شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۵۸۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
برگي از هشت سال دفاع/ 4
127شهر از کشور در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران مورد يورش دشمن قرار گرفتند که سهم آبادان با بيش از 1017بار حمله بيشتر از ديگر شهرها است.

به موجب کنوانسيون ژنو که در 12 اوت 1949 (21 مرداد 1328) درباره حمايت از افراد غير نظامي در زمان جنگ به امضاي نمايندگان دولت‌ها رسيد، هيچ يک از کشورهاي درگير در جنگ نبايد به شهرها و مناطق مسکوني يکديگر حمله نمايند و موجب آسيب رساندن به افراد غير نظامي شوند.

 

در دوران هشت سال دفاع مقدس، عراق که به هيچ يک از قوانين و مقررات بين المللي پايبند نبود، کنوانسيون ژنو را نيز ناديده گرفت و با توپ ها، هواپيماها و موشک هاي خود شهرها و مناطق مسکوني ايران را بمباران کرد.

 

در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران 127 شهر از کشور مورد يورش دشمن قرار گرفتند که در اين ميان شهرهاي آبادان با بيش از 1017 بار رتبه اول، اهواز با 316 بار رتبه دوم و دزفول با 241 بار در رتبه سوم حملات عراق به شهرها و مناطق غير نظامي و مسکوني قرار دارند. تهران نيز بيش از 92 بار مورد حملات هوايي و موشک باران دشمن واقع شد.

 

در روزهاي پاياني سال 1366 سومين جنگ شهرها عليه ايران آغاز شد و براي اولين بار موشک هاي عراقي که برد آنها به کمک مختصصان خارجي افزايش يافته بود به شهرهاي تهران و قم اصابت کرد.

 

بيش از 63درصد از حملات دشمن به شهرهاي کشور با هواپيما، 32درصد با توپخانه و در حدود 5درصد نيز با موشک صورت گرفته است.

 

حداکثر تعداد شهدا در يک بار تهاجم به شهرهاي کشور 800نفر است که در اثر تهاجم هواپيماهاي دشمن به شهر کرمانشاه در آذر 1365 اتفاق افتاد.

 

حداکثر تعداد مجروحين در يک بار تهاجم به شهرهاي کشور 4000 نفر است که در اثر تهاجم هواپيماهاي دشمن به شهر اهواز در تير 1367 اتفاق افتاد.

بر اثر حملات عراق به شهرها و مناطق مسکوني که موجب شهادت و زخمي شدن تعداد کثيري از مردم غير نظامي ايران شد، تلفات مالي فراواني نيز به بار آمد که طبق آمار ارائه شده از سوي انجمن اعزامي سازمان ملل خسارات وارده بيش از 97 ميليارد دلار بر آورده شده است.

در نشريه ستاد تبليغات جنگ که به مناسبت هفته دفاع مقدس در سال 1362 منتشر گرديد، قيد شده است که هواپيماهاي عراقي در کمتر از سه سال که از آغاز تجاوز عراق به ايران گذشت «حدود 1500بار شهر ها و مناطق ايران اسلامي را مورد حمله و تجاوز قرار دادند.» در اين مدت «علاوه بر ويراني حدود 1300 روستا، شهر هاي بسياري از جمله اهواز، خرمشهر، دزفول، انديمشک، دشت آزادگان مسجد سليمان، بوشهر، کرمانشاه، قصر شيرين، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه،خرم‌آباد، ايلام، مهران، سردشت، پيرانشهر، مريوان، مهاباد، بانه، بستان، دهلران، سوسنگرد و هويزه به درجات مختلف بين 20 تا 100 درصد آسيب ديده اند.»

نظر شما