دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۸
کد خبر: ۵۵۹۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۳
گفت‌و‌گوي شهر با يزدان‌بخش بازيگر بوسيدن روي ماه/
شيرين يزدان‌بخش، بازيگر گفت: به اسعديان گفتم انتخاب من براي اين فيلم ريسك است اما او اين ريسك را پذيرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، شيرين يزدان‌بخش بازيگر نقش اول «بوسيدن روي ماه» با اشاره نحوه ورود خود به دنياي تصوير، گفت: چيزهايي كه ساير خانم‌ها را قانع مي‌كند و با آنها در زندگي سرگرم مي‌شوند، من را سرگرم نمي‌كرد. در واقع اخلاق‌هاي زنانه در من كم است و اطرافيان هم به من مي‌گفتند كه تو اخلاق‌هاي مردانه داري. زماني هم كه سال 77 بازنشسته شدم، ديدم بسيار تنها هستم، فرزندي نداشتم، همسرم را هم از دست داده‌ام و بعد از فوت ايشان هرگز ازدواج نكردم، همانطور كه در فيلم مي‌گويم؛ «بچه‌هاي‌مان 20 سال است كه نيامده‌اند»، در واقع تداعي‌كننده فقدان همسرم است كه براي من يادآوري مي‌شود.

 

يزدان‌بخش با بيان اينكه ديدن نمايش‌هاي تئاتر و فيلم‌هاي سينمايي پيشنهاد خواهرم بود، گفت: من كم‌كم اين روال را با ديدن نمايش‌هاي تئاتر شهر و كنسرت‌هاي موسيقي تالار وحدت شروع كردم تا اينكه سال 87 افشين هاشمي قول بازي در كاري را از من گرفت. چون براي ديدن اكثر نمايش‌هاي افشين هاشمي مي‌رفتم ـ در واقع همراه خواهر‌زاده‌هايم از هفت روز هفته هشت روزش را در تئاتر شهر بودم ـ همانطور كه افشين هاشمي خودش بازيگر، كارگردان بود و هم اينكه بازيگر معرفي مي‌كرد، من را براي فيلم «لطفا مزاحم نشويد» به آقاي عبد‌الوهاب معرفي كرد ـ براي آن فيلم سيمرغ هم دريافت كردم. بالافاصله آقاي اصغر فرهادي براي «جدايي نادر از سيمين» از من براي بازي در نقش مادر سيمين دعوت كرد. بعد از آن پيمان معادي خواست كه در نقش صاحب‌خانه مهناز افشار در «برف رو كاج‌ها» ايفاي نقش كنم. سپس آقاي همايون اسعديان از من براي نقش اول در «بوسيدن روي ماه» درخواست كرد. در حال حال حاضر هم در كار نهم كه به تهيه‌كنندگي و كارگرداني محسن اميريوسفي است، بازي خواهم داشت.

 

وي در اين ارتباط ادامه داد: همچنين در فيلم‌هاي سيامك شايقي و علي غفاري بازي داشتم و همچنين تله فيلم «خراش» از محمد حمزه‌اي كه در نوروز 91 از شبكه چهار و همچنين كانال‌هاي خارجي پخش شد وبه عنوان بهترين تله نوروز 91 اعلام شد.

 

اين بازيگر در خصوص كاركشته بودن ديگر بازيگران فيلم «بوسيدن روي ماه»، گفت: به اسعديان گفتم در اين فيلم يك عده بازيگران سينما و تئاتر كاركشته آورديد، در اين زمان به من نابازيگر نقش اول مي‌دهيد بنابراين آيا فكر نمي‌كنيد كه ريسك مي‌كنيد؟ اسعديان به من گفت: مي‌دانم كه ريسك مي‌كنم و من اين ريسك را مي‌پذيرم. بنابراين شما به ما نه نگوييد. همچنين ما مي‌دانيم كه براي شما كار كردن اين نقش مشكل است بخاطر اينكه بقيه بازيگران حرفه‌اي هستند. اما اگر شما با ما همكاري كنيد، قول مي‌هيم كه به شما كمك كنيم.

 

يزدان‌بخش در رابطه با تمرين‌هاي خود در اين فيلم گفت: در اين فيلم روخواني از متن و دورخواني به هيچ وجه نداشتيم. فقط فيلمنامه را به من دادند كه در حدي كه بدانم جريان از چه قرار است و فقط از كليت ماجرا آگاه باشيم. به همين دليل گفتند ممكن است جاهاي از فيلمنامه را تغيير دهيم، بنابراين مطالب و ديالوگ‌ها را حفظ نكنيد و فقط مطلب دستتان بيايد كه مضمون از چه قرار است.

