يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۱
کد خبر: ۵۵۶۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰
داستان جديد" پرندگان خشمگين" (angry birds) و حمله آنها به تهران و به طور مشخص برج ميلاد تنها يک سناريوي از پيش نوشته شده است که قصد دارند مخاطب اين بازي را تحت تاثير فضاي رسانه اي حاکم بر ايران قرار دهند.

به گزارش گروه اجتماعي شهر و به نقل از مهر، حسين حسني کارشناس واحد بازرگاني و بين المللي بنياد بازي هاي رايانه اي ضمن بيان اين مطلب با و بيان مراتب اعتراض بازي سازهاي ايراني و در توضيح دلايل وجود مراحل مختلف در اين بازي و حمله به تهران گفت: متاسفانه فضاي رسانه اي حاکم عليه ايران و حاشيه سازي هايي که دراينمورد انجام مي شود اين بار ذهن مخاطب جستجوگر در سطح وسيع را نشانه گرفته است و قصد دارند مخاطب را ناخواسته به اين فضاي رسانه اي بکشانند.

 

وي در ادامه افزود: البته در گذشته بازي هاي ديگري وجود داشت که به نوعي عليه ايران بود به عنوان مثال بازي سه بعدي ميدان جنگ که کاراکتر اول آن يک تروريسم بود که براي انتقام از اين کاراکتر سربازان مبارز به تهران حمله مي کردند و جالب اينکه دامنه اين بازي به ايران هم کشيده شداما از سوي بنياد مجوز نگرفت و پخش آن ممنوع شد.

 

بازي "پرندگان خشمگين" ابزاري براي جنگ سرد است

 

اين کارشناس در ادامه افزود: با اين اوصاف بازي هايي از اين دست امروزه به ابزاري براي جنگ سرد تبديل شده است که در مجموع اين بازي ها هم شيطنت ديده مي شود و هم تهاجم فرهنگي و متاسفانه بخش عمده اي از اين بازي ها هم توسط شرکت‌هاي توليد کننده آمرکايي و يا اسرائيلي ساخته مي شود.

 

حسني در پاسخ به اين سئوال که شرح کامل بازي جديد "پرندگان خشمگين" (angry birds) چيست گفت: سري جديد اين بازي در چند مرحله ساخته شده است و تصاوري از برج ميلاد و نقشه ايران را نشان مي دهد و يا طراحي محيطي برجي از صحنه ها به مسجد نزديک است و طي مراحل متمادي اين پرندگان به اين طراحي هاي محيطي حمله مي کنند.

 

وي در ادامه افزود بعضي مواقع هست که در بازي هاي سنگين به لحاظ حجم اين صحنه وجود دارد که به دليل سنگين بودن بازي و نصب آن خيلي از افراد سراغ بازي هايي از اين دست نمي روند اما بازي "پرندگان خشمگين" (angry birds) بازي سبکي است و مخاطب بسياري از سن سه سال تا 60 سال دارد بنابراين وقتي چنين هجمه اي از تبليغات سوء رسانه اي را در بازي هاي سبکي از اين دست به کار مي گيرند مي توان نتيجه گرفت که اين حرکت بسيار آگاهانه و در جهت جنگ نرم بوده است.

 

اين کارشناس واحد بازرگاني و بين المللي بنياد بازي هاي رايانه اي در پاسخ به اين سئوال که در مقابل اين حمله و هجمه رسانه اي بازي سازهاي ايران وبه خصوص بنياد بازي هاي رايانه اي به عنوان متولي فرهنگي در اين زمنيه چه کرده است گفت: فضاي تجارت بازي هاي رايانه اي فضايي رقابتي و پر تنش است و صنعت گيم هماز صنايع پر فروش است و چون امکان فضاسازي هاي رسانه اي در آنجا به لحاظ قدمت و قدرت مالي در اين صنايع در خارج کشور بيشتر چنين همجه هايي از سوي آنها شکل مي گيرد؛ اين در حالي است که اين صنعت درايران صنعت نوپايي است و يکي از وضايف اصلي بنياد حمايت از جريان توليد گيم و محتواسازي در بازي هاي ايراني است. تا بتواند بازي ها را با محتواي غني به دنيا معرفي کند.

 

بنياد بازي هاي رايانه اي در مبارزه با تهاجم فرهنگي تنها است

 

وي در ادامه افزود: تا در جريان اين جنگ نرم سرافراز در دنيا بيرون آيد. اما از سوي ديگر اين نهاد نوپا و فعال در ايران بودجه کافي ندارد و عدم بودجه مناسب مانند سپاهي از جنگ است که در ميدان جنگ ابزار و ادوات براي جنگ ندارد و صرفا يک عنوان از سپاه جنگي را يدک مي کشد بنابراين در بحث يازيسازي براي مقابله با کمپاني هاي بزرگ بازي ساز به معناي واقعي حرفي ب راي دفاع نداريم و اين بحث حمليت هن صرفا وظيفه بنياد ملي بازي هاي يارانه اي نيست بلکه همه ارگان ها و نهادهاي فرهنگي بادي به اين مسئله حساسيت به خرج دهند .

 

حسين حسني در ادامه افزود: خوشبختانه ايران پس از پنج سال از شکل گيري صنعت گيمدر ايران به مرحله اي رسيده که در اين صنعت حرف براي گفتن دارد.بنابراين انتظار مي رود در برابر چنين هجمه‌هايي پاسخگو باشد اما به دليل مشکلات مالي عملا اين امکان وجود ندارد و درنهايت يک دست صدا ندارد.

 

وي در ادامه افزود: در دو سال اخير تعداد بسياري از بازي هاي ايراني ساخته شده که از محتواي پر ارزش و داراي غناي فرهنگي ايراني و اسلامي برخوردار است وروحيه صلح جويانه ايراني‌ها را منتقل مي‌کند. بنابراين ابزار لازم براي مبارزه را داريم اما امکانات مالي براي گسترش اين فضا با وجود تحريم هاي فعلي به معنا واقعي وجود ندارد.

 

اين کارشناس بازي هاي رايانه‌اي در پايان افزود: با اين اوصاف به اعتقادمن بايد نهادهاي مختلف فرهنگي براي مقابله با اين فضا دست به دست هم دهند و فضاي مقابله وپاسخگويي را ايجاد کند در غير اين صورت بنياد بازي‌هاي رايانه‌اي به تنهايي چنين قدرتي را ندارد.

 

لازم به ذکر است بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي به عنوان متولي رسمي صنعت گيم ايران، با ارسال نامه‌اي به شرکت Rovio اعتراض رسمي خود در ساختن بسته الحاقي بازي "پرندگان خشمگين در فضا" را اعلام کرد.

نظر شما