يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۹
کد خبر: ۵۴۸۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
شرح دعاي روز بيست و نهم از زبان آيت‌الله مجتهدي/
مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني مي‌گويد: آنها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم» را زياد تکرار کنند. اين ذکر براي رهايي از وسوسه‌هاي شيطان بسيار مؤثر است.

به گزارش شهر، مرحوم آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني، شرح کوتاهي بر دعاهاي روزانه ماه مبارک رمضان دارد. متن زير مربوط به روز بيست و دوم ماه مبار است.

 

 

* دعاي روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان

 

«اللهمّ غَشّني بالرّحْمَةِ وارْزُقْني فيهِ التّوفيقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبي من غَياهِبِ التُّهْمَةِ يا رحيماً بِعبادِهِ المؤمِنين»

 

خدايا، بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزي کن مرا در آن توفيق و خودداري و پاک کن دلم را از تيرگي‌ها و گرفتگي‌هاي تهمت، اي مهربان به بندگان با ايمان خود!

 

* شرح فرازهاي دعا

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح فراز «اللهمّ غَشّني بالرّحْمَةِ» مي‌گويد: اي خدا، من را به رحمت خودت بپوشان! «غش» يعني پوشاندن. اگر کسي به طرف معامله، گندم نشان دهد و جو بفروشد، در معامله «غش» کرده و آن معامله باطل است. در تاريکي اين نوع معامله انجام مي‌شود و به همين دليل مي‌گويند که معامله در تاريکي کراهت دارد.

 

وي ادامه داد: کسي که عيب جنس را بپوشاند، در معامله غش کرده است و حديث داريم کسي که آب به شير ببندد، مسلمان نيست. آنها که در معامله غش مي‌کنند خير نخواهند ديد.

 

اين استاد اخلاق در ادامه بيان مي‌کند: حال در اين دعا مي‌گوييم که خدايا، همان‌طور که او در معامله عيب را مي‌پوشاند تو هم به رحمت خودت عيب من را بپوشان!

 

اين استاد اخلاق ادامه مي‌دهد: از سال‌ها پيش روز بيست و نهم رمضان در ميان خانم‌ها به روز «غشني» معروف است و آنها در مساجد حضور مي‌يافتند. اما فکر مي‌کنند که اين غشني به معناي ضعف کردن است و با لحن ضعيف به خدا مي‌گويند که خدايا من غش کردم، در حالي که اين طور نيست و معناي پوشاندن مي‌دهد.

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح فراز بعدي دعاي روز بيست و نهم مي‌گويد: در اين بخش از دعا از خدا مي‌خواهيم که به ما توفيق اعطا کند تا موفق به نماز شب و قرائت دعاي ابوحمزه ثمالي شويم. توفيق رفيقي است که به هر کس ندهندش.

 

وي در ادامه به حديثي از امام جواد (ع) اشاره مي‌کند و مي‌گويد، امام جواد (ع) مي‌فرمايد: «مؤمن 3 خصلت دارد. اولين آنها اين است که توفيق داشته باشد.» زيارت، کمک به مستحق، نماز شب، حضور در جشن‌هاي نيکوکاري، فعاليت در مدرسه‌سازي کمک به حوزه‌هاي علميه و ... از توفيقاتي است که نصيب مؤمن مي‌شود.

 

وي با ابراز ناراحتي از کساني که بخشي از مال خود را در راه خدا انفاق نمي‌کنند تصريح مي‌کند: اين افراد توفيق ندارند و حتي توفيق زيارت حرم حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) را هم پيدا نمي‎کنند.

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در بخشي از سخنان خود با بيان ويژگي‌هاي برجسته حضرت عبدالعظيم حسني مي‌گويد: حضرت عبدالعظيم از علما و محدثين و وکيل امام هادي بود. برخي قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وي را به شهادت رساندند.

 

وي ادامه مي‌دهد: روزي ديدم آيت‌الله وحيد خراساني از قم براي زيارت به شهر ري آمدند. تقاضا کردم تشريف بياوريد در منزل و مسجد ميهمان ما با باشند که گفت تنها براي زيارت حضرت عبدالعظيم (ع) آمده‌اند. اين را بايد به تمام امامان جماعت بيان کنيم تا هم خودشان مشرف شوند و هم مريدان خود و مسجدي‌ها را به زيارت حضرت عبدالعظيم تشويق کنند.

 

وي در بيان ادامه حديث مي‌گويد: طبق حديث امام جواد (ع) دومين خصلت مؤمن اين است که گاهي خودش را موعظه کند و سومين خصلت اين است که هر کس او را نصيحت کند قبول کند.

 

اين عالم رباني در ادامه شرح دعاي روز بيست و نهم مي‌گويد: در ادامه دعا از خدا مي‌خواهيم که ما را ازگناهان حفظ کند و قلبمان را از آلودگي‌هاي شک برطرف کند و قلب ما گرفتار شک نباشد.

 

وي ادامه مي‌دهد: آنها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم» را زياد تکرار کنند. اين ذکر براي رهايي از وسوسه‌هاي شيطان بسيار مؤثر است.

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني ادامه مي‌دهد: ابوذر مي‌گويد که رسول خدا (ص) فرموده: «ابوذر اين ذکر را زياد بگو که از گنج‌هاي بهشت است.» بعد از نماز هاي مغرب و صبح، هفت بار اين ذکر را بيان کنيد که جزو تعقيبات است ولي قبل از بيان هر يک از آنها بايد يک بار «بسم الله الرحمن الرحيم» بگوييد.

 

وي ادامه مي‌دهد: دعاي روز بيست و نهم را اين‌گونه به پايان مي‌رسانيم. اي خدايي که به بندگان مؤمنت رحم مي‌کني، اين دعاها را درباره ما اجابت کن! خدا بسيار مهربان است. خدا نعمت‌هايي به ما مي‌دهد که اصلاً ما از او نخواسته‌ايم و تقاضا نکرده‌ايم. به قدري ما را دوست دارد که هر چه در دلمان است را ولو اگر نخواهيم به ما مي‌دهد.

نظر شما