شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۵۷۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
يک شاعر و متخصص زبان‌شناسي معتقد است موضوع دفاع مقدس با تمام اهميتش، اکنون ديگر موضوع روز ادبيات نيست.

فاطمه راکعي، در گفت‌وگو با خبرنگار شهر گفت: من فکر مي‌کنم امروز ديگر مسئله ادبيات دفاع مقدس، موضوع روز نيست؛ کما اين‌که زماني که جنگ مسئله اول کشور بود، ‌شديدا از نوشته‌ها و سروده‌هاي شاعران و همچنين کساني که در مسائل مربوط به دفاع مقدس و خاطرات شهيدان قلم‌فرسايي مي‌کردند،‌ استقبال مي‌شد و اين شاعران و نويسندگان به چهره‌هاي شناخته‌شده و بيعضا ملي در آن دوران تبديل شده بودند.



وي ادامه داد: آثار و کتاب‌هاي اين شاعران اصيل و متعهد در آن دوره به چاپ‌هاي بالايي رسيد؛ ‌کساني مثل قيصر امين‌پور، سيدحسن حسيني، سلمان هراتي و ديگران. اين افراد هم محبوبيت لازم را ميان مردم داشتند و هم از آثارشان استقبال خوبي مي‌شد. آن‌ها همراه مردم و در کنار مردم، از آرمان‌‌هايشان دفاع مي‌کردند، در جبهه‌ها حضور مي‌يافتند و حتي تعدادي از آن‌ها به درجه رفيع شهادت نائل شدند.



راکعي تاکيد کرد: به هر حال آن‌‌چه ايشان مي‌نوشتند و مي‌سرودند، موضوع روز بود و از اين جهت اقبال زيادي نيز به آن مي‌شد. هنوز هم چهره‌هايي چون قيصر امين‌پور براي مردم آشنا هستند و در حوزه شعر انقلاب و دفاع مقدس، از چهره‌هاي مطرح به‌شمار مي‌روند.



اين نماينده پيشين مجلس گفت:‌ اما امروز که سال‌ها از دفاع مقدس مي‌گذرد، خوشبختانه با شعار جنگ جنگ تا پيروزي، مبارزه اسلام و جمهوري اسلامي با متجاوزان به پايان رسيده است. گرچه شهداي زيادي داديم و نام و ياد شهدا و رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس هميشه برايمان زنده است و مردم نيز به آن‌ها احترام مي‌گذارند و با عزت و اکرام از آن‌ها ياد مي‌کنند؛ اما شايد اين مسئله ديگر مسئله روز ما نباشد.



وي پيشنهاد کرد: اگر بخواهيم بر اساس احترامي که براي اين مسئله قائليم و اهميتي که در کشور ما دارد، به آن توجه کنيم، بايد با ايجاد موزه‌ها و برگزاري بزرگداشت‌ها و گراميداشت‌ها، و زنده کردن ياد و خاطره آن‌ها و تکريم واقعي خانواده‌هاي شهدا و جانبازان و رسيدگي واقعي و درست و ريشه‌اي به وضعيت جانبازان و آزادگان، اين حوزه را پوشش دهيم.



اين شاعر با اشاره به موضوعات به‌روز در اين حوزه، اظهار داشت: گنجينه ادبيات غني دفاع مقدس که در همان ايام نگاشته شده است، جايگاه خود را در تاريخ ادبيات ما يافته و دارد؛ اما امروز موضوع روز کشور، هم در سطح ملي و هم در سطح جهاني، چيزهاي ديگري است که حتي اگر بخواهيم از بعد دفاع مقدس به آن نگاه کنيم، مي‌توانيم به مسائلي بپردازيم که در سطح جهاني مطرح است؛ ‌زيرا خوشبختانه امروز جنگي در کشور ما وجود ندارد.



