يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۴۸۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۳
فيلم «هيام» كه ابتدا «زيتون شكسته» نام داشت، به موضوع اشغال فلسطين و مبارزات مردم آن براي آزادي وطن پرداخته است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، اين فيلم يک ملودرام خانوادگي به كارگرداني محمد درمنش است که در سال 1382 ساخته شده و تمام بازيگران آن عرب‌زبان هستند.

فيلم داستان يك دانشجوي مهندسي و تبعه انگلستان به نام حسان را روايت مي‌کند كه براي ازدواج با دختري به نام هيام، از انگليس به جنين در فلسطين اشغالي سفر مي‌كند. مراسم برگزار مي‌شود و آن دو در شرايطي كه قصد خروج از سرزمين خود و سفر به انگليس را دارند، با حمله صهيونيست ها به جنين و دستگيري شوهر هيام مواجه مي‌شوند.

«هيام» روايتي است درباره اولويت دفاع از كشور در مقابل خواسته‌ها و زندگي شخصي. هيام زندگي زناشويي خود را آغاز مي‌كند و حتي براي ادامه زندگي خود در شرايطي آسوده و مرفهانه، عزم مهاجرت به غرب را دارد؛ اما يك اتفاق زندگي او را متحول کرده و او را وارد متن مبارزه مي‌كند.

تقابل روحيه سازشكارانه با روحيه انقلابي و مبارزه جو، يكي از ابعاد اين فيلم است. حسان، جواني طرفدار سازش با دشمن است؛ اما هيام روحيه‌اي سركش و سازش‌ناپذير دارد. در اين فيلم، بر خلاف اغلب آثار سينمايي كه مردان نماد مبارزه و انقلاب و زنان نماد آرامش و سكون هستند، شخصيت زن فيلم است كه جهاد مي‌كند.

اين فيلم همچنين نگاهي واقع‌نگارانه و استنادي به ماجراي هجوم صهيونيست‌ها به جنين دارد و در آن سكانس‌هايي از نبردهاي شهري ميان مبارزان فلسطيني و نيروهاي اسرائيلي به تصوير كشيده شده است. بخشي از فيلم نيز به روابط درون گروهي محفل‌هاي مبارزاتي جوانان فلسطيني اختصاص يافته و همچون ديگر فيلم‌هاي ايراني با موضوع فلسطين، پاياني خوش دارد. خروج هيام و حسان از بند اشغالگران، نويدبخش آزادي و چشم‌اندازي اميدوارانه براي آينده فلسطين است.




نظر شما