شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۴۹۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰
مدير مسئول نشريه راه گفت: هر کسي گفت «امام خامنه‌اي» که ولايت مدار نيست؛ امام خامنه‌اي از ما کار مي خواهد و همه مصداق‌ها را هم گفته‌اند.

به گزارش «شهر»، وحيد جليلي شب گذشته-3 شهريور- در جمع دانشجويان در دوره آموزشي «خبرگزاري دانشجو» که در دانشگاه فردوسي در حال برگزاري است، با بيان اينکه عمدتا وقتي صحبت از روزنامه نگاري و کار رسانه اي انقلابي مي شود، تنها روزنامه نگاري سياسي به ذهن مي آيد، تصريح کرد: بعضي تشکل هاي ارزشي اردو برگزار مي کنند و آموزش مي دهند تا کساني که تربيت مي کنند، در نهايت تيتر سياسي بزنند. البته در روزنامه نگاري سياسي هم کمبودهايي داريم. نياز به جذب و افزايش کمي نيرو هست؛ اما بعضي حوزه هاي ديگر وجود دارند که هيچ کس به فکر پرکردن خلاء هاي آن نيست.

 وي با بيان اينکه از قرار معلوم کسي هم دنبال اين نيست که تنگه هاي خالي احد و سنگرهاي بي نيرو را ببيند، افزود: در عين اينکه طي 20 سال از تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن صحبت کرديم؛ اما وقتي به عرصه رسانه هاي انقلابي مي رسيم، فرهنگ به تعبير رهبر انقلاب مظلوم است.

 

فرهنگ در صدا وسيما و خبرگزاري ها جايگاه ندارد

 مدير مسئول نشريه راه با بيان اينکه مظلوميت يعني چيزي که در آن عدالت رعايت نمي شود، گفت: عدل يعني هر چيزي جاي مناسب خود را داشته باشد. فرهنگ در صدا وسيما، سايت هاي اينترنتي، خبرگزاري ها و نشريات دانشجويي شان و جايگاهي ندارد.

 جليلي با مقايسه رسانه هايي همچون کيهان و رجا با ساير رسانه هاي جبهه مقابل انقلاب، بيان داشت: وقتي مقايسه مي کنيم، يکي از شاخص ها و تمايزهاي آشکار فرهنگ است. براي رسانه حزب اللهي فرهنگ موضوعيت ندارد؛ به طوري که در کيهان تيتر يک فرهنگي پبدا نمي کنيد يا در روزنامه ايران که چندين سال در دست حزب اللهي بوده هم کم پيدا مي شود.

 وي با بيان اينکه اگر فلان هنرپيشه در دربند ديزي بخورد، تيتر يک روزنامه شرق مي شود؛ اما يک بار هم حسن رحيم پور ازغدي تيتر يک روزنامه کيهان نمي شود، تصريح کرد: ژورناليسم عرصه عينيات و جزئيات است. اگر مثالي مي زنم، براي همين است. همين جمعي که شما هستيد، اگر به جبهه رسانه انقلاب اضافه شويد، تحولات بزرگي رخ مي دهد؛ اما اگر در فضاي استراتژي غلط تهديد و دشمن محور باشيد، چيزي در نمي آيد.

 

فرهنگ در فضاي رسانه براي حزب اللهي ها موضوعيت ندارد

 مدير مسئول نشريه راه بهترين مهارت ها همراه با استراتژي غلط را کارآمد ندانست و گفت: فرهنگ در فضاي رسانه اي ما براي حزب اللهي ها موضعيت ندارد. به طور نمونه، سال گذشته رهبر انقلاب در ديدار مسئولان برگزاري کنگره سرداران شهيد خراسان وقتي در مورد شهادت صحبت مي کند از مويد، شاعر خراساني به عنوان يکي از کساني که به وسيله شعرشان، فضا را براي رزمندگان آماده مي کردند ياد و همان جا گريه مي کنند.

