يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۶
کد خبر: ۵۵۶۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
جنگي که بود راهي که هست/1
يک استاد دانشگاه با تاکيد بر اهميت شناخت مشاهير براي جوانان گفت: همت‌ها شناسنامه ما هستند، اين‌ها حافظه تاريخي ما و ستون ايران است.

دکتر امان الله قرايي مقدم درباره لزوم شناخت نسل جوان از جنگ تحميلي به خبرنگار اجتماعي شهر گفت: براي يک فرد شناسنامه چه مفهومي دارد؟ اگر مردمي هويت ملي نداشته باشند. خوب‌ها و بدها را نشناسند و از آن عبرت و پند نگيرند دوام و بقاي جامعه از بين مي‌رود.

 

وي افزود: ملت‌هايي بسياري در طول تاريخ به دليل از دست دادن هويت ملي از بين رفته‌اند. امروز از بابل، نينوا، آشوري چيزي جز نامي در تاريخ باقي نمانده است. اگر تاريخ‌مان را نشناسيم نمي‌توانيم از گذشته پند بگيريم. اگر قهرمانان و خائنان تاريخ‌مان را نشناسيم. اگر دلواري و شاه سلطان حسين را نشناسيم. اگر مشاهيري مانند يعقوب ليث و فردوسي را نشناسيم با هويت خود بيگانه مي‌شويم. تمامي ملت‌هايي که به هويت ملي‌شان پشت کرده‌اند از بين رفته‌اند و امروز فقط مي‌توان آثار تاريخي‌شان را در موزه‌ها ديد.

 

هويت از آب خوردن هم واجب‌تر است

اين استاد دانشگاه با تاکيد بر لزوم شناخت تاريخ گفت: متاسفانه حکومت آن طور که بايد روي اين موضوع کار نکرده است. هويت ملي اصل است. جوانان بايد بدانند گذشتگان چه خدمت و خيانتي کردند. اين‌ها حافظه تاريخي ما و ستون ايران است. در طول تاريخ هر قومي به کشور ايران هجوم آورده خودش به نيستي رفته است. اگر جوانان با گذشته خود آشنا نباشند غرب زده و غرب پرست مي‌شوند. اين موضوع از آب خوردن هم واجب‌تر است.

 

همت‌ها شناسنامه ما هستند

وي با تاکيد بر لزوم آگاهي جوانان افزود:‌ 8 سال ايثار سربازان، افسران و بسيجيان؛ حضور مردم با هر عقيده‌اي يهودي، کليمي و مسيحي از زن و مرد براي مملکت و ماندن ايرانيان بوده است. امروز جوانان از شهيد همت چه مي‌دانند؟ بايد همت‌ها را شناخت؛ اين‌ها شناسنامه ما هستند.

 

بيگانگي از کودکستان آغاز مي‌شود

اين استاد دانشگاه با انتقاد از شيوه پرداختن به مشاهير ايراني افزود: راهي که مسئولان و برنامه‌ريزان انتخاب کردند اشتباه بوده است. بيگانگي از کودکستان آغاز مي‌شود و ما راه را غلط پيموديم. آموزش و پرورش ما بيمار است. نظام آموزش پرورش بايد در کتاب‌هاي درسي اين مفاهيم را انتقال دهد.

 

آمريکايي‌ها پرچمشان را بزرگ‌تر مي‌بينند

اين جامعه شناس اظهار داشت: آمريکا روي کوه «راشمور» مجسمه سرانش را براي يادبود مي‌تراشد و تبديل به عبادت‌گاه جوانان مي‌شود. امروز آن‌ها برنامه‌هايي را پياده کردند که آمريکايي‌ها پرچم کشورشان را بزرگتر مي‌بينند. انگليسي‌ها هم همين‌طور. اما ما به اين مسائل کمتر توجه کرده‌ايم.

 

قرايي مقدم با تاکيد بر اهميت پاسداشت هويت ملي گفت: تهاجم‌هاي فرهنگي غرب در کنار ضعف مسئولان هنوز هم ادامه دارد. راديو، تلويزيون، رسانه‌ها و نظام آموزشي با عملکرد ضعيف خود جوانان را از آداب و رسوم کشور بي‌زار کرده‌اند. موسيقي سنتي را حمايت نمي‌کنيم و نمي‌دانيم وقتي گيتار آمد موهاي دمب اسبي هم مي‌آيد.

 

وي افزود: بايد فداکاري‌ها و خدمت‌هاي ملت را به جوانان معرفي کرد و توانايي درک اين مفاهيم را به آن‌ها داد. وقتي زني يک شيشه مربا براي رزمنده‌ها ‌فرستاد خدمت‌گذار کشورش است. ديگري النگوهايش را براي کمک فروخته بود. مادري که دو بچه‌اش شهيد شده‌اند و مي‌گويد ديگر بچه‌اي ندارم که شهيد شود. اين‌ها را بايد فهميد و پاسداشت.

 

قرايي مقدم اظهار داشت: جنگ تحميلي به جهان نشان داد که جوانان ايران در هر وضعيتي وطن را مهم‌ترين مي‌دانند و در طول تاريخ اين رشادت‌ها پايدار بوده است. براي جوانان امروز وطن شناسي از خانواده آغاز مي‌شود و در نظام آموزشي و رسانه‌ها بايد بيشتر به اين موضوع پرداخت و راه را ادامه داد.

نظر شما