دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۵۲۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
وزير ارشاد در اختتاميه جشنواره افق نو پيشنهاد داد/
گروه هنرمندان و فيلمسازان جهان مي‌توانند مثل جنبش عدم تعهد، يك شبكه جهاني متشكل از منتقدين و معترضين به وضع موجود تشكيل دهند و از اهداف انساني و عدالت دفاع كنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه مراسم اختتاميه جشنواره «افق نو»، با اشاره به اينكه حكومت‌ها شعارهايي به اسم دموكراسي، حقوق بشر، عدالت و صلح مطرح كردند اما هميشه دروغين و تهاجمي بوده است، افزود: آنها به دنبال منافع خودشان بوده‌اند. بنابراين هنرمندان و فيلمسازان در اين شرايط خيلي مي‌توانند فعاليت كنند و تاثيرگذار باشند و اين حركت يك آغازي است تا از اين طريق بتوانيم يك شبكه جهاني ـ از همه افراد منتقد و معترض به اين وضع موجود ـ تشكيل دهيم و قطعا حضورشان در ايران بسيار موثر خواهد بود؛ در واقع همه هنرمندان جهان و همچنين جهانيان با وضعيت و شرايط ايران آشنا مي‌شوند و با اين تبادل تجربه و همكاري كه آغاز مي‌شود، فكر مي‌كنم كار بسيار خوبي است.

 

حسيني ادامه داد: در واقع همانطور كه در عرصه سياسي در گذشته جنبش عدم تعهد ايجاد شده، بايد يك جمعي از هنرمندان، نخبگان، نويسندگان، شاعران و در عرصه‌هاي مختلف هم داشته باشيم كه اين هنرمندان بتوانند حرف‌هاي اساسي را مطرح كنند، از اهداف انساني و عدالت صحبت كنند و بر عليه ظلم و ستم موضع بگيرند.

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص همجمه‌هايي كه كشورهايي از جمله امريكا بوسيله فيلم‌هايي مثل 300 به وجود مي‌آورند و هم‌اكنون هم كه در حال ساخت ابن سينا با همه تحريف‌ها هستند، در رابطه با اقدامات جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه، اظهار داشت: در حمايت از مشاهير كشورمان، در زمان بعد از انقلاب حركت‌هايي آغاز شده، بعضي سريال‌ها و فيلم‌ها درباره مفاخر و مشاهير ساخته شده است اما بازهم جالي خالي آن احساس مي‌شود.

  

حسيني در ادامه با تاكيد بر بزرگداشت بزرگان سرزمين ايران، در اين ارتباط گفت: بخاطر همين است كه كارهاي تحقيقاتي بايد در اين زمينه انجام بگيرد و اين پژوهش‌ها دستمايه كارهاي هنري قرار بگيرد، به دليل اينكه بايد موادي مهيا باشد تا هنرمند و فيلمساز از آن مواد براي ساخت آثار اين چنيني استفاده كند.

 

وزير فرهنگ و ارشاد در اين ارتباط ادامه داد: البته معمولا كارهاي تاريخي ـ كارهاي فاخر و ارزنده ـ سرمايه‌گذاري بيشتري را مي‌طلبد، با اين حال جا دارد كه چهره واقعي عالمان، انديشمندان، بزرگان خود را معرفي كنيم و اين موضوع بسيار تاثيرگذار است. در حال حاضر هم در يونسكو فعال‌تر از گذشته هستيم و هر سال تعدادي از شخصيت‌ها و آثار شان را مطرح و به دنيا معرفي مي‌كنيم. به وطر كلي بايد از همه ظرفيت‌ها استفاده كنيم.

 

سيد محمد حسيني در خصوص همكاري خود با وزير فرهنگ فلسطين، با اشاره به ساخته شدن چند فيلم به صورت مشترك ايران و فلسطين و فراهم شدن‌ مقدمات آن، گفت: در حال حاضر فيلم «جنگ 22 روز» مراحل نهايي فيلمنامه را طي مي‌كند، با كمك بازيگران فلسطيني و ايراني مي‌توانيم مشاركت كنيم و اين پروژه به سرانجام برسد.

 

وي در ادامه سخنان خود در اين ارتباط، گفت: همينطور اين رفت‌و‌آمدهايي كه به فلسطين قرار شد انجام شود، به عنوان نمونه؛ به تازگي فلسطين از ما دعوت كرده كه در نمايشگاه كتاب‌شان به عنوان «ضيف‌الشرف» ميهمان ويژه حضور پيدا كنيم، با توجه به اين، به وقوع پيوستن اين رخداد براي اولين بار مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد.

 

حسيني با بيان اينكه قبلا راهي براي حضور در غزه از طرف ايراني‌ها وجود نداشت، به دليل اينكه از سيف مصر راه بسته بود، وي در ادامه صحبت‌هاي خود در اين راستا ابراز اميدواري كرد كه الان اين فرصت فراهم مي‌شود تا بتوانيم در آنجا، هم درباره انقلاب اسلامي فعاليت داشته باشيم ـ كه مردم فلسطين علاقه‌مند‌اند بيشتر راجع به شخصيت امام و تحولاتي كه درايران رخ داده اطلاع پيدا كنند ـ و هم بخاطر اينكه كشور ما به اصحاب فلسطين توجه ويژه داشته باشد گرچه اين اهتمام ويژه از بعد پيروزي انقلاب اسلامي به آنها وجود داشت اما در حال حاضر رفت‌و‌آمد هنرمندان و نويسندگان فلسطين فراهم شده و اين موضوع مي‌تواند كمك كند تا بتوانيم از مظلوميت مردم فلسطين بيشتر دفاع كنيم و در فلسطين هم حضور پررنگ‌تري داشته باشيم. به دليل اينكه در آنجا هم تبليغات عليه ايران وجود دارد و هم به وضعيت و مسايل قوميتي ومذهبي دامن مي‌زنند اما ما همچنان نشان داديم كه فراتر از مسايل قوميتي، مذهبي و نژادي از هر مظلومي در عالم دفاع مي‌كنيم، همانطور كه از حزب‌الله لبنان با قاطعيت و صلابت حمايت كرديم، از مسلمانان مظلوم غزه هم در جنگ 22 روز حمايت كرديم و در آينده هم اين موضع را ادامه خواهيم داد.

 

نخستين جشنواره فيلمسازان مستقل «افق نو» 12 الي 17 شهريور در 9 بخش و با حضور نزديک به 200 اثر در قالب‌هاي سينمايي بلند و کوتاه و آثار مستند از 72 کشور دنيا در سينما فلسطين برگزار شد. همايش اختتاميه جشنواره «افق نو» جمعه شب ـ 17 شهريورـ در تالار وحدت تهران با حضور هنرمندان و مسوولين سينمايي برگزار شد.

نظر شما