يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۱
کد خبر: ۵۵۳۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
گزارش «شهر» از نشست خبري جشنواره فيلم مستند و فيلمنامه رضوي/
شفيع آقامحمديان گفت: بودجه فيلم رضوي بايد از يك منبع مشروع تامين شود، بنابراين نمي‌توانيم از بودجه‌ فيلمي مانند «لاله» كه مشروعيت آن ابهام دارد، استفاده كنيم.

به گزارش خبرنگار «شهر»، نشست خبري هفتمين جشنواره فيلم مستند و فيلمنامه رضوي، با حضور شفيع آقامحمديان دبير جشنواره رضوي، امروزـ 20 شهريور ـ در سالن سينما حقيقت مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار شد.

 

ر ابتداي نشست خبري هفتمين جشنواره فيلم مستند و فيلمنامه رضوي، شهنام صفاجو مدير روابط عمومي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي با اشاره به اينكه هفته آينده جشنواره فيلم مستند و فيلمنامه رضوي در سالن سينما حقيقت برگزار خواهد شد، افزود: بعد از اعلام فراخوان اين جشنواره، حدود 220 اثر شامل فيلم، فيلمنامه و طرح مستند به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد. از 80 فيلم‌هاي ارسال‌ شده به دبيرخانه، هيئت انتخابي جشنواره 24 فيلم مستند را به مدت 2 روز براي اكران عمومي گزينش كردند.همچنين تعداد كل فيلمنامه‌هاي ارسالي به دبيرخانه حدود 140 فيلمنامه و طرح مستند بودند.

 

صفاجو با اشاره به اينكه به مناسبت جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) كاتالوگ ويژه‌اي درباره توليدات رضوي در دست انتشار داريم كه همزمان با برگزاري جشنواره رضوي منتشر خواهد شد.

 

وي افزود: مجموعه ما با تمام توانايي و سعي اي كه دارد در زمينه توليد فيلم‌هاي موضوعي مرتبط با امام رضا (ع) اقدام مي‌كند و بالغ بر 45 اثر در اين رابطه توليد شده است اما اين مقدار كفايت نمي‌كند. به همين دليل اين امر همكاري سازمان‌ها و ارگان‌هاي زيربط را مي‌طلبد. با توجه به اين ما از سازمان‌هاي مرتبط با موضوع امام رضا (ع) گلايه داريم، بخاطر اينكه درحالي كه مرتبط با اين موضوع هستند اما به شكل بايسته و شايسته به وظايف خودشان در اين رابطه عمل نمي‌كنند.

 

شفيع آقامحمديان دبير اين جشنواره در اين نشست خبري، با اشاره به اينكه جشنواره فيلم رضوي همه ساله در تهران برگزار مي‌شود، ادامه داد: امسال تقسيم‌بندي جدي در رابطه با جشنواره فيلم رضوي انجام داديم. به اين شكل كه امسال اين جشنواره به فيلم‌هاي مستند داستاني، داستان‌هاي كوتاه وسينمايي اختصاص پيدا مي‌كند و در سال آينده فيلم كوتاه و انيميشن هم برگزار خواهد شد.

 

آقامحمديان در رابطه با جشنواره فيلمنامه‌نويسي، اظهار داشت: جشنواره فيلمنامه‌نويسي را همه ساله در برنامه خواهيم داشت. اين جشنواره موضوعي است براي همين فيلمنامه‌نويس هم به سهم خود بايد در جشنواره فيلم مشاركت داشته باشد و از آثار به دست رسيده بتوان براي ساخت اثار خوب استفاده كرد و در اين ميان فيلمسازها براي تهيه آثار ماندگار دست خالي نمانند. 

 

دبير جشنواره فيلم مستند و فيلمنامه رضوي، با اشاره به اينكه در زمان برگزاري جشنواره امام رضا(ع)، در مشهد برنامه ويژه‌اي به مددت 5 روز برگزار خواهد شد. در واقع غير از عرضه كاتالوگ ويژه، نمايش فيلم هم در رابطه با جشنواره رضوي اكران عمومي خواهند داشت و احتمال دارد كه اين اكران‌ها با حضور هنرمندان در كنار مردم صورت بگيرد.

 

شفيع آقامحمديان در رابطه با شاخه‌هاي مختلف جشنواره امام رضا (ع)، گفت: كليپ، شعرخواني و مديحه‌سرايي در همه استان‌ها در راستاي اين جشنواره برگزار خواهد شد تا همه استان‌ها در اين جشنواره سهيم باشند.

 

وي در خصوص عدم حمايت سازمان‌ها از برگزاري اين جشنواره گفت: اين جشنواره بدون هيچ حمايتي از سوي سازماني برگزار مي‌شود اما شايسته است كه آستان قدس رضوي به ساخت فيلم‌ها كمك كند. در واقع از ميان سازمان‌هاي مرتبط با موضوع امام رضا (ع)، آستان قدس رضوي به اين موضوعات ورود پيدا كند و سرمايه‌گذاري در اين جهت داشته باشد اين درحالي‌ست كه تاكنون ما از اين آستان هيچ كمك مالي دريافت نكرديم و كماكان فقط از بودجه خود براي ساخت و عرضه آثار استفاده مي‌كنيم.

