دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۷

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، براي آگاهي مخاطبان از مضامين و محتواي نمايش‌هاي در حال اجراي سالن‌هاي تئاتر تهران، خلاصه‌اي از اين نمايش‌ها ارايه مي‌شود.




  • به صداي زمين گوش كن

 

قصه نمايش در رابطه با تعدادي آدم است كه در بيمارستان و راديو كار مي‌كنند و روابطي كه بين آنها شكل مي‌گيرد.

  

  • آنتيگونه

  

اسماعيل چوپاني است كه در زمان شروع جنگ مقابل بعثي‌ها مي‌ايستد و وقتي شهيد مي‌شود كه تمام گلوله‌هايش به پايان رسيده است اما اجازه نمي‌دهند جنازه او دفن شود و مي‌خواهند، جنازه او را بالاي تپه بگذارند تا خوراك حيوانات شود ولي آتنه خواهرش تلاش مي‌كند، جنازه او را به خاك بسپارند.

اين نمايش از شيوه‌هاي نمايش ايراني مانند تخت حوضي، تعزيه و غيره استفاده مي‌كند ام اثري بسيار مدرن است كه تصوير، حركت و ميزانسن در آن اهميت زيادي دارد.

 

  • بازي‌هاي واگيردار

 

داستان اين نمايش حكايت پسري است كه وقت خود را صرف بازي كامپيوتري مي‌كند و وارد دنياي مجازي بازي مي‌شود و تنها راه برگشتنش به دنياي امروزي گذراندن تمام مراحل بازي است كه مشكلاتي را در پيش رو دارد.

 

  • روز عجيب

 

اين نمايش داستان پسري است كه اغلب در خانه تنها مي‌ماند و براي اينكه توجه پدر و مادرش را جلب كند، كارهايي انجام مي‌دهد كه ماجراهاي مختلفي را را در پي دارد و او را درگير مي‌كند. در يك روز عجيب وقتي همه وسايل را در كمدي پنهان مي‌كند، وسايل جان مي‌گيرند و اتفاقاتي مي‌آفتد كه پسر تبديل به قورباغه مي‌شود اما ... .

  

  • كلمات و مرد

  

موضوع كلي نمايش به تنهايي انسان در زندگي خود ارتباط دارد. اين نمايش بي‌كلام با پرداختن به انزواي مدرن و مواجه اش با چالش‌هاي دروني و مواجه اش با چالش‌هاي دروني و مواجه با خويشتن، تلاش دارد بر ايجاد ارتباطي موثر با مخاطبان روي صحنه ايجاد شود بنابراين اينگونه نيست كه چشم به مخاطب خاص داشته باشيم.

 

اين نمايش تاكنون در كشورهاي ليتواني، ايتاليا، آلمان، فرانسه و امريكا حضور داشته است و در اين اجراها با استقبال خوبي از سوي تماشاگران روبرو شده است.


 

  • گورگير

 

اين نمايش قصه هفت پيکر نظامي است . اين نمايش برگرفته از داستان بهرام گور در هفت گنبد است که در هر گنبد حقايقي از زندگي بر او آشکار مي شود . نمايش «گورگير» ته مايه دراماتيك دارد و داراي ارزش هايي است كه باعث مي‌شود اين اثر نمايشي جزو نمايش‌هاي ديني، اسلامي و ايراني محسوب مي‌شود. در بخش‌هايي از اين نمايش ويژگي‌هايي كه باعث غرور ملي مي‌شود، وجود دارد و در بخش‌هاي ديگر ارزش‌هاي ايراني، اسلامي و ديني نمايش برگرفته از معماري ساساني، اسلامي و ايراني است تا تماشاگر ارتباط بهتري با نمايش، كه مربوط به دوره‌هاي گذشته است، برقرار كند.


 

  • حساب پرداخت نمي‌شه

   

اين نمايش روايت اهالي مجله‌اي است كه از گراني يك فروشگاه به تنگ مي‌آيند و سر خود اجناس را به قيمت دلخواه خود به خانه‌هايشان مي‌آورند و ...

 

  • نمايش‌هاي برنامه «جمعه جمعه» در فصل تابستان

 

اين نمايش‌ها كه سال گذشته در برنامه «پانزده نشين‌ها» اجرا مي‌شد، امسال در قالب برنامه «سيمرغ» و به همت واحد نمايش فرهنگسراي خاوران جمعه‌ها در سالن فرهنگ اين مجموعه اجرا مي‌شود. «عموزنجير باف» 31شهريور، «هزار كوه» 10شهريور، «شغال خرسوار» 17شهريور و «موش و گربه» 24شهريور براي كودكان و نوجوانان تهراني به روي صحنه مي‌رود. تماشاي اين نمايش‌ها براي عموم شهروندان رايگان است.

 

  • كشتي 126

 

اين نمايش روايتي از زندگي حضرت يونس (ع) است. بطوريكه به گفته كارگردان اثر همه ما يونس هستيم و گرفتار در شكم نهنگي كه دنياست.

 

  • ساقي

اين نمايش با تكيه بر شيوه چند صدايي، روايتي قطعي دارد و به صورت قصه در قصه اجرا مي‌شود. نمايش ساقي به اين دليل شكل قصه در قصه اجرا مي‌شود كه اين شيوه، روش قصه‌گويي اصيل ايراني‌هاست. در واقع اين روش باعث مي‌شود، داستان هم از طول و هم از عرض به يك اندازه رشد كرده و پيش برود.

 

  • آواي گِل

 

انساني مي‌خواهد موجودي را خلق كند، غافل از آنكه موجود زندگي خالق زندگي خود را دگرگون مي‌كند. شيوه اجراي اين نمايش از فيزيكال تئاتر و مايم معاصر است كه جسم، روح و انرژي بازيگر در صحنه در ارتباط با مخاطب بسيار حايز اهميت است.


 

  • خاطره‌اي نداشتم اگر هزار سالم بود

  

در اين نمايش که با حضور 29 بازيگر و براساس نمايشنامه «زنان تروا» اثر ژان پل سارتر اجرا مي شود هنرمنداني چون حسن ثاني، فرهاد نجفي، الهه پور جمشيد، مهرانه به نهاد، سروش طاهريان، مانلي حسين پور، سارا عباس پور، شهنام فرهاديان، محمد رضا مختاري آزاد فرد وغزاله کنعان پناه به ايفاي نقش مي پردازند.

در اين نمايش جنگ بين تروا و يونان روايت مي شود که در آن يوناني‌ها پيروز و همه مردان شهر کشته مي‌شوند ... .

نمايش «خاطره اي نداشتم حتي اگر هزار سالم بود» به نويسندگي ، طراحي و کارگرداني قطب الدين صادقي اجرا مي شود.

نظر شما