دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۳
کد خبر: ۵۵۷۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
طبق دستورالعمل ممنوعيت تبليغات کالاهاي آسيب رسان به سلامت جامعه که توسط وزير بهداشت به دستگاههاي مربوطه ابلاغ شده، مي بايست تبليغات خوراکيهايي همچون چيپس، پفک و... از صفحه جادويي خانه ها پاک شود.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، تبليغات کالاهاي آسيب رسان به سلامت جامعه آنقدر حائز اهميت است که در ماده 37 برنامه پنجم توسعه کشور، موضوع کالاهاي آسيب رسان به سلامت مورد توجه قرار گرفته است. به طوريکه در بند "الف" و "ج" اين ماده قانون، راجع به تهيه ليست کالاهاي آسيب رسان و ممنوعيت تبليغات اين کالاها توضيح داده شده است. 

بر همين اساس، وزارت بهداشت در صدد بر آمده و ليستي از کالاهاي آسيب رسان به سلامت جامعه را تهيه و براي دستگاههاي مربوطه ارسال کرده است. در اين ليست که هنوز از سوي وزارت بهداشت اعلام نشده است، کالاهاي خوراکي همچون چيپس و پفک، فست فودها و... به عنوان کالاهاي آسيب رسان معرفي شده اند که مي بايست تبليغات آنها ممنوع شود. اين در حالي است که سهم زيادي از آگهي هاي بازرگاني صدا و سيما را تبيلغات چيپس و پفک تشکيل مي دهد. خوراکيهايي که کارشناسان تغذيه و سلامت بر مضر بودن آنها تاکيد دارند و معتقدند که نمي بايست تبليغ شوند.

تبليغ مواد آسيب رسان به سلامت ممنوع است

دکتر عليرضا مصداقي نيا معاون بهداشتي وزارت بهداشت با اعلام اينکه طبق قانون تبليغ مواد آسيب رسان به سلامت ممنوع است، چيپس و پفک را شامل اين قانون دانست و گفت: وزارت بهداشت ناچار است که ساز و کاري براي جلوگيري از اين نوع تبليغات تهيه کند. با همکاري سازمانهاي ذيربط فهرست اين کالاها را قبلا تهيه کرده و به سازمانهاي ذيربط ابلاغ کرده ايم.

وي تبليغات چيپس، پفک و هر نوع ماده غذايي ديگر آسيب رسان به سلامت را جزو اين ممنوعيت قانوني اعلام کرد و گفت: برخي تنقلات آسيب رسان به سلامت به راحتي در فروشگاهها در دسترس کودکان هستند که نبايد چنين باشد.

معاون وزير بهداشت با عنوان اين مطلب که سوسيس و کالباس داراي چربي زيادي هستند، افزود: تبليغات مستقيم و غيرمستقيم دخانيات از طريق فيلمها نيز نبايد انجام شود. 

مصداقي نيا با اشاره به اينکه ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه کشور صراحتا به رجوع به قوه قضاييه براي جلوگيري از اين نوع تبليغات اشاره دارد، گفت: ما تمايل داريم با همکاري و همراهي يکديگر اين قانون را اجرا کنيم و علاقمند به مراجعه به قوه قضاييه نيستيم.

 

پفک خوري و فشارخون در کودکان

 

ميزان بالاي نمک پفک و شوري آن موجب عادت ذائقه کودکان به شوري شده و در نتيجه خطر ابتلا به بيماري فشارخون را افزايش مي دهد که اين امر در بزرگسالي زمينه‌ساز بيماريهاي قلبي عروقي و سکته‌هاي مغزي مي‌شود.

براساس مطالعات انجام شده پفک 9 برابر حجم خود آب جذب مي‌کند. بنابراين استفاده از تنقلاتي مانند چيپس و پفک بايد محدود و از محصولاتي استفاده شود که در آن از رنگ طبيعي استفاده شده باشد. چيپس نيز موجب سيري کاذب مي شود و چون تمام مواد مغذي مورد نياز براي رشد کودکان را ندارد، مصرف مداوم آن قبل از غذا موجب محروم شدن کودک از غذاهاي اصلي و در نتيجه کمبودهاي غذايي خواهد شد.

