دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۵۵۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹
شمارش معکوس براي گشايش باغ موزه دفاع مقدس/12:
جواد خضرايي گفت: برخي سازمان ها از همکاري براي تکميل بانک اطلاعات باغ موزه دريغ کردند.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري «شهر» سردار جواد خضرايي رييس هيئت مديره و مدير عامل باغ موزه دفاع مقدس در نشست خبري افتتاح باغ موزه که صبح سه شنبه 28 شهريور برگزار شد گفت: براي تکميل بخش مفهومي باغ موزه دفاع مقدس به اطلاعات تمامي اقشار، سازمان ها و گروه هاي حاضر در جنگ نياز بود اما متاسفانه ما به بخشي از رموز عمليات هاي آن دوران دست نيافتيم، اطلاعاتي که در صورت بيان شدن مايه افتخار ايران در سطح جهان بود.

جمع آوري 250 ترابايت اطلاعات

وي بيان کرد: با پايان يافتن دوران جنگ تمامي آنچه که از دوران دفاع مقدس به نمايش در مي آمد در نمايشگاه هايي که ابزارآلات جنگي را به تصوير مي کشيد خلاصه مي شد و اين دست نمايش هاي از جنگ چه بسا آدرس اشتباه به مخاطب مي داد. بنابراين نياز بود که با يک اقدام هنرمندانه و مفهومي کارکردها و ارزش هاي دفاع مقدس تدقيق شود.

خضرايي افزود: در اين مجموعه با جمع آوري اطلاعات دقيق و ناب از تمامي افرادي که اطلاعاتي در مورد دوران دفاع مقدس داشتند مجموعه اي ساخته شده با نام باغ موزه دفاع مقدس که تنها 20 درصد نمايش ابزار و ادوات جنگي است. 80 درصد باقي مانده در ارائه مفاهيم در قالب هاي مختلف و توامان صوتي و تصويري خلاصه مي شود. براي کسب اين اطلاعات 2 هزار جلسه تدقيق اطلاعات و احصاء تاريخ شفاهي دوران دفاع مقدس برگزار شدو اطلاعات به دست آمده در بانک اطلاعات موزه در قالب 4 هزار Deviceاطلاعاتي ضبط شد.

مدير عامل باغ موزه دفاع مقدس با بيان اين که جنس ثبت، ضبط و ارائه اطلاعات به مراجعه کنندگان به گونه اي است که عامه مردم امکان مراجعه به اين اطلاعات و درک آن را دارند گفت: به منظور ارائه اطلاعات دقيق به مراجعه کنندگان از 2 سال گذشته راوياني مورد آموزش قرار گرفتند که به تمامي اطلاعات موجود در دوران دفاع مقدس اشراف کامل دارند.

 اين افراد اطلاعاتي دارند که حتي از اطلاعات افراد حاضر در جنگ دقيق تر و شفاف تر است زيرا افراد حاضر در جنگ تنها بر منطقه عملياتي خود اشراف دارند اما اين افراد توسط تمامي افرادي که در بخش هاي مختلف در جنگ حاضر بودند مورد آموزش قرار گرفتند و محتواهاي متفاوتي از تاريخ و جغرافيا به آنها آموزش داده شده است. در صورتي که مراجعه کنندگان توسط اين روايان نتوانستند به اطلاعات مورد نيازشان دست يابند جمعي از « روايان پيش کسوت» شامل فرماندهان جنگ جهت تامين فرهنگ دوران دفاع مقدس به ما کمک خواهند کرد.

وي با بيان اين که 250 ترابايت اطلاعات را در بانک اطلاعاتي موزه ذخيره کرده ايم که از طريق کامپيوتر هاي دستي قابل دسترسي است گفت: در صورتي که افراد از اين طريق نيز نتوانستند به اطلاعات مورد نياز دست يابند مي توانند به غني ترين کتابخانه دفاع مقدس موجود در اين مجموعه با 10 هزار جلد کتاب تخصصي در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت دست يابند. با دسترسي به اين راه ها در صورتي که مراجعه کنندگان به جواب سوال هاي خود دست نيافتند بايد به مرکز مطالعات جنگ مراجعه کنند.

رييس هيئت مديره باغ موزه بيان کرد: قبل از مراسم افتتاح رسمي مراسم اهتزاز بلند ترين پرچم ايران و سومين پرچم بلند در جهان را برگزار مي کنيم. طول ميله اين پرم 150 متر، سازه آن 240 تن و مساحت خود پرچم هزار متر مربع است. بر روي سازه ميله نيز امکانات تصوير برداري و هواشناسي نيز نصب شده است.

وي گفت: بعد از افتتاح باغ موزه تا انتهاي سال بزرگترين پاناروماي دفاع مقدس را در قالب يک نقاشي 17 در 110 متري با محتواي روزهاي حمله به خرمشهر تا آزاد سازي آن افتتاح خواهيم کرد. 

نظر شما