دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۵۵۶۳۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
شمارش معکوس براي گشايش باغ موزه دفاع مقدس/14
مدير عامل انجمن عکاسان دفاع مقدس گفت: باغ موزه عکس هايي بي کيفيت را بدون اجازه صاحبان اثر در قالب مولتي مديا به نمايش گذاشته است.

محمد حسين حيدري مدير عامل انجمن عکاسان دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار مديريت شهري « شهر» گفت: باغ موزه دفاع مقدس تعداد زيادي از عکسها بدون اطلاع صاحبان اثر از کتاب ها و روزنامه ها کپي کرده است.


وي گفت: زماني که شما عنوان موزه به يک مکان مي دهيد و ميلياردها تومان براي ساخت آن هزينه مي کنيد، شايسته است آثاري که در آن به نمايش در مي آيد آثار موزه اي باشد. اشاره حيدري بيشتر به عکس هاي اين مجموعه است زيرا عکس هايي را از طرق مختلف با کيفيت پايين کپي کرده اند، با اين نگاه که در قالب مولتي مديا ارائه مي شود و همين کيفيت کافي است. اگر قرار بر اين باشد آثاري اين چنيني را با کيفيتي پايين و قيمتي نازل به صورت مولتي مديا تکثير کنيم و به صورت CD در اختيار مردم قرار دهيم. سوال اين است آيا بدين صورت فرهنگ مقاومت و ارزش هاي دفاع مقدس در ميان مردم رواج مي يابد؟ اگر شخصي از خارج از کشور به اين باغ موزه مراجعه کند و بخواهد تاريخ تصويري دفاع مقدس را ببيند مي تواند از اين باغ موزه نتيجه اي بگيرد؟


حيدري عنوان کرد: چندين مرتبه با مجموعه باغ موزه جلساتي برگزار کرديم تا درباره چگونگي نمايش عکس ها مشورت کنند، اما به نتيجه نرسيديم. بنده به عنوان مدير عامل انجمن عکاسان دفاع مقدس مي گويم هيچ يک از عکاسان انجمن صحبتي مبني بر اين که مجموعه باغ موزه به منظور رعايت حقوق کپي رايت به آنها مراجعه کرده باشد را نشنيده ام. شايد آنها اصلا از استفاده و يا عدم استفاده از آثار اين افراد و چگونگي استفاده از عکس هايشان اطلاع ندارند.


مديرعامل انجمن عکاسان دفاع مقدس افزود: معني اين که اثري از يک عکاس در اين باغ موزه به نمايش در بيايد و آن فرد از ارائه اين اثر اطلاع نداشته باشد چيست؟ اين يعني حق و حقوقي براي آن عکاس قائل نشده اند. چرا سازمان ها، نهادها و افراد حاضر هستند براي تمام مراحل ساخت چنين مکان هايي هزينه هاي گزاف بپردازند اما حاضر نيستند هزينه اصل اثر را پرداخت کنند؟ کدام سازمان و نهاد دست به ساماندهي منظم عکس هاي جنگ و تبديل عکس هاي جنگ به فايل هاي ديجيتال زده است؟

نظر شما