وي افزود: ولي در سطح جهان،‌ ظلم‌هايي از جانب قدرت‌هاي جهاني عليه ملت‌هاي مظلوم اعمال مي‌شود و ظلم‌هايي بر ملت‌هايي اعمال مي‌شود که در حال استيفاي حقوق ملي و انساني‌شان هستند و همچنين دسيسه‌هايي در سطح بين‌المللي عليه ملت‌ها صورت مي‌گيرد که هر يک مي‌تواند موضوع کار شاعران و نويسندگان خوبي باشد که کمابيش ذهنشان درگير اين‌گونه مسائل است و دغدغه آن را دارند.



رييس هيئت‌مديره دفتر شعر جوان اظهار داشت: نبايد انتظار داشته باشيم آن شور انقلابي که باعث مي‌شد همه درگير مسئله جنگ باشند،‌ با گذشت اين همه سال، هنوز هم به همان شکل وجود داشته باشد و مسائل مربوط به دفاع مقدس با همان شور مطرح شود.



وي همچنين درباره شکل‌گيري رگه‌‌هايي از ادبيات ضدجنگ در ايران، گفت: متاسفم که به دليل فراز و نشيب‌هاي سياسي که داشته‌ايم و داريم، و مسائلي که جناح‌هاي تندرو پيش مي‌آورند، مسائل طوري مطرح مي‌شود که برخي افراد که نمي‌توانند اوضاع را به‌درستي تحليل کنند، همچنين جواناني که در آن سال‌ها حضور نداشته‌اند، برداشت درستي از اين مسائل نداشته باشند. ضمن اين‌که برخي در داخل و خارج، به اين مسائل دامن مي‌زنند و گويي کساني با برنامه‌ريزي دقيق روي اين مسئله کار مي‌کنند. راکعي تاکيد کرد: من معتقدم، اصل اين است که يک ملت بزرگ در سال 57، به‌صورت آگاهانه و با رهبري يک شخصيت بزرگ معنوي، عليه يک حاکميت که دلخواهشان نبود، قيام کردند و با برکنار يآن نظامي جديد را استقرار بخشيدند.



مديرعامل انجمن شاعران ايران ادامه داد:‌ پس از اين انقلاب بزرگ، لطمات بسياري از طرف نيروهاي ضدانقلاب در داخل و خارج، به کشور وارد شد. همچنين از طرف نيروهاي خارجي و ابرقدرت‌ها و حاکميت آن روز عراق و شخص صدام، ‌يک انقلاب نوپا که هنوز استقرار کامل نيافته بود، ‌به جنگ کشيده شد. نويسنده کتاب «درباره شعر» اظهار داشت: ما نه جنگ‌طلب بوديم و نه آمادگي جنگيدن داشتيم. اين جنگ به ما تحميل شد و کساني که همه خصلت‌هاي خوب يک انسان را که قابل توصيف نيست،‌ داشتند،‌ از جان و سرزمين و ناموسشان دفاع کردند؛ کساني که عاشقانه پاي دين و اخلاق و معنويت ايستاده بودند،‌ تا از اهداف و آرمان‌هاي انقلابشان دفاع کنند. يک چنين کساني و يک چنين دفاعي در همواره تاريخ قابل احترام و تکريم است و تنها راه احترام و تکريم، اين نيست که ما دائم به ياد اين اتفاق بزرگ شعر بگوييم.



راکعي گفت: من متاسفم که براي دفاع از آن حماسه‌هاي پرشکوه، به جاي استفاده از روش‌هاي درست در اداره امور کشور و پيدا کردن راهي براي اين که مردم از مسئولان دولتي رضايت نسبي داشته باشند، ‌مي‌خواهيم شاعر جوان و حساس امروز، با اين همه آزردگي و رنجش و مسائل بسياري که وجود دارد و نمي‌توانيم کتمانش کنيم، شعر دفاع مقدس بگويد يا از دانشجوي جوانمان با اين همه مشکلات و دغدغه‌ها، بخواهيم درباره دفاع مقدس کتاب بخواند.

در همين زمينه بخوانيد:

ادبيات ضدجنگ در ايران ناکام مي‌ماند

در رمان‌نويسي دفاع مقدس ضعيفيم

نظر شما