يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۲
کد خبر: ۵۵۵۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
رئيس هيأت مديره و سخنگوي خانه سينما در رابطه با نامه منتشر شده از سوي روابط عمومي وزارت ارشاد مبني بر تعطيل شدن دائمي خانه سينما، گفت: وزارت ارشاد از تفاهم‌نامه ما با رييس جمهور بي‌اطلاع است.

به گزارش «شهر»و به نقل از مهر، فرهاد توحيدي رئيس هيات مديره و سخنگوي خانه سينما صبح امروز با حضور تعدادي از اهالي رسانه در ارتباط با نامه وزير ارشاد در خصوص تعطيلي دايم خانه سينما توضيحاتي ارايه کرد.

 

توحيدي در ابتداي اين جلسه با اشاره به نامه وزير ارشاد گفت: انتشار اين نامه بسيار تعجب برانگيز بود چون نامه فوق با مهر محرمانه در تاريخ 1/6/91 به دست خانه سينما رسيد و در تاريخ 24/5/91 اين نامه صادر شده بود. وي افزود:‌ اين نامه مهر محرمانه دارد به همين دليل ما مجاز به افشاي محتويات آن نبوديم اما روابط عمومي ارشاد مفاد نامه را روز گذشته در مطبوعات اعلام کرد. اين سوال پس از انتشار نامه به وجود مي‌آيد که چرا نامه‌اي که مهر محرمانه دارد بايد افشا و چطور بايد يک ماه بعد از ابلاغ در مطبوعات منتشر شود؟

 

توحيدي ادامه داد:‌ گويا مرجع انتشار نامه از تفاهمنامه‌اي که ما طي ديدار با رئيس جمهوري داشتيم بي‌اطلاع است و طبيعتاً بر همين اساس نامه را منتشر کردند. وي تاکيد کرد:‌ ما در پاسخ به اين کار در قالب لايحه اعتراضي به ديوان عدالت اداري شکايت خواهيم کرد و اعتراض قانوني خود را از طريق مراجع قانوني پيگيري مي‌کنيم.

  

رييس هيات مديره خانه سينما در ادامه افزود: همان طور که مي‌دانيد درباره حکم اول ما همين برخورد قانوني را ادامه داديم که منجر به نقض آن شد و حکم دوم مبني‌بر تعطيلي خانه سينما است که اين موضوع را هم پيگيري مي‌کنيم. بايد به اين موضوع توجه کنيم که واژه تعطيلي با انحلال تفاوت دارد. لايحه اعتراضي نوشته شده و به زودي به ديوان عدالت اداري ارائه مي‌‌شود.

 

وي عنوان کرد:‌ تصور ما اين است که طي ديداري که با رئيس جمهوري داشتيم و براساس آن تفاهمات اين اعتراض منتفي شود و تفاهمات اين راه را کوتاه‌تر کند. ما بر همين اساس پيش مي‌رويم. مرجع صادرکننده نامه پس از يک ماه روز گذشته مفاد آن را منتشر کرده و اگر فرض را بر اين بگيريم که آنها از اين ديدار ما با رئيس جمهوري بي‌خبر بودند پس اشکالي وارد نيست.

 

درباره جلسه اعضا خانه سينما با رييس جمهوري


توحيدي در ارتباط با چگونگي برگزاري جلسه هيات مديره خانه سينما با رئيس جمهوري گفت: پيش از اين که ما درخواستي در اين ارتباط داشته باشيم از طرف دفتر رئيس جمهوري درباره اين ديدار ابراز تمايل شد. پس از آنکه ما اين تماس را به صورت تلفني دريافت کرديم نامه‌اي در همين ارتباط نوشتيم و پس از آن ديدار انجام شد.

 

وي با اشاره به تفاهمات مطرح شده در اين جلسه عنوان کرد: حس ما اين است که آقاي احمدي‌نژاد در ارتباط با رفع مشکل خانه سينما بسيار جدي هستند و به اين تفاهمات عمل خواهند کرد.

  

توحيدي در ارتباط با فعاليت‌هاي فعلي خانه سينما گفت: اصناف همه مشغول کار هستند همان طور که مي‌دانيد فصل برگزاري مجامع عمومي است و تعدادي از آنها برگزار شده است در مواردي که احساس کنيم جامعه اصناف سينمايي بايد ابراز حضور داشته باشند اقدامات لازم را انجام مي‌دهيد مانند کمک به زلزله زدگان و يا بيانيه‌اي که در محکوميت فيلم توهين‌آميز اخير منتشر شد.

