دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۹
کد خبر: ۵۵۲۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
تازه‌‌هاي انتشارات نيستان/
انتشارات نيستان کتاب‌هاي تازه‌اي شامل دو مجموعه شعر، يک رمان، يک داستان کوتاه، يک نمايشنامه و يک روايت مذهبي را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار شهر، «ماه به روايت آه»، «حيراني شبانه»، «جوان شدن جاودانگي»، «غزال رميده از غزل»، «به سوي سيمرغ»، و «از اول دو سانتي كج بود» کتاب‌هاي تازه نشر نيستان هستند.



ماه به روايت آه

ابوالفضل زرويي نصرآباد به‌تازگي مجموعه‌‌اي از متون فاخرش خود را در کتابي با عنوان «ماه به روايت آه» توسط انتشارات نيستان منتشر کرده است. اين کتاب که در 192 صفحه در قطع رقعي چاپ شده و 7000 تومان قيمت دارد، روايت ابوالفضل زرويي نصرآباد از زندگاني و شخصيت حضرت ابوالفضل العباس(ع)، ماه بني هاشم، است. نويسنده در اين کتاب کوشيده است از زبان 12 راوي، ناگفته‌هايي از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداري، پايبندي به مستندات تاريخي و روايي و پرهيز از اغراق، روايت کند. بر خلاف انتظار، در کتاب به شکل و شيوه شهادت حضرت ابوالفضل(ع) اشاره‌اي نشده و نويسنده عمده همت خود را صرف بازگويي و رازگشايي از اموري کرده که با وجود جذابيت براي مخاطب، متاسفانه کمتر به‌ آن‌ها پرداخته شده است؛ اموري همچون خانواده مادري، کودکي، ازدواج، فرزندان، برادران، حيطه دانش و معرفت و جايگاه آن حضرت در ميان اهل بيت و مسلمانان آن روزگار. از ديگر جذابيت‌هاي اين کتاب، ذکر تاريخ شمسي تمامي رخدادهاست که خواننده فارسي زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجري شمسي آن وقايع آشنا مي‌کند. زرويي در نگارش اين 12 روايت، با تکيه بر منابع دست اول تاريخي و مطالعه و فيش‌برداري از حدود شصت کتاب، ضمن رعايت ايجاز، پرهيز از اطناب و نگاه احساسي، متني خواندني و قابل اعتماد و استناد فراهم آورده است؛ متني که در عين سادگي، ساختار ادبي محکم و قابل تاملي دارد. به‌جز يک راوي (زيد بازرگان) تمام راويان کتاب (مسلم بن عقيل، فاطمه کلابيه، حضرت زينب(س)، امام حسين عليه‌السلام، ام کلثوم، لبابه، عبدالله بن ابي محلّ، کزمان، شبث بن ربعي، سرجون و عبيدالله بن عباس) شخصيت‌هاي واقعي‌اند.





جوان شدن جاودانگي

مجموعه شعر قربان وليئي با عنوان «‌جوان‌ شدن جاودانگي» به‌تازگي در 112 صفحه در قطع نيم‌وزيري توسط انتشارات نيستان منتشر شده است.

قربان وليئي را از سرآمدان غزل عارفانه هم‌روزگار ما مي‌دانند. سادگي زبان، شگفتي معنا و بدايع تصويري از ويژگي‌هاي غزل عاشقانه و عارفانه وي است. کتاب‌هاي چاپ‌شده اين شاعر تاکنون مورد توجه جشنواره‌ها و مسابقات ادبي و همچنين اقبال عمومي قرار گرفته است. «ماييم و در اين آينه حيران تو بودن/ يك عمر تماشاچي چشمان تو بودن/ اين گونه به پيشاني عشاق نوشتند:/ دل دادن و افتادن و ويران تو بودن/ تقدير چنين بود: بميريم و بميريم/ دادند به ما قسمت قربان تو بودن/ درويشي و بي‌خويشي و پيمانه پرستي/ پيوسته چنين باد: پريشان تو بودن/ رفتيم و رسيديم و نشستيم و شكستيم/ صوفي به خطا دم زد از امكان تو بودن» يکي از غزل‌هاي اين کتاب 2500 توماني است.




غزال رميده از غزل

کامران داوري‌نيکو به‌تازگي رماني با عنوان «غزال رميده از غزل» را توسط انتشارات نيستان در 240 صفحه در قطع رقعي منتشر کرده است.