 

وي در رابطه با زياد بودن پلان‌ها و برداشت‌ها و خسته‌كننده بودن اين فعاليت‌ها، با اشاره به اينكه من از اين اصلاحات سر در نمي‌آورم، گفت: كل كار به آن صورت مشكل نبود و شايد اين راحتي به كار بلد بودن آقاي اسعديان برمي‌گشت. البته در مواقعي از كادر فيلم خارج مي‌شدم و به من مي‌گفتند دوباره برگرد ولي در كل آقاي محمدي و اسعديان خيلي راضي بودند و هر كدام مي‌گفتند همان شد كه ما مي‌خواستيم.

 

بازيگر «جدايي نادر از سيمين» در خصوص هماهنگ كردن خود با نقش احترام‌السادات، با اشاره به اينكه اين هماهنگي‌ها و درآمدن نقش به راهنمايي‌هاي اسعديان برمي‌گردد، گفت: حالت‌هايي كه كارگردان راهنمايي مي‌كرد را من انجام مي‌دادم؛ از جمله اينكه اسعديان مي‌گفت؛ آرام‌تر راه برو چون نقش احترام‌السادات زانويش درد مي‌كند و حتي نگاه كردنت كندتر باشد. من مي‌دانستم كه اين نقش يك زن 70 ساله بود. يا مثلا اگر تند راه مي‌رفتم آقاي اسعديان مي‌گفت؛ شيرين بانو نمي‌خواهيم اين طوري باشي و بايد احترام‌السادات باشي. بنابراين كات مي‌دادند و من حركاتم را آرام‌تر انجام مي‌دادم.

 

وي در رابطه با تمرين قبل از فيلمبرداري گفت: تمرين قبلي نداشتيم و يك‌راست سر لوكيشن فيلمبرداري حاضر شديم. تنها جايي كه من در بازيگريم تمرين قبلي با گروه داشتم به فيلم «لطفا مزاحم نشويد» آقاي عبدالوهاب برمي‌گردد كه من و ايشان در رابطه با اين فيلم تمرين داشتيم اما بعد از آ‌ن سر هيچ فيلمي تمرين قبلي نداشتم.

 

يزدان‌بخش در خصوص ارتباط خود با بازيگران حرفه اي گروه، با بيان اينكه شيدا خليل به عنوان نوه‌ام در فيلم، شبنم مقدمي، سعيد پور‌صميمي و ديگر بازيگران عزيز را بارها در تئاتر ديده بودم و مي‌شناختم، گفت: عوامل گروه خيلي به من محبت مي‌كردند و مخصوصا بچه‌هاي پشت صحنه. در كل عوامل همه كارهايي را كه به من و خانم مدني مي‌گفتند ما انجام ‌مي‌داديم و آنها هم از كار ما راضي بودند.

 

بازيگر نقش اول «بوسيدن روي ماه» در ارتباط با استقبال از اين فيلم در جشنواره فيلم فجر و يا در شهرستان‌ها، با ابراز آرزوي نتيجه خوب براي اين فيلم در اكران عمومي، اظهار داشت: اين فيلم در جشنواره فيلم فجر كه مورد بي‌مهري واقع شد و مسايلي مطرح شد كه به فيلم مربوط نبود اما بسته شدن خانه سينما و و مسايلي ديگر باعث شد اين فيلم در جشنواره جايزه سيمرغ نگيرد و در نوروز اكران و تمام تبليغ‌هاي اين فيلم را در سطح شهر جمع شد. براي اينكه مي‌خواستند فيلم مطرح نشود. به دليل اينكه اگر فيلم بر سر زبان‌ها بيفتد، كارگردان پشت تريبون قرار بگيرد و ممكن بود حرف‌هايي پيش بيايد كه به ضرر بعضي‌ از مسوولين تمام شود. در بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر به من ديپلم افتخار و يك دستگاه خودرو جايزه دادند.

 

وي در رابطه با واكنش كسانيكه فيلم را ديد‌ه‌اند نسبت به خود، گفت: اكثر كسانيكه فيلم را ديده‌اند و همچنين منتقدين ـ كه اكثر آنها مرا مي‌شناسند ـ از اين فيلم تعريف و تمجيد مي‌كنند. البته من نمي‌دانم واقعا همين‌ طور است يا نه!

   

بر اساس اين گزارش، شيرين يزدان‌بخش32 سال كارمند دولت بوده و الان بازنشسته است. او پس از از دست‌دادن همسرش و همچنين بازنشستگي چيزي در اين دنيا برايش جذابيت نداشته است الا رفتن به سينما و تئاتر.

نظر شما