شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۵۵۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
لاکپشتهاي نينجا، بن10 ، kitty ، مردعنکبوتي، angry birds، ايها دنياييست که کودکان ما اين روزها در آن سير مي کنند.

به گزارش شهر و به نقل از پايگاه 598، لاکپشتهاي نينجا، بن10 ، kitty ، مردعنکبوتي، angry birds، ايها دنياييست که کودکان ما اين روزها در آن سير مي کنند. البومي متنوع، رنگارنگ و جذاب از شخصيت ها و الگوهايي غربي متولد هاليوود که همگي پيام آور سبک زندگي آمريکايي يا American Style Life مي باشند. اما در اين بين، بزرگسالان نيز چه بسا همپاي کودکان در دنياي اين مخلوقات غوطه ور بوده و با اراده خويش، آنها را در اشکال مختلف وارد حيات واقعي کودکان مي نمايند.

براستي با وجود قهرمانان فاخر ملي و شخصيتهايي چون گرشاسپ، ميرمهنا، رستم و... و نيز الگوهاي کامل ديني، چگونه روز به روز تقاضا براي اين محصولات بالا مي رود و شخصيتهاي کذايي چون يانگوم و سوسانو و سيندرلا الگوي دختران ما مي شوند؟ آنها که به فرموده حضرت روح الله، قرارست از دامانشان مرد به معراج برود.

مشکل کار کجاست؟

يک فروشنده لوازم التحرير در گفتگو با پايگاه 598 با اظهار تأسف از کم کاري هاي فرهنگي در اين زمينه مي گويد: "وقتي غرب روزي يک الگو براي فرزندان ما به ارمغان مي آورد، ما بايد دو الگو به آنها ارائه دهيم. اما خودمان بدتر اين الگوها را در تلويزيون و سي دي ها و... تبليغات مي کنيم "

فروشنده ديگري اظهار مي دارد: «تاکنون اماکن يکبار هم به ما گير نداده است و اصولاً کاري به بازار لوازم التحرير ندارند».

چندين سال از تولد عروسکهاي «دار و سارا» که قرار بود جاي باربي را براي کودکان ما پر کنند مي گذرد. اما اين تغيير فرهنگي اتفاق افتاده است؟ چند کارتون، بازي و دفتر و کيف و مداد از اين دو عروسک ساخته شده است؟ آيا اصلاً داستاني در مورد اين دو در ذهن کودک ايراني شکل گرفته است؟ و يا اين طرح نيز مانند ديگر طرح ها به دليل «عدم حمايت دولت» دچار قهر و دل شکسته شدن خالق آنها شده است؟

کودکي در قياس دفتر دارا و سارا با angry birds مي گويد: "چون بازيشو دوست دارم، عکسشم دوست دارم”

بايد توجه داشت که اين تصاوير ارتباط مستقيمي با شکل گيري باور، تربيت و عقيده فرزندانمان دارند.

تصوير پرنده هاي عصباني angry birds به علت محبوبيت بازي رايانه اي اش يکي از فراوان ترين تصاوير روي لوازم التحرير موجود در بازار ايران است بازي که تخريبي مسجد، برج آزادي، برج ميلاد در هدف پرنده عصباني از مراحل جذابش مي باشد.

اما اين وضعيت درحاليست که آقاي مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در تيرماه 91 ابراز اميدواري کرده بود که توليد نوشت افزار در کشور، به لحاظ کيفي و کمي، در رويکردهاي منطبق با ارزشهاي ملي و اسلامي ارتقا يابد؛ ولي اکنون کمتر تغييري را نسبت به سالهاي قبل شاهد نبوده ايم.

وقتي مي توان لوازم التحرير را تبديل به وسيله اي براي تربيت باور کودک نمود بايد از اين فرصت نهايت استفاده را براي شناساندن فرهنگمان به کودکان و نوجوانان قبل از انکه غرب از ما پيشي بگيرد را برده باشيم.

تصاوير ذيل شروع تهاجم فرهنگي عليه قشر آسيب پذيري از جامعه است که هنوز شخصيت کاملي ندارد و متاثر از محتواي فرهنگي موجود در اجتماع هستند.

بيش از سه دهه از انقلاب گذشته. رهبر انقلاب  مکررا در حوزه فرهنگ هشدار و دغدغه هايشان را بيان فرموده اند. ولي متاسفانه مسئولان ما قبل از نيل به مقصودشان، به بهترين شکل ممکن فقط شعار ميدهند.

و حالا از شخصياتهاي کارتوني به تصاوير خواننده ها و رقاصه ها رسيديم ....

البته در اين ميان مراکز غير دولتي همانند دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي محصولاتي بسياري را توليد نموده اند که در سايه عدم حمايت هاي لازم و توزيع نامناسب نيز همانند فعاليت هاي گذشته در اين عرصه ابتر مانده است.

اکنون غرب مشغول تربيت فرزندان ماست بياييم فقط کمي نگران نسلهاي آينده انقلاب باشيم ...

نظر شما