دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۵۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
در جلسه امروز شوراي شهر مطرح شد/
سخنگوي شوراي شهر تهران گفت: بر چه اساس و چه استدلالي مي خواهند ما را از نمايندگي مردم شهرري خلع كنند.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري «شهر» خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران امروز _28 شهريور _ در جريان بررسي طرح «استمرار خدمات شهري و فعاليت هاي عمراني شهرداري تهران در شهرري » در اعتراض به موضوع جداسازي ري از تهران، گفت: ارائه دهندگان اين موضوع قانون را به عنوان دليل اصلي كار خود مطرح مي‌كنند، اما اين سوال مطرح است كه مگر در اين سالها مصوبات مهم ديگري در مجلس به تصويب نرسيده كه روي زمين مانده باشد؟

 

وي ادامه داد: به عنوان مثال مصوبه مجلس براي واگذاري برخي از وظايف و مسئوليت‌هاي دولت به شهرداري‌ها كه در برنامه پنجم توسعه نيز گنجانده شده بود، تاكنون اجرايي نشده است. چرا اجراي اين قوانين را پيگري نمي کنند؟ اين موضوع که متاخرتر از ديگر مباحث است.

 

وي افزود: اگر اين مصوبه تاكنون و در اين سالها اجرايي نشده، قطعا از آن دست مصوباتي بوده است كه تاكنون زمينه اجرايي شدن نداشته و بايد بررسي كارشناسي بيشتري براي آن صورت گيرد.

 

سخنگوي شوراي شهر تهران تصريح كرد:‌ ما نمايندگان مردم شهرري هم هستيم و مگر مي‌شود نمايندگان مردم شهرري در جريان چنين تصميم گيري بزرگي قرار نداشته باشند و آنها را از اين نمايندگي خلع كنند. ما بايد بدانيم اين تصميم بر چه اساس و چه استدلالي صورت گرفته و قرار است ما را نمايندگي مردم شهرري كنار بگذارند.

 

وي اضافه كرد: براي اين مسئوليت در اين سالها انتخابات و انتصابات زيادي انجام شده و ما نمي‌توانيم خدمت رساني به مردم ري را به اين راحتي متوقف كنيم.

 

وي اضافه كرد: سوال در اينجاست كه آيا براي مترو، اتوبوس، جمع آوري زباله و بسياري خدمات ضروري و حياتي ديگر ري، از فرداي روز جدايي آن تصميمي گرفته شده؟ چه كسي قرار است اين كارها را انجام دهد؟ چرا پاسخ اين سوالات داده نمي‌شود و اگر همه چيز قانوني و بر اساس قواعد پيش مي‌رود، چرا ديگران را در جريان اين برنامه ريزي‌ها قرار نمي‌دهند؟

 

دانشجو گفت: پس از مباحث کارشناسي نيز بايد مقدمات حقوقي و قانوني نيز طي شود.

 

به دنبال «راي ري» نيستم

 

عليرضا دبير عضو هيئت رييسه شوراي شهر نيز در اين باره اظهارداشت: وقتي يك مسئول اظهاراتي را مطرح مي‌كند، نگراني‌هايي را در بين مردم خواهد داشت و هرچقدر مسئوليت آن فرد بالاتر باشد نگراني و حساسيت مردم نيز بيشتر مي‌شود.

 

وي افزود: در اين مدت شايعه‌هايي در مورد تحويل ساختمان‌ها و اماكن شهرداري مطرح شده است و يا شايع شده كه فلاني دنبال «راي ري» است. در حالي كه من نفر پنجم يا ششم دوره قبلي انتخابات شورا بودم و حاضرم راي من را شمارش نكنند و بر اساس همان داستان مادر و نامادري ترجيح مي‌دهم كه به دنبال رفاه و رضايت مردم باشم.

 

صداوسيما موضوع را کارشناسي بررسي کند

 

وي گفت: از صدا و سيما نيز مي‌خواهم كه بدون حضور نمايندگان مسئولين دولت و يا شهرداري و با حضور كارشناسان و متخصصان جلسه‌اي را تشكيل دهند و در مورد اين موضوع بررسي كنند و هر تصميمي كه آنها بگيرند و راي بياورد، ما قبول مي‌كنيم.

