دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۵۴۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
شمارش معکوس براي گشايش باغ موزه دفاع مقدس/5
مدير پروژه باغ موزه دفاع مقدس گفت: هدف از ساخت باغ موزه دفاع مقدس ترويج فرهنگ مقاومت است.

علي جيرفي در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: نام اصلي اين باغ موزه «باغ موزه دفاع مقدس و ترويج فرهنگ مقاومت» است که بجز موارد مربوط به جنگ ساير مفاهيم به کار برده شده در اين حوزه را نيز پوشش مي دهد. به همين دليل بزرگترين نقطه قوت اين باغ موزه توانايي روايت برهه ها و سناريو هاي مختلف از دفاع مقدس است زيرا اين موزه به گونه اي طراحي شده که قابليت تغيير را براي بيان روايت هاي مختلف دارد.
وي با بيان اين که با اتمام اين پروژه بزرگترين موزه ديجيتال در حوزه جنگ را در کشور ساخته ايم، اظهار داشت: موزه هايي چون باغ موزه دفاع مقدس، پويا هستند و بايد دائما در حال به روز رساني باشند. مديريت بهره برداري باغ موزه فاع مقدس بايد دائما در حال توليد محتوا باشد زيرا اگر به اين امر توجه نشود، موزه حالت ثابت و ايستا پيدا مي کند.

تجهيزات مدرن؛ روايت هاي متنوع
وي گفت: باغ موزه دفاع مقدس در دره اي با نام «باغ دره» واقع شده که با يک معماري ايراني - اسلامي به يک باغ راه ايراني تبديل شده است. اين باغ راه شامل درياچه بزرگي است با امکاناتي نظير laser show ، پرده آبي و امکان پخش فيلم، نمايش هاي ليزري و آبي را دارد.
جيرفتي در توضيح کارکرد آب نماي اين باغ موزه بيان کرد: آب نماي درياچه مصنوعي 100 فواره با چيدمان دايره اي شکل دارد که قطر آن 30 متر است. پمت 37 کيلو واتي و 700شير برقي کامپيوتري نيز در آن وجود دارد که طيف هاي مختلف رنگ را به نمايش مي گذارد.
وي گفت: آتشفشان هايي نيز در لابه لاي آنها طراحي شده که قابليت پخش شعله را به وجود مي آورد.همچنين 44 دستگاه مه ساز در آب نما تعبيه شده که قابليت ايجاد مه در حين نمايش را دارد.
جيرفتي افزود: دستگاه قوي ليزري نيز در اين آب نما وجود دارد که تا فاصله 20 کيلومتري بر روي کوه هاي البرز قابليت شعار نويسي و نمايش تصاوير را دارد.
مدير پروژه باغ موزه دفاع قدس عنوان کرد: وجود اين تجهيزات امکان نمايش روايت متفاوت در دوره هاي زماني متفاوت و با سناريو هاي متنوع از دفاع مقدس را به ما مي دهد تا بر اساس موقعيت هاي متفاوت زماني و مکاني بتوانيم سناريوهاي مختلف را بر اين پرده نمايش دهيم.در حال حاضر بيش از 8 هزار ويدئو پرژکشن و Utility مختلف اين قابليت را به ما مي دهد که در دوره هاي زماني مختلف سناريوهاي مختلف را Run کنيم. به طور مثال اگر بازديدکننده خارجي داشته باشيم سناريوي متفاوت از بازديد کننده داخلي را مشاهده خواهد کرد.
جيرفتي افزود: در واقع ويژگي اصلي تالارهاي اين باغ موزه قابليت ايجاد تنوع است زيرا اين موزه يک موزه ديجيتال است و قابليت تغيير محتوا با سناريو هاي مختلف را دارد. سناريويي که در هفته دفاع مقدس به نمايش گذاشته مي شود سناريوي اولي است که براي باغ موزه در نظر گرفته شده است.