داستان اين کتاب 8 هزار توماني، داستان آراز، تنها فرزند خانواده‌اي ثروتمند است كه در بحبوحه جنگ ايران و عراق براي تحصيل موسيقي به وين مي‌رود و به عنوان يك دانشجوي ممتاز تحصيلاتش را پشت سر مي‌گذارد. هنگام انتخاب موضوع پايان نامه استادش او را به انتخاب موضوعي بومي يعني يافتن نغمه‌هاي فولكلور و بررسي نمونه‌هايي از موسيقي زادگاهش تشويق مي‌كند. آراز از بين ترانه‌ها و آوازهايي كه در كودكي شنيده بود، يكي را بيشتر از همه مي‌پسنديد؛ اما شاه‌بيت اين غزل را فراموش كرده بود. او از پيران كهنسال اين شاه‌بيت را مي‌پرسد و نمي‌يابد. ناچار دست به دامن صفحه‌هاي قديمي گرامافون پدربزرگ مي‌شود؛ ولي بيت گمشده پيدا نمي‌شود. كسالت شديد پدر سبب مي‌شود كه او هر چه زودتر راهي ايران شود و اين رجعت مصادف است با قبول قطعنامه 598. آراز در اين رمان در هر قدم با گوشه‌هايي از هويت و هنجار ايراني آشنا مي‌شود و در هر گذر، مستوره‌اي بر او نقاب مي‌گشايد. پدر را از دست مي‌دهد؛ اما چيزهايي ديگر مي‌يابد و بزرگ‌ترين حادثه زندگيش اتفاق مي‌افتد. بيت گمشده را مي‌يابد، زنده و خاموش. پايان‌نامه‌اش تبديل به مجموعه نامه‌هايي مي‌شود كه براي غزال مي‌نويسد. غزالي گمشده كه با غزلي عتيق او را اسير خود كرده بود ...






به سوي سيمرغ

منصور خلج به‌تازگي مجمعه‌اي از نمايشنامه‌‌هايش را با عنوان «به سوي سيمرغ» توسط انتشارات نيستان منتشر کرده است. اين کتاب مجموعه نمايشنامه‌هايي براي کودکان و نوجوانان است که همگي مبتني بر فرهنگ و ادبيات ايراني‌اند و عناوين آن‌ها عبارتند از «شير و موش»، «سه ماهي»، «دوستي»، «دوستانت را بشناس»، «کجا کجا؟پرنده‌ها»، «جاري مثل جويبار» و «به سوي سيمرغ».

کتاب «به سوي سيمرغ» در 174 صفحه در قطع رقعي منتشر شده است و به قيمت 6500 تومان در بازار نشر عرضه مي‌شود.






حيراني شبانه

مجموعه شعر اميرحسين سام با عنوان «حيراني شبانه» به تازگي توسط انتشارات نيستان در 120 صفحه در قطع نيم‌وزيري منتشر شده است.

«برو بخواب رها كن مرا كه خانه ندارم/ شدم پرنده شبگرد و آشيانه ندارم/ در آبگينه شب مي‌كنم نگاه و جوابي/ براي اين همه حيراني شبانه ندارم/ چه ابر تيره دلم را گرفته باز ندانم/ براي گريه بي‌طاقتم بهانه ندارم/ در آب صورت مهتاب ديده‌ام ز كه پرسم/ نشان آن كه جز عكسي از او نشانه ندارم.» يکي از غزل‌هاي عاشقانه منتشر شده در اين کتاب 2500 توماني است.








از اول دو سانتي كج بود

مجموعه‌اي از داستان‌هاي کوتاه فريد حسينيان تهراني با عنوان «از اول دو سانتي كج بود»، به‌تازگي توسط انتشارات نيستان در 124 صفحه در قطع رقعي منتشر شده است.

حسينيان در اين كتاب 3500 توماني، سعي داشته همراه با نگارش داستان، به بخشي از دغدغه‌هاي فلسفي خود نيز بپردازد. وي در اين مجموعه مناسبات و علايق اقشاري از جامعه پيرامونش را لابه‌لاي تمايلاتش به شناساندن دنياي دروني آدم‌ها، بيان كرده است. واگويه‌هاي دروني انسان امروز، در نسبت با نوع تفكر امروزي درباره عشق و روابط ميان آدم‌ها، از جمله محورهاي مورد نظر وي در اين مجموعه‌اند. نويسنده اين کتاب در يادداشتي که در ابتداي كتاب نيز منتشر شده، مي‌نويسد: «پس همان آدم‌هاي اطراف، همان برادر و مادر و پدر، مي‌توانند نقش پوش فرزند و شريك و دوست شوند بر پهنه داستان. معشوق مي‌تواند با همان عطر و اطوار اما در ريخت‌هاي گوناگون ظاهر شود. و آجر بهمني ديوار خانه‌اي در محله دروس سر از آرك ورودي خانه‌اي در خيابان فرمانيه در آورد و تاب بسته در خيابان لاله‌زار به خانه‌اي دراندشت در خيابان ايران نقل مكان كند...»

همچنين در بخشي از داستان «دو سانتي كج بود» آمده است: «دم غروب بود. خسته بودم و مزه‌ي سيگار بعد از كار در دهانم به تلخي مي‌زد. فكر كردن به خرابي‌هاي رنوي فكستني‌ام، ‌صورتم را توي آينه ماشين دلخور مي‌نمود.. توي آينه ديدمش. پرشياي مشكي كند كرد و در سمت چپ يا راست عقبش باز شد..». «بهانه‌اي براي جاودانگي»، «از اول دو سانتي كج بود»، «سيگار دوم بعد از صبحانه»، «اول پرنده بد اقبال بود كه گير تو افتاد»، «خود خوري» و «چشمك» عنوان برخي از داستان‌هاي اين كتاب‌اند.

نظر شما