 

مردم نگرانند

 

حبيب كاشاني عضو ديگر شوراي شهر تهران ـ با تاكيد بر اينكه علت اصلي ارائه اين طرح دو فوريتي مراجعات مكرر مردم به نمايندگان شورا بوده است، خاطر نشان كرد: اساسا مردم احساس نگراني كرده‌اند و مي‌ترسند كه با اين تغييرات دچار آسيب شوند. به عنوان مثال شهروندان بسياري در اين مدت در تعامل با شهرداري بوده و خدماتي را درخواست كرده و يا دريافت كرده‌اند كه نظير آن را در امور شهرسازي و اخذ پروانه و يا جواز ساخت تجربه كرده‌اند؛ آنها نگرانند كه اين تغييرات به آنها خسارت بزند.

 

كاشاني تاكيد كرد: اين طرح براي آن است كه مردم نگران اين دوران گذر نباشند و بدانند كه خدمات شهرداري در اين مدت ادامه مي‌يابد.

 

تا پيش از بررسي‌ها، هيچ گونه اقدامي نشود

 

مرتضي طلايي رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران نيز گفت: اگر وزارت کشور در مورد جداسازي شهرري بحثي دارد، آماده مذاکره هستيم.اين اظهارات ما به معناي اعلام موضع در برابر دولت نيست بلکه رويکرد ما بررسي علمي و کارشناسي است.

 

وي افزود: در اين طرح پيشنهاد شود که مجلس به صورت مشخص و جدي به اين موضوع ورود كرده و پيگيري‌هاي لازم را داشته باشد. از مراجع بالادست درخواست شود تا پيش از انجام بررسي‌ها، هيچ گونه اقدامي براي انتزاع ري از تهران نشود.

 

وي افزود: در اين شرايط كه فضاي رسانه‌اي نامناسبي براي موضوع جدايي ري از تهران مطرح شده، بهتر است دستگاه‌هاي ذيربط ورود پيدا كرده و مسئله را پيگيري كنند و اينطور نباشد كه هر روز فردي با مصاحبه‌اي و طرح موضوعي نگراني مردم را بيشتر كند و اين كار در واقع بازي با اذهان عمومي خواهد بود.

 

شهرستان ري با منطقه 20 متفاوت است

 

مهدي چمران ريس شوراي شهر تهران نيز با تاكيد بر اينكه اين طرح براساس مصوبه دولت در سال 65 است، گفت: در مجلس هشتم نيز اين موضوع در كميسيون اصل 90 در دوره‌اي كوتاه مورد بررسي قرار گرفته بوده و پيگيري‌هايي را توسط مسئول كميسيون داشتيم، اظهار كرد: دوستان توجه كنند كه ما در مورد منطقه 20 صحبت مي‌كنيم و موضوع شهرستان ري با منطقه 20 متفاوت است و نبايد اينها را با هم مخلوط كنيم.

 

منشاء مشکل از ناهماهنگي هاست

 

بنابراين گزارش، معصومه ابتکار رييس کميته محيط زيست شوراي شهر نيز منشاء اين مشکل را ناشي از ناهماهنگي ها موجود، دانست و گفت: با توجه به اين که در اين طرح موضع شورا را نسبت به جداسازي ري از تهران به صورت کارشناسي ارائه مي کنيم، بهتر است علاوه برتاکيد براستمرار خدمات شهرداري تهران، دولت و مجلس را در اين مصوبه مورد خطاب قرار دهيم.

 

وي افزود: اگر مداخله شود و با تعيين شهردار براي شهرري شاهد موازي کاري باشيم، شهرداري تهران نمي تواند در اين منطقه کار کند و شاهد مشکلات زيادي خواهيم شد. برهمين اساس بايد درخواست تجديدنظر از دولت در اين مصوبه گنجانده شود.

 

ابتکار با اشاره به مشکلات قابل پيشامد در بعد از جدايي ري، گفت: کافي‌ست يک روز زباله در شهرري بماند و جمع نشود، درحالي هم اکنون روزانه 3 نوبت پسماندها جمع آوري مي شود.

 

در همين زمينه بخوانيد:

 

استمرار فعاليت عمراني و خدماتي شهرداري تهران در ري 

 

برخورد شهرداري با ساخت‌وسازها در پرديسان 
 

پرديسان پارک ملي شود 

نظر شما