 جليلي با بيان اينکه رهبر انقلاب در ديدار با شعرا نيز از وي ياد مي کنند، ادامه داد: در همين مشهد يک برنامه مفصل براي تقدير از اين شاعر خراساني حماسي سرا برگزار کرديم. خيلي پيگيري شد که خبر مراسم در جائي درج شود؛ اما صدا وسيما يک فريم هم اختصاص نداد. بقيه رسانه ها هم گفتند خبرش را بفرستيد شايد کار کرديم.

 وي با اشاره به يک نمونه ديگر از بي توجهي رسانه هاي ارزشي به موضوع فرهنگ و با بيان اينکه ماه پيش يک جشنواره با عنوان موسيقي ضد آمريکايي طبس برگزار کرديم که در آن از احمدعلي راغب که سرود شهيد مطهري را ساخت، تجليل شد، گفت: صدا وسيما يک فريم هم پخش نکرد. مطبوعات ارزشي هم به فکرشان خطور نکرد که اين موضوع مي تواند تيتر يک باشد؛ حتي تيتر حوادث هم نشد!

 اين نويسنده انقلابي افزود: در رسانه هاي کشور انواع و اقسام چهره هاي هنرمندي يافت مي شود که  مربوط به دهه 30 يا 40 اند. وقتي در تلويزيون مي آيند آه مي کشند که انگار چه خبر بوده است. بعضي از زباله ها ،ميراث فرهنگي درست مي کنند و ميراث فرهنگي مان را تبديل به زباله مي کنيم.

 جليلي با اشاره به همزماني تجليل از احمد علي راغب و فوت مرحوم سمندريان تصريح کرد: صد برابر از اين مراسم تجليل، مرگ سمندريان در بوق شد؛ طوري که صدا وسيما ده کليپ براي آن ساخت و خبرگزاري ها پوشش دادند. 

 

هنر به عنوان بخشي از فرهنگ مظلوم است

 مدير مسئول نشريه راه با بيان اينکه چند سال پيش مجموعه صحبت هاي رهبري را در مورد هنر جمع آوري کرده ام، افزود: هنر به عنوان بخشي از فرهنگ، مظلوم است. رهبري مي گويند انقلاب تنها در صورتي ماندگار مي شود که به صورت هنر صادر شود. هنر به معناي ماهوي جايگزين ندارد؛ هر چند اقتصاد، آموزش و سياست را درست کنيم؛ اما شرط لازم هنر است.

 جليلي ادامه داد: بدون هنر جبهه هاي ديگر هم شکست مي خورند. هنر از منظر رهبري سه جنبه دارد؛ گسترش کمي، ارتقاء کيفي و جهت گيري ارزشي.

 وي در خصوص اينکه چرا بايد هنر از نظر کمي گسترش پيدا کند، بيان داشت: هنر، مطلوبيت ذاتي دارد. رهبر انقلاب مي فرمايند «کسي که از تئاتر، نقاشي و شعر چيز نفهمد، راه هاي معرفت بر روي او بسته است».

 مدير مسئول نشريه راه با بيان اينکه يک عده نگاه شان اين است که ملت هرچه کمتر با هنر مانوس باشند، بهتر است، گفت: نگاه رهبر انقلاب و امام اين نيست. آحاد جامعه جمهوري اسلامي موظف هستند که فضاي رسيدن به اين رزق معنوي را همچون نان و آب ايجاد کنند.

 جليلي با بيان اينکه وقتي حکومت اسلامي تشکيل مي شود، اقتضاي آن انجام کارهاي بزرگ است و الزام کارهاي بزرگ، بسترسازي فرهنگي است، تصريح کرد: يکي از مهم ترين مشخصه هاي عدالت در نگاه ديني انجام آن در بستر فرهنگي است. عدالت ديني بر خلاف کمونيست يعني از پايين به بالا. در پيشرفت هم همين هست. در غرب به معناي اباهه است؛ اما در اسلام، بستر آن کار فرهنگي است.

