چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۶
کد خبر: ۵۵۱۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
سقف‌هاي لزران بر سر شهروندان/2
يک کارشناس شهرسازي و معماري با تاکيد براين که آسيب اصلي تهران در برابر زلزله بافت‌هاي بسيار متراکم و فرسوده است،گفت: بهترين راهکار در اين زمينه تعهد به انجام طرح جامع است.

بهاره همه‌کسي در گفت‌وگو با خبرنگار مديريت شهري «شهر» با اشاره به احساس خطر بزرگ زلزله براي تهران اظهارداشت: بحران‌ها و بلاياي طبيعي همانند زلزله و سيل از موضوعاتي‌ست که مباحث شهرسازي جديد به آن توجه مي‌کند و در اين حوزه سعي مي‌شود شهرها منطبق با نکات ايمني براي آمادگي در برابر سوانح طبيعي طراحي و ساخته شود.

 

اين کارشناس شهرسازي و معماري، ساخت و ساز مستحکم و استاندارد و مقاوم سازي ساختمان را يکي از اقدامات براي آمادگي شهرها در برابر زلزله دانست و افزود: موضوع مهم ديگر در اين زمينه فشردگي بيش ازحد بافت هاي مسکوني است درحالي که بايد براساس اصول جديد شهرسازي علاوه بر پيش بيني راه هاي فرار و رعايت اصول ايمني، مکان هايي براي اسکان اضطراري شهروندان در نظر گرفته شود.

 

وي افزود: تهران در اين زمينه وضعيت مناسبي ندارد اما در طرح تفصيلي جديد اين موضوع پيش بيني شده و شهر ايمن يکي از راهبردهاي اين طرح محسوب مي شود.

 

همه‌کسي با بيان اين که خطر زلزله در تهران در مقايسه با ديگر خطرات و بحران ها،اولويت بالاتري دارد، گفت: رعايت حريم گسل‌ها در ساخت‌وسازها و توجه به نکات ايمني در نماي ساختمان ها از ديگر مسائلي است که بايد از نظر شهرسازي در برابر بحران‌ها وسوانح طبيعي به آن توجه شود.

 

اين کارشناس شهرسازي و معماري با تاکيد براين که آسيب اصلي تهران در برابر زلزله ،برج سازي و بلندمرتبه‌سازي نيست، گفت: دغدغه مهم تر در اين زمينه بافت هاي بسيار متراکم و فرسوده شهر است که مي تواند در هنگام زلزله فاجعه‌آفرين شده و خسارت هاي جبران ناپذيري به بار آورد.

 

وي ادامه داد: هم اکنون بخش زيادي از تهران داراي بافت فرسوده است که اين مناطق داراي معابر باريک و با عرض کم هستند که اين مساله، امکان فرار و امدادرساني سخت و ناممکن مي کند.

 

وي افزود: البته شهرداري تهران علاوه بر گذاشتن ضوابط تشويقي براي نوسازي بافت هاي فرسوده در سال هاي اخير، به تازگي نيز پروژه اي براي ساماندهي و ايمن سازي معابر با عرض کمتر از 6متر در نظر گرفته که مي‎توان اقدام موثري براي آماده سازي شهر در برابر زلزله باشد.

 

همه‌کسي با بيان اين که متاسفانه در ساخت و سازهاي جديد نيز خودمان بافت فرسوده و ناپايدار احداث مي کنيم، گفت: در اين مورد نيز بايد نظارت بيشتري در نظر گرفته شود.

 

وي ايمني سازي شهر در برابر زلزله را موضوعي چندجانبه دانست و اظهار داشت: اولين اقدام دراين باره عمل به راهکارها و برنامه هاي طرح جامع شهر تهران است که تمام موضوعات از جمله زيرساخت ها، ايمن سازي و قوانين و ضوابط در آن به صورت همه جانبه بررسي و پيش‌بيني شده است.

 

اين کارشناس شهرسازي و معماري تاکيدکرد: براي آمادگي تهران در برابر زلزله بهترين راهکار، تعهد به انجام اين سند بالادستي شهر است.

 

در همين زمينه بخوانيد:

 

تعلل دولتي‏ها به قيمت خانه خرابي تهراني‏ها

نظر شما