از «آستانه» تا «سر انجام»
مدير پروژه باغ موزه دفاع مقدس در توضيح تالار 7 گانه اين باغ موزه گفت: تالار اول، تالار آستانه دالان فراز و نشيب مبارزات مردم که منجر به پيروزي انقلاب اسلامي مي شود. اين وقايع توسط انواع ويدئو پرژکشن ها، LCD ها و ... به نمايش در مي آيد. تالار دوم، تالار حيرت و حقانيت است که با تصويري از صدام در حال پاره کردن توافق نامه الجزاير و باطل کردن اين توافق نامه از سوي عراق، شروع مي شود. در ادامه شروع جنگ تحميلي و حمله اي که به مردم مي شود و حيرت ناشي از ايجاد جنگ در ايران ديده مي شود. شبيه سازي هايي نيز در مورد پالايشگاه آبادان، جنگ زدگان خرمشهر و ... در اين تالار به نمايش در مي آيد.
وي در توضيح تالار سوم اظهار داشت: دفاع، سومين تالار است که بيانگر دفاع همه جانبه مردم ايران از اقشار و اقوام مختلف، براي دفاع از کشور و جايگاه مساجد و حضرت امام در رهبري اين جنگ است. تالار آرامش و مقابله، به عنوان تالار چهارم، گذر از بهت و غافلگيري مردم از شروع جنگ و بازيابي مجدد روحيه توسط آنها را به نمايش مي گذارد. ابتکارات مهندسي که رزمندگان و طراحي عمليات هاي مختلف در آن دوره را به نمايش در مي آيد. يک تالار Hologram Show نيز طراحي شده که شهيد آويني را در حال بيان يکي از روايت هاي جنگ به صورت شبيه سازي شده به نمايش مي گذارد.
جيرفتي گفت: تالار پنجم، تالار شهادت است و با پل معلقي با همين نام آغاز مي شود. ديواره هاي اين پل مزين است به اسامي 240 هزار شهيد دفاع مقدس و انقلاب. محيط ديواره ها نيز مزين به پلاک هاي اين شهدا است. از روي پل وارد تالار عاشورا مي شويم که بخش ديگري از تالار پنجم است و به ارتباط بين نهضت امام حسين و دفاع مقدس مي پردازد. نقش جانبازان، ايثارگران، مفقود الاثرها و ... توسط نمايه هاي هنري و Art Worke ها ، ويدئو پرژکشن ها و ... در اين بخش به نمايش در مي آيد.
اين مدير پروژه بيان کرد: تالار ششم، پيروزي است که به عاقبت صدام اشاره مي کند. کسي که خود را سردار قادسيه مي بيند در انتهاي دوران عمر از چاهي بيرون آورده و اعدام شد. تصاويري از 3 عمليات مهم بيت المقدس، ثامن الائمه و والفجر 8 و شادي مردم و رزمندگان پس از پيروزي در اين عمليات ها به نمايش در مي آيد.
وي افزود: تالار هفتم، سرانجام است که به ارتحال حضرت امام و نمايي از بالکن جماران اشاره دارد. در اين بخش تصاويري از قرائت وصيت نامه حضرت امام توسط آيت ا... خامنه اي و نحوه انتخاب ايشان به عنوان رهبر انقلاب نمايش داده مي شود. در انتها نيز دستاوردهاي علمي ايران پس از دوران دفاع مقدس به نمايش در مي آيد.
جيرفتي تاکيد کرد: بخش عمده اي از تالار شماره 3 که به جايگاه مردم در جنگ اشاره دارد به حضور زنان در جنگ پرداخته است. فيلم هاي متعددي از تصاوير آرشيوي و بازسازي شده در حوزه هاي مختلف از حضور زنان در جنگ ساخته شده. به طور کلي 4 يا 5 ويدئو پرژکشن صرفا به اين بخش اختصاص داده شده است.
مدير پروژه باغ موزه دفاع مقدس با بيان اينکه با تکميل بخش مفهومي، سناريوي اصلي کاملا قوي و آماده ارائه است، افزود: بخش مفهومي اين باغ موزه از همان ابتدا مد نظر معماران ما قرار داشت. بخش هاي زير ساختي و عمراني نيز از سال گذشته آماده بهره برداري است. با اين تفاسير آنچه که منظور ما از تکميل بخش مفهومي است، توليد محتوا براي غني تر شدن زير ساخت هااست، مثلا اين که چه تصاويري با چه محتوايي در LED Wall ها نمايش درآيد.

نظر شما