 وي با تاکيد بر اين مهم که حکومت ديني بايد لاجرم جريان سازي فرهنگي هم داشته باشد و يکي از بهترين ابزارهاي آن هنر است، افزود: بر خلاف نظر روشنفکران يکي از ويژگي هاي هنر، به همه آحاد مردم رسيدن است. 

اين روزنامه نگار انقلابي با بيان اينکه مرگ بر آمريکا تنها مربوط به دولت آمريکا نيست؛ بلکه يک طرف آن جبهه اقتصادي و يک طرف ديگر آن هالييود است، خاطر نشان کرد: امکانات در عرصه توليد هنري را بايد بالا برد و مطابق با اولويت ها کار را پيش برد.

 

گنجينه هاي معنوي عظيم انقلاب براي هنر

 جليلي در خصوص يکي ديگر از دلايل توسعه کمي هنر با بيان اينکه انقلاب گنجينه هاي عظيم معنوي دارد که مي تواند در هنر استفاده شود، گفت: اگر تاريخ بعد از انقلاب را رصد کنيد، از لحاظ مايه براي کار هنري بي نظير است. وجود ده ها هزار شهيد بي نظير است که هنر مي تواند از آن ها بهره مند شود.

 وي در خصوص لزوم توسعه کيفي هنر بيان داشت: بايد قالب و محتواي کنار هم باشند. مضمون فاخر، قالب فاخر هم مي خواهد. نبايد در حالي که جبهه مقابل از جهت کيفي مقابله مي کند، ما کم بياوريم. نمي شود آن ها فعال ترين و بهترين کارگردان ها را داشته باشند اما ما نه. اگر هنرمند و اثر فاخر نداشته باشيم، دچار آسيب مي شويم.

 مدير مسئول نشريه راه ادامه داد: رهبري مي فرمايند آن جا که قله داشتيم، خيالمان راحت است چرا که اين قله خودش دامنه را ايجاد مي کند؛ و گرنه يا راه را گم مي کنيم يا جذب قله هاي ديگران مي شويم. جهت گيري ارزشي در هنر دو معنا دارد، يک آثار و ديگري جريان هنري؛ آثار و هنرمند بايد ارزشي باشند.

 

بديهيات شرع بايد در هنر رعايت شود

 وي با بيان اينکه در جهت گيري ارزشي بايد نکات مهمي رعايت شود، تصريح کرد: بديهيات شرع بايد در هنر رعايت شود، اينکه مثل صدا و سيما بخش نامه بدهيم که يک تار موي زن هم ديده نشود؛ اما وقتي به خود فيلم ها نگاه کنيم که يا اصلا ديني نيستند يا تمام ضد دين، کفايت نمي کند.

 مدير مسئول نشريه راه با اشاره به فيلم ستايش بيان داشت: اين فيلم مظهر اسلام گرايي صدا وسيماست؛ در حالي که در صدد تخريب دين و اصل حضانت فرزند توسط جد پدري است. نويسنده آن هم يکي از پرکارترين فيلم نامه نويسان است که به اندازه او کسي کثافت کاري نکرده است.

 جليلي ادامه داد: بعد از نزديک به 30 سال، پسر همين نويسنده فيلمي درباره رهبري در بي بي سي مي سازد و صدا و سيما سراغ پدرش مي رود که اي واي چرا از هنرت استفاده نمي کني! رسانه هاي ارزشي هم فقط به چادري نبودن بازيگر زن آن در خارج از فيلم اعتراض و جنجال مي کنند.

 وي روح اميد، حرکت و نشاط را مسئله ديگري دانست که بايد در جهت گيري ارزشي رعايت شود و در ادامه بيان داشت: هنرمند بايد ارزشي باشد و مرز خود را با ضد انقلاب مشخص و شفاف کند. اينکه هنر براي هنر است توسط خودشان آغاز و توسط خودشان نيز پس گرفته شد چرا که ايدئولوژيک ترين برخوردها را با هنر انقلاب داشتند.

