شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۵۱۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۶
قيمت مسکن در تهران با دهلي نو، استانبول ترکيه، مونيخ آلمان، مادريد اسپانيا، کاليفرنيا آمريکا و مارسي فرانسه بررسي شد.
به گزارش شهر و به نقل از مهر، گزارش سايت مقايسه هزينه زندگي در کشورهاي مختلف تحت نظر شرکت مديريت هزينه در لندن به نام "اکسپاتيستان" حاکي از آن است که قيمت مسکن در تهران و ساير شهرهاي کشور در مقايسه با شهرهايي چون مادريد، رم، فرانکفورت، سانفرانسيسکو، استانبول، بسيار بالاتر از آنها است. در زير به نمونه هايي از قيمت خانه در کشورهاي ديگر اشاره مي کنيم:

1-قيمت هر متر آپارتمان نوساز، مبله، در شهر مادريد اسپانيا در بهترين منطقه اين شهر، 422 يورو است و اين براساس تحليل سايت هزينه زندگي در شهرهاي مختلف، قيمت مسکن درمنطقه شمالي تهران 1347 يورو است.

2- ميانگين قيمت مسکن در تهران، پايتخت ايران 231 درصد گران تر از شهر دهلي نو پايتخت هند است؛ چرا که ميانگين قيمت هر متر مسکن نوساز، مبله در بهترين منطقه هند تنها 17.9 هزار روپيه است.

3- ميانگين قيمت مسکن در تهران از شهر بندري و زيباي ناپل، 39 درصد گران‌تر بوده و ميانگين قيمت مسکن در شهر ناپل در منطقه مناسب مبله و نوساز و تجهيزات تلويزيوني، هر متر مربع 457 يورو است.

4- قيمت مسکن در شهر استانبول پايتخت اقتصادي ترکيه به طرز فاجعه باري از تهران کمتر بوده؛ چرا که بهترين خانه مبله نوساز با تجهيزات تلويزيوني و با شاخص هاي ضد زلزله، 1000 لير ترکيه يعني حدود 1 ميليون و 200 هزار تومان با تمامي تجهيزات است.

5- در شهر آنکارا پايتخت ترکيه، قيمت مسکن 153 درصد از ميانگين قيمت مسکن در تهران کمتر است.

6- ميانگين قيمت مسکن در مناطق لوکس شهر مونيخ، 26 درصد ارزان تر از شهر تهران است، چرا که قيمت مسکن 967 يورو در هر متر مربع است.

7- قيمت مسکن در کاليفرنيا در مقايسه با تهران، 60 درصد ارزان تر است.

8- ميانگين قيمت مسکن در شهر بندري مارسي فرانسه، از تهران ارزان تر بوده و هر متر خانه مبله، نوساز و با تجهيزات تلويزيوني 371 يورو در هر متر مربع است.

حال، اين بحث مطرح مي شود در شرايط فعلي با توجه به وجود يک ميليون و 600 هزار خانه خالي براساس آمارهاي رسمي و بعضا آمارهاي بيشتر از اين توسط منابع ديگر، که بيشترين حجم در استان تهران و البرز را دارد، هرچه زودتر بايد ماليات بر محتکران خانه هاي خالي يعني هر متر 4000 تومان، براي هر ماه که براي هر 100 متري 400 هزار تومان در هر ماه محاسبه مي شود، بايد هرچه زودتر اجرا شود تا قيمتها از حالت توهمي هرچه سريعتر به حالت واقعي تبديل شود.

در همين زمينه، غلامرضا مصباحي مقدم رئيس کميسيون اقتصادي مجلس هشتم و رئيس فعلي کميسيون برنامه و بودجه مجلس، گفت: به زودي طرح ماليات بر خانه هاي خالي در مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي تصويب مي شود.

مصباحي مقدم افزود: مسئله اين است که در کل کشور بيش از 800 هزار خانه خالي و 328 هزار مسکن در تهران در حال حاضر مورد شناسايي جديد قرار گرفته اند و اگر سرمايه خالي راکد باقي بماند، سرمايه به گونه اي بلا استفاده مي شود و اين در حالي است که نيازمندان واقعي مسکن محروم شده و قيمت ها مانند زمان کنوني توهمي ميشوند.

وي اظهار داشت: زماني که ماليات بر محتکران خانه هاي خالي وضع شود، ديگر آنها چاره اي جز عرضه آن به صورت فروش و يا اجاره ندارند و در اين صورت نمي توانند با اقتصاد مملکت بازي کنند و به سوداگري خود ادامه دهند؛ چرا که مستضعفان و محرومان زيادي از اين بساز و نفروش‌ها آسيب ديده اند.

مصباحي مقدم خاطرنشان کرد: ديگر دوره اينکه انبوه سازان به فکر سوداگري و افزايش قيمت باشند، گذشته و در حال حاضر افت قيمت توهمي و نجومي که مايه خودخواهي هاي اين انبوه سازان بوده، شروع شده است و همچنين ساخت مسکن مهر توسط دولت به زودي توسعه پيدا مي کند و دولت مي تواند در امر قيمت گذاري مسکن موفق باشد وبايد قبول کرد بيش از حد مورد نياز در کشور هم داراي واحد هاي مسکوني هستيم.

در همين زمينه ايرج نديمي نماينده کمسيون عمران مجلس، افزود:همانطور که قيمت مرغ از اوج توهمي خود به زير آمد، به زودي دولت حباب مسکن را خواهد شکست و افت قيمتها شروع خواهد داشت.

وي با بيان اينکه براي کاهش هزينه هاي تمام شده مسکن بايد از تکنولوژي هاي روز بهره ببريم، افزود: الگوي اقتصاد معيشتي مردم عوض شده کسي به فکر خريد خانه نيست درنتيجه عرضه بيشتر از تقاضا است.


نظر شما