 

آقامحمديان در رابطه با توليد آثار موضوعي مانند فيلم رضوي، گفت: توليد اين آثار كار سختي است و ما سال گذشته فقط در توليد فيلم «آسمان هشتم» موفق شديم. در رابطه با توليد اين اثر استانداري خراسان وعده داده بود كه از اين اثر حمايت مالي خواهد كرد اما در نهايت از اين كار خودداري كرد و فقط شهرداري مشهد در اين جهت حمايتي از اين اثر به عمل آورد.

 

آقا محمديان در خصوص فعاليت‌هاي بخش بين‌المللي اين جشنواره گفت: جشنواره رضوي در اين بخش هم فعاليت‌هاي خود را با چند كشور آغاز كرده و به فعاليت مشترك و تبادل نظر مي‌پردازد. در اين راستا تعدادي فيلم را به زبان‌هاي مختلف ترجمه كرديم و به 15 كشور از جمله، آذربايجان، فرانسه، كشورهاي همسايه و كشورهاي افريقايي فرستاديم، بازخورد و نتيجه بسيار مطلوبي را در برداشته است.

 

در ادامه اين نشست، حسين خورشيدي با اشاره به اينكه از كليه فيلمسازان بخش‌هاي مختلف مي‌خواهيم كه آثار خود را از جمله فيلم‌نامه و فيلم به ويژه در بخش انيميش و ويدئو و همچنين طرح‌‌ها را به دبيرخانه مركز سينماي مستند ارسال كنند تا زمينه براي جشنواره رضوي آينده فراهم شود و آثار در سال آينده به بار بنشيند.

 

خورشيدي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: هنرمندان بخشي از توليدات خود را براي اداي دين به فيلم رضوي اختصاص بدهند تا از اين طريق جشنواره رضوي رونق بگيرد و واقعا اين انصاف نيست كه همه بار در اين خصوص فقط روي دوش مركز سينماي مستند قرار گيرد و همه آدم‌ها و سازمان‌هاي مرتبط در اين امر مشاركت داشته باشند.

 

وي در رابطه با توليدات اين مركز گفت: 30 اثر مستند را به توليد رسانده‌ايم و نزديك به نيمي از توليدات عمومي از توليدات رضوي است.

 

صفاجو در ادامه به توليد 5 فيلم ويديويي و سه اثر سينمايي در اين مركز اشاره كرد و گفت: با توجه به شرايط مالي كه با آ ن روبرو هستيم اگر گشايش امري صورت بگيرد و توفيق بيشتري داشته باشيم، توليدات بيشتري را هم در اين زمينه خواهيم داشت.

 

از اكران «آسمان هشتم» راضي نبوديم

شفيع آقامحمديان در ادامه اين نشست، در رابطه با فيلم «آسمان هشتم»، گفت: ما از وضعيت اكران «آسمان هشتم» راضي نبوديم اما نتيجه‌اش خوب بود تا جاييكه در كشورهايي مانند آذربايجان، اين اثر در سطح وسيعي پخش شده و همچنين در جشنواره‌هاي ديگر هم به نمايش درآمده است. در واقع اين نوع فيلم‌ها اگر چه نتواند در موقعيت اكران عمومي موفقيت خوبي كسب كند اما به صورت عرضه سي دي بسيار موفق عمل مي‌كنند. 

 

لزوم مشروعيت منبع بودجه فيلم رضوي

آقامحمديان در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه در حال حاضر اين همه شما به بودجه جهت ساخت آثار رضوي نياز مبرم داريد، چرا از مسوولين درخواست نمي‌كنيد تا از بودجه فيلم «لاله» به اين موضوع اختصاص دهند؟ گفت: چند سال است كه برگزار كنندگان اين جشنواره دنبال حمايت و امكانات مي‌گردد اما بايد امكانات از جايي تامين شود كه مشروعيت آن ثابت شود. در حال حاضر پيگير هستيم  سازمان‌هايي كه خود را متولي رضوي مي‌دانند، از اين آثار هنري حمايت مالي كنند.

  

بر اساس اين گزارش، محمدعلي فارسي، مصطفي دالايي، احمد جان ميرزايي، سهيل كريمي و نرگس آبيار هيات انتخاب و داوري بخش فيلم مستند هستند.

  

در رابطه با افراد هيات انتخاب و دواري بخش فيلمنامه مي‌توان به علي‌اكبر قاضي‌نظام، حبيب‌الله بهمني، جعفر حسني، محمدهادي كريمي و محمدجواد كاسه‌ساز اشاره كرد.

  

از جمله فيلمنامه‌ها و طرح‌هاي مستند ارسال شده به اين جشنواره، فيلمنامه‌هاي داستاني بلند، فيلم‌نامه‌هاي داستاني كوتاه، فيلمنامه‌هاي انيميشن و طرح‌هاي مستند كوتاه هستند.

  

همچنين ازميان 24 فيلم انتخاب شده براي رقابت در هفتمين جشنواره فيلم مستند و فيلمنامه رضوي مي‌توان به «آن مرد سبد دارد» از حميد هاشم‌زاده، «بارگاه» از شهرام ميراب‌اقدم، «بدون شرح» از بهنوش زرندي، «بر من آرام قدم بگذاريد» از عليرضا سبحاني و آثار ديگر اشاره كرد.

نظر شما