دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۱
کد خبر: ۵۵۶۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
شمارش معکوس براي گشايش باغ موزه دفاع مقدس/17
يک پژوهشگر دفاع مقدس گفت: با نرم افزار فرهنگي مي توان فرهنگ شهادت و مقاومت را منتقل کرد.

حسين جودوي پژوهشگر دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار مديريت شهري «شهر»،  گفت: استفاده از واژه باغ موزه به عنوان اين که يک مرکز فرهنگي ساخته ايم تا فرهنگ دفاع مقدس را به مردم منتقل کنيم بسيار مفيد است، اما انتقال اين فرهنگ نبايد با جبر باشد. لازمه اين کار رعايت ظرافت هاي کار فرهنگي است تا در کنار بازديد از سخت افزارهايي که وجود دارد نرم افزار هاي اين فرهنگ نيز منتقل شود.

وي عنوان کرد: ساخت موزه با موضوع دفاع مقدس به اين دليل که منجر به ماندگاري پايه هاي رويداد تاريخي چون جنگ مي شود في نفسه مثبت است. اما اين که اين رخداد را چگونه به آيندگان منتقل کنيم مهم است.اگر مبنا اين انتقال استفاده از سخت افزار و ادوات جنگي باشد زياد پسنديده نيست.

جودوي گفت: فضاي يک موزه دفاع مقدس از اين نظر بايد با ساير موزه ها متفاوت باشد که از خود شخصيت ها، روايت ها و خاطرات جنگ استفاده کند. مثلا شرايط حضور افرادي را که در جنگ حضور داشتند و اکنون در قيد حيات هستند را در چنين مکان هايي فراهم کنيم تا به صورت شفاهي خاطراتي را براي مردم روايت کنند.

اين پژوهشگر با بيان اين که باغ موزه مي تواند مکاني باشد براي اجماع افراد مختلفي که در زمينه دفاع مقدس فعال هستند اما مکاني براي گردهم آيي ندارند تاکيد کرد: حتي در تهران مکاني وجود ندارد که حداقل ماهي يک مرتبه اين افراد بتوانند راجع به موضوعات متفاوت اين حوزه گفت و گو کنند و بدين صورت آسيب شناسي انجام دهند. اگر باغ موزه بتواند نويسنده ها، رزمندگاني که در قيد حيات هستند، مطبوعات و رسانه هاي فعال در اين حوزه را در يک مکان جمع کند اين همان نرم افزاري است که در صحبت هايم به آن اشاره کردم.

اين پژوهشگر با بيان اين که همانطور که انقلاب اسلامي با تمام انقلاب ها متفاوت بود، دفاع مقدس ما نيز با ساير جنگ ها متفاوت است افزود: بيان اين خاطرات و فرهنگ بايد با ساير موزه ها متفاوت باشد. نسل عصر حاضر با نسل دهه 60 کاملا متفاوت است زيرا تفکر جامعه عوض شده است.در حال حاضر ما با نسلي روبرو هستيم که حتي يک روز از جنگ را نديده اند پس براي انتقال اين فرهنگ به آنها بايد از تفکرات جديد استفاده کرد.

جودوي تصريح کرد: چيزي که در تفکر برخي از دوستان است مبني بر دور بودن نسل جوان از دفاع مقدس وجود دارد کاملا اشتباه است. دليل اين صحبت آمار بالاي فروش کتاب ها و فيلم هاي دفاع مقدس است.بنابراين جوان اين جامعه از اين فرهنگ گريزي ندارد بلکه مسئولين فرهنگي، رسانه ها، ناشرين، فيلم سازها و ... هستند که مکانيسم انتقال آن را نمي دانند. ممکن است جواني به علت خوش گذراني به موزه مراجعه کند اما در همان مدت کوتاهي که در آن مکان قرار دارد بايد بتوانيم آن فرهنگ را به او منتقل کنيم.

وي با بيان اين که اين تفکر که تمامي افرادي که در جنگ شرکت داشته اند همه افراد مسلمان و مذهبي بوده اند درست نيست، تاکيد کرد: در دفاع مقدس از افراد و تفکرات و از اقليت هاي متفاوت شهيد داشته ايم که فضاي خاص جنگ بر آنها اثر گذاشت، تمامي اين نکات بايد در يک موزه دفاع مقدس انعکاس داده شود. اگر بتوانيم فضاي قالب جنگ را به دور از شعار به جوان ها منتقل کنيم خود به خود از اين مفاهيم استفاده مي کنند.

اين پژوهشگر با بيان اين که قطعا در استفاده از اين فرهنگ و توليد آن خوب عمل نکرده ايم عنوان کرد: در حال حاضر در شهر تهران با وجود اين که مديران ما تا اين حد دغدغه دوران دفاع مقدس را دارند ما تنها 3 کتابخانه تخصصي دفاع مقدس داريم، يعني به اندازه انگشتان يک دست هم در اين زمينه کتابخانه نداريم.

وي گفت: با نگاهي واقع بينانه اين اولين جنگ در تاريخ ايران است که تمامي بدنه جامعه درگير آن شده اند. بنابراين زماني که شما مي خواهيد تاريخ نگاري جنگ را انجام دهيد بايد تمامي اقشار جامعه درآن در نظر گرفته شوند.

نظر شما