 

يا يک کشته مي خواستند جمهوري اسلامي را پايين بکشند

 مدير مسئول نشريه راه با بيان اينکه زمان فوت مرحوم قيصر امين پور کانون نويسندگان بيانيه داد و در آن به اين شاعر فحش داد که تو شاعر بيلبوردهاي شهرداري هستي، تصريح کرد: 200 هزار شهيد داديم، يک شعر نگفتند؛ اما وقتي ندا آقا سلطان کشته شد، ياد شهادت و شهيد افتادند؛ طوريکه با يک کشته مي خواستند جمهوري اسلامي را با 200 هزار شهيد پايين بکشند.

 جليلي با بيان اينکه سرويس فرهنگي در رسانه هاي ارزشي يعني پستو، گفت: 20 سال پيش رهبر انقلاب چند تا کتاب را اسم بردند تا حمايت شود؛ اما به چاپ دوم هم نرسيد. همه در نظر عاشق و مريد رهبري اند اما در عمل نه. در سال 71 هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که «زنده باد کميل» به انگليسي ترجمه شود؛ اما هنوز که هنوز است اين کار نشده است.

 وي تاکيد کرد: هرکسي گفت «امام خامنه اي» که ولايت مدار نيست. امام خامنه اي از ما کار مي خواهد و همه مباني ايدئولوژي و مصداق ها را هم گفته اند.

 مدير مسئول نشريه راه با اشاره به ديدار مطبوعات حزب اللهي با رهبر انقلاب و شکايتي که کرده بودند مبني بر اينکه بچه حزب اللهي ها کتاب هاي ما را نمي خوانند، بيان داشت: در اين ديدار رهبري گفتند که شما در يکي از ديدارهايي که با آنها دارم، پشت حسينيه بساط کنيد. من هم اشاره اي مي کنم تا داغ هستند کتاب هايتان را به آن ها بفروشيد.

 جليلي با بيان اينکه رهبري در حد بساطي کتاب، خودشان را پايين آوردند تا فرهنگ بالا برود چون اهل کار فرهنگي اند، ادامه داد: هر پايگاه بسيج خودش را وقف يک کتاب و کار فرهنگي کند؛ اما وقتي خودمان هيچ يک از هنرمندان انقلابي را نمي شناسيم و فقط تهديد و دشمن فراماسونري را مي بينم، نتيجه اش همين مي شود.

 

اصل رسانه ضريب و اولويت دادن ارزش هاست

 وي اصل رسانه را ضريب و اولويت دادن دانست که مهندسي ارزش ها را منتقل مي کند و خطاب به دانشجويان بيان داشت: شما اگر خودتان نظام ارزشي و ذهن منسجمي و مرتبي نداشته باشيد، ابزار يک مشت سياست باز در رسانه ها مي شويد که غرق در روزمرگي تان کرده است.

 اين روزنامه نگار با بيان اينکه بعضي مواقع اولويت ذهني بچه بسيجي ها با رهبري يکي نيست، تصريح کرد: تمام کليپ هاي شيطان پرستي را دانلود مي کنيد؛ اما نادر مهدوي که هليکوپتر آمريکايي ها را در خليج فارس زد را نمي شناسيد. 50 هزار پايگاه داشته باشيد؛ اما دغدغه هاي رهبري دغدغه تان نباشد، فايده اي ندارد.

 جليلي با بيان اينکه رهبر انقلاب وضعيت کتاب دا را همچون معدني مي دانند که يک رگه طلا در آن کشف شده است که بايد دنبالش رفت و اين در حالي است که به گفته يکي از دوستان در همدان، هر هفته در اين شهر، پنج مادر و پدر شهيد از دنيا مي رود، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب واقعا يك کارشناس هستند، دشمن هم قبول دارد که ايشان يک کارشناس فرهنگي است.

نظر شما