دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۴
کد خبر: ۵۵۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶
تا سال 92 انجام مي‌شود/
مرحله اول خط 7 مترو به طول 7 كيلومتر و با 6 ايستگاه در محدوده خيابان قزوين تا بوستان گفتگو كه امروز حفاري تونل آن به اتمام رسيد، در سال 92 به بهره‌برداري مي‌رسد.

به گزارش «شهر» و به نقل از روابط عمومي شرکت متروي تهران و حومه، بالاخره با تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده امروز عمليات حفاري مرحله اول خط 7 مترو تهران به پايان مي‌رسد و دستگاه‌هاي حفار اتوماتيك كه از تقاطع خيابان قزوين و بزرگراه نواب در جنوب تهران حفر تونل اين خط مترو