منطقه حيفا ايفا کرده است.

نظر شما