 

قد کودکان ايران کوتاه شده است

مصرف نوشابه‌هاي گازدار و حضور کمرنگ گروه شير و لبنيات در برنامه غذايي روزانه سبب شده در طول سالهاي گذشته تا 4 سانتي متر از متوسط قد کودکان ايراني کاسته شود. از طرفي فسفر موجود در اين نوشيدنيها جذب کلسيم را در دستگاه گوارش کاهش داده و عارضه‌اي به نام پوکي استخوان را براي جامعه ايراني به ارمغان آورده است.

بنابراين گزارش، استفاده از روغنهاي غيراستاندارد آن هم با حرارت بالا که به کرات مورد استفاده قرار مي‌گيرد مشکل ديگري است که در مورد بعضي از ميان وعده‌ها وجود دارد. حرارت بالا در اين فرآورده‌ها منجر به تخريب برخي مواد مغذي شده و از طرف ديگر حرارت بالا که منجر به دود کردن روغن مي‌شود و ترکيباتي به نام آکرولئين توليد مي‌کند که حتي تنفس آن نيز خطرناک است.

تنقلات نيز معمولا داراي کالري بالا و درصد مواد مغذي کم هستند بدون اينکه نيازهاي تغذيه‌اي کودکان را تامين کنند، ايجاد يک حس سيري کاذب در آنها کرده و به مرور زمان باعث کمبودهاي تغذيه‌اي در کودک مي‌شوند.

 

موضوع پول در ميان است

دکتر شهين ياراحمدي رئيس اداره غدد و متابوليک وزارت بهداشت با اشاره به مصرف تنقلات مضر سلامت افراد به ويژه در کودکان، گفت: هر وقت از شوراي سلامت صداو سيما خواستيم که مانع از تبليغ پفک و چيپس در تلويزيون شود، پاسخ داده اند که موضوع پول در ميان است.

وي خواستار توجه بيشتر وزارت آموزش و پرورش و خانواده به موضوع ورزش و فعاليت بدني کودکان و نوجوانان شد و افزود: استفاده از غذاهاي ناسالم و آماده بايد در خانواده ها محدود شود.

 

خوردن چيپس و پفک باعث خستگي دانش آموزان مي شود

دکتر ابوالقاسم جزايري مشاوره تغذيه معتقد است که مصرف برخي تنقلات مانند پفک، چيپس و سوسيس و کالباس توسط دانش آموزان موجب مي‌شود در طول روز و در سر کلاس درس هميشه خسته باشند.

وي با بيان اينکه افت قندخون، به دليل نرسيدن مواد غذايي به مغز باعث خستگي دانش‌آموزان مي‌شود گفت: بنابراين مصرف ميان وعده از ضروريات تغذيه آنها براي تأمين کارايي و جلوگيري از حواس‌پرتي در کلاس مي‌شود.

جزايري افزود: دانش‌آموزان در حال رشد هستند و به طور طبيعي در مدارس از جنب و جوش بالايي برخوردارند و مصرف برخي تنقلات مانند انواع پفک، چيپس و انواع ساندويچها مانند سوسيس و کالباس باعث مي‌شود مواد مغذي در رشدشان تامين نشود و اين امر موجب مي‌شود دانش‌آموزان در طول روز و در سر کلاس درس هميشه خسته باشند.

 

زور وزارت بهداشت به صداو سيما نمي رسد

يک کارشناس حوزه سلامت معتقد است که اجراي اين قبيل قوانين نياز به زورآزمايي دارد در حالي که وزارت بهداشت نمي تواند مقابل رسانه ملي قرار بگيرد. زيرا، درآمدي که صدا و سيما از محل آگهيهاي بازرگاني کسب مي کند، آنقدر زياد است که بتواند وزارت بهداشت را ساکت کند.

اين در حالي است که شرکتهاي بزرگ تجاري براي تبيلغ محصولات آسيب رسان به سلامت مردم، عوارض پرداخت مي کنند. در حالي که وزارت بهداشت نمي تواند سهمي از تبليغات چيپس و پفک را از صدا وسيما بگيرد. در صورتي که هر سال ميليارد تومان از محل تبليغات چيپس و پفک نصيب صدا و سيما مي شود. بنابراين، مي توان پيش بيني کرد که زور وزارت بهداشت به رسانه ملي نرسد.


نظر شما