دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۵۷۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۸
شمارش معکوس براي گشايش باغ موزه دفاع مقدس/25
مدير عامل شرکت طراح باغ موزه گفت: موزه را زنده طراحي کرديم تا هر سليقه و نسلي را جذب کند.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري «شهر» ژيلا نوروزي مديرعامل شرکت طراح باغ موزه دفاع مقدس گفت: براي ديدن اين موزه بايد از تمام حس هاي خود استفاده کنيد تا مفاهيم انتقال يابد. موزه هايي که تا به امروز طراحي مي شد تنها شامل اشياء است که در  بازديدهاي بعدي در ذهن مخاطب ايستا و تکراري به نظر مي رسد. شايد در حال حاضر تعداد محدودي موزه در سطح دنيا باشد که بدين صورت طراحي شده است. موزه جنگ کانادا، بخشي از موزه  کامبرا در استراليا موزه جنگ انگليس در منچستر از اين دست موزه ها هستند.

وي عنوان کرد: پيشنهاد ديجيتال بودن موزه و استفاده از صوت و نور و تصوير در انتقال مفهوم پيشنهاد اوليه شرکت طراح بود و گروهي که اين کار را انجام داد متناسب با ايده اوليه که ارائه شد کار را اجرا کرده است. حتي فضاي اتاق بمباران و يا سنگرهاي سرد و گرم رزمندگان را که يادآور مناطق عملياتي غرب و جنوب کشور است شبيه سازي کرديم تا فضاي زنده و واقعي که در جبهه وجود داشت را نمايش مي دهد.

اين معمار با بيان اين که در اين موزه آموزش نقش مهمي دارد تصريح کرد: موزه هاي مدرن در کل دنيا به اين سمت مي روند که توسط رسانه هاي جديد با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند. در اين موزه نيز شما مي توانيد اطلاعات دريافت کنيد زيرا در آن با تحولات آشنا مي شويد. نکته مهم اين است که سناريوي اين موزه قابليت تغيير مناسب با مخاطب هاي متفاوت را دارد. ممکن است موزه برنامه ريزي کند که در هر بازديد و در هر بازه زماني يک يا چند موضوع را نمايش دهد .

وي عنوان کرد: طي مسابقه اي  توسط هيئت داوران از ميان 64 شرکت براي طراحي و اجراي باغ موزه دفاع مقدس انتخاب شديم. در conseptاوليه جانمايي ، حجم، ارتفاع و موقعيت ساختمان در محوطه را طراحي کرديم و در طرح نهايي که اجرا شد همين موارد مجددا گنجانده شد،  اما فرم آن در طول اجرا با توجه به نقطه نظرات هيئت داوران و مفاهيم مورد نظر خودمان  تغيير کرد.

نوروزي گفت: براي مسابقه اي که برگزار شد سناريوي 60 صفحه اي ارائه شد که بر اساس آن طرح را ارائه کرديم. در آن سناريو از ما خواسته بودند طرح به طور کل  7 منزل داشته باشد و هر منزل يک سري مفاهيم  خاص را در بر داشت که بر اساس آن مفاهيم طراحي انجام مي شد.

اين معمار با بيان اين که کار معماري بدين صورت است که بر اساس مفاهيم ساختمان طراحي مي شود عنوان کرد: در تيم ما گروه ديگري به نام برنامه ريزي فيزيکي حضور داشت که تعيين مي کرد از هر بخش بايد چه ميزان در طرح گنجانده شود. گروه برنامه ريزي مفهومي نيز مشخص مي کرد که در داخل ساختمان چه عناصري بايد در نظر گرفته شود از اين ميان معمار پروژه به صورت همانگ کننده عمل مي کند.

نورزوي افزود: يک هيئت راهبردي از بهترين و معروف ترين معماران ايران تشکيل شد. در جلسات متمادي کار را ارائه مي داديم و هيئت راهبردي نقطه نظراتشان را ارائه مي کردند ما نيز اين نظرات را مي شنيديم و بررسي مي کرديم. در همين راستا کار برنامه ريزي مفهومي همراه با ساير گروه ها در قالب يک کار ِگروهي قوي و پيچيده انجام شد. گروه معماري، گروه سازه، گروه تاسيسات، گروه برنامه ريزي موزه، گروه برنامه ريزي فيزيکي موزه،  برنامه ريزي مفهومي موزه همه در کنار هم کار را هدايت کردند.

وي گفت: اين کار هم از نظر موقعيت جغرافيايي که در تپه هاي فرهنگي عباس آباد است و هم از نظر طراحي، منحصر به فرد و خاص است که قبل از اين در ايران انجام نشده بود. علاوه بر ساختمان طراحي 200 هزار متر محوطه باغ موزه، ساختمان با زيربناي 42 هزار متر، آب نما و درياچه نيز بر عهده شرکت طراح بوده است.

اين معمار در پايان افزود: گروه طراح به صورت ويژه در زماني فشرده در 2 سال کار طراحي را انجام داد و در طول اين مدت 2 هزار و 500 نفر در کارگاه مشغول به کار بودند.

 

نظر شما