 

وي تاکيد کرد: هيات مديره خانه سينما در چارچوب قانون فقط در مواردي دست به فعاليت مي‌زند که لازم و ضروري باشد مانند رفع مشکل خانه سينما و بازگشايي آن، همچنين ديدار با رئيس جمهوري. از طرف ديگر کميته هماهنگي اصناف کارهاي مربوط به صنوف را که نيازمند فعاليت‌هاي ستادي باشد مانند بيمه تکميلي، کمک اهدايي رئيس جمهور را انجام مي‌دهد.

 

با تحريم فيلم‌ها مخالفيم اما حوزه را درک مي‌کنيم

 

رئيس هيات مديره خانه سينما درباره موضع اخير حوزه هنري در ارتباط با برخي فيلم‌ها گفت: خانه سينما در قالب تشکل‌هاي صنفي، در قالب شورايعالي تهيه کنندگان و در قالب مذاکرات مديرعامل با حوزه هنري در حد توان خود کوشش کرده‌است. ما از موضع حوزه هنري نسبت به برخي فيلم‌ها خشنود نيستيم و معتقديم به سينماي ايران آسيب مي‌رساند. اميدواريم حوزه نيز تجديد نظر کند .

 

وي ادامه داد:‌ تصور مي‌کنيم بهتر است مشکلات در فضاي تفاهم بيشتر حل شود. البته اين مشکلات به سوء مديريت مسئولان سينمايي برمي‌گردد. اميدوارم مديران سينمايي با تدبير و خرد شرايط را بهبود ببخشند. مجموعه اين مذاکرات در قالب تشکل صنفي با حوزه هنري باعث شد بخشي از مشکلات حل شود اما حوزه هنري در مواضع خود محکم ايستاده است. اگر خانه سينما فعاليت خود را هم اکنون مانند گذشته ادامه مي‌داد قطعاً با دست بازتر در اين موارد حضور پيدا مي‌کرد تا فضا تلطيف شود و آسيب جدي به سينا وارد نشود.

 

توحيدي درباره برخي مواضع مديران که معتقدند خانه سينما به حوزه هنري منتقل شده است تاکيد کرد:‌ در طول دو سال و اندي که از مناقشه با ارشاد مي‌گذرد شاهد ادعاهاي زيادي بوديم و به خيلي موارد متهم شديم. خانه سينما سودي از تحريم بخشي از فيلم‌ها نمي‌برد. اساساً با اين ديدگاه تحريم بخشي از فيلم‌ها موافق نيستيم اما احساسات حوزه هنري را نيز درک مي‌کنيم زيرا آن را ناشي از سوء‌تعبيرهايي مي‌دانيم که در سياست گذاري مديران در بخش توليد و اکران به چشم مي‌خورد.

 

وي افزود: در اين چند سال اخير نيروهايي در حوزه کارگرداني و تهيه‌کنندگي به سينما ورود پيدا کرده‌اند که سابقه و کارنامه مشخصي ندارند و از طرف ديگر سپر دن اهرام پروانه ساخت به دست تشکيلاتي که نيات آن روشن است باعث چنين اتفاقاتي شده‌است زيرا نظارت معقولي به پروانه ساخت نيست. اين امر باعث شده در حوزه توليد اتفاقاتي بيافتد که نتيجه آن سياست‌هاي فعلي حوزه هنري است. حوزه هنري نيز چاره‌اي جز اين نداشته است. اين شرايط زمينه‌هايي را براي بروي توليداتي فراهم کرده که استانداردهاي لازم را ندارند و با موازين رسمي و اخلاقي کشور انطباق ندارند.

 

اصناف خانه سينما قانوني هستند 

 

رئيس هيات مديره خانه سينما درباره قانوني شدن اصناف گفت: اصناف خانه سينما قانوني هستند و شخصيت حقوقي فقط با حکم دادگاه صالحه و تصويب مجمع عمومي منحل مي‌شود. اينکه مي گويند اصناف بايد قانوني شوند من از اين صنوف خانه سينما صنفي را سراغ ندارم که اين پروسه را طي کرده باشد. 25 صنف نامه‌اي را امضا کردند و گفتند ما چنين مسايي را به رسميت نمي‌شناسيم ما براي حسين زندباف احترام قائل هستيم و او را به عنوان خود حسين زندباف مي‌شناسيم.

 

وي در پايان تاکيد کرد: در جلسه‌اي که با رئيس جمهوري داشتيم فقط درباره موضوع خانه سينما صحبت شد که به زودي مجموع تفاهمات اين جلسه اعلام مي‌شود.

نظر شما