يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۸
کد خبر: ۵۵۱۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۲
يک متخصص شهرسازي معتقد است مسکن مهر کنوني حالت خوابگاه دارد و اغلب ساکنين در شهرهاي ديگر مشغول به کارند.
کتر علي يالپانيان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي شهر گفت: 50 درصد هزينه‌ها ساخت مسکن مربوط به زمين است که در مسکن مهر با در نظر گرفتن زمين‌هاي دولتي، اين هزينه از دوش مصرف کننده برداشته شده است. موضوع کاستن هزينه زمين از مسکن براي اولين بار در دبي انجام شده که در صورت اجراي درست، طرح خوبي است.

اين استاد دانشگاه افزود: براي ساخت يک شهر جديد مجموعه‌اي از ملاک‌ها را بايد در نظر گرفت و مهمترين موضوع مديريت بحران‌ها است. ساخت مسکن در نزديکي گسل‌ها و مناطق زلزله خيز بايد با رعايت آيين نامه 2800 اجرا شود. شيب استاندارد زمين بايد 5 درصد باشد که گاهي روي زمين‌هايي که 10 تا 12 درصد هم شيب دارند، ساختمان‌ سازي مي‌شود. در شيب بالا ايستايي سازه پايين مي‌آيد و حجم خاکبرداري افزايش مي‌يابد و هزينه ساخت بالا مي‌رود.

وي اظهار داشت: در نظر گرفتن شبکه ارتباطي مسکن نيز يکي از نکات مهم در انتخاب زمين است. دسترسي مناسب به تسهيلات شهري، چگونگي رفت و آمد روزانه و دسترسي به جاده‌ها از جمله موارد مهم است. در بعضي مناطق مسکن مهر در زمين‌هاي نزديک يک محور پر تردد که پيک ترافيکي بالايي دارد، ساخته شده است که اين موضوع مشکلاتي را براي ساکنين به همراه خواهد داشت.

 

مسکن مهر يا خوابگاه؟

اين استاد دانشگاه با اشاره به مسئله اقتصاد شهر افزود: موضوع ديگري که در ساخت مسکن مهر و شهرهاي جديد بايد در نظر گرفت، بعد اقتصادي است. همراه ساخت شهر، بايد اشتغال هم ايجاد کرد. اکنون مسکن‌هاي مهر حالت خوابگاه دارد و شاهد اضافه شدن بار ترافيکي اين شهرها به سوي شهرهاي بزرگتر هستيم.

دکتر يالپانيان در بيان ديگر فاکتورهاي انتخاب زمين براي شهرسازي افزود: مسائل زيست محيطي يکي ديگر از معيارهاي شهرسازي است. هر انساني با زندگي در شهر توليد آلودگي مي‌کند. يکي از مشکلات شهرهاي امروزي آلودگي‌هاي زيست محيطي است. با بزرگ شدن شهرهاي جديد در آينده اين موضوع تشديد مي‌شود. انتخاب زمين‌ مناسب براي ساخت شهرهاي جديد مي‌تواند از مشکلات و آسيب‌هاي زيست محيطي بکاهد.


مسکن مهر و بافت قوميتي و پيراموني

اين استاد دانشگاه با اشاره به بحث جامعه شناختي شهر بيان داشت: در انتخاب زمين براي ساخت مسکن مهر و شهرهاي جديد بايد بافت‌هاي پيرامون را در نظر گرفت. بافت اجتماعي و فرهنگي شهر جديد بايد در تناسب با فرهنگ‌هاي قوميتي و بافت‌هاي پيراموني باشد و اين مسائل نياز به تحقيقات و کار کارشناسي دارد.

وي از بين رفتن زمين‌هاي کشاورزي را يکي از آسيب‌هاي انتخاب زمين براي شهرهاي جديد خواند و گفت: انتخاب زمين‌هاي کشاورزي براي ساخت شهرهاي جديد موجب نابودي آن‌ها مي‌شود. زمين‌داران و باغ‌داران مجاور اين پروژه‌ها زمين‌هاي خود را از بين مي‌برند تا با تغيير کاربري زمين‌هاي خود سودآوري داشته باشند. اين موضوع موجب از بين رفتن باغات و زمين‌هاي کشاورزي مي‌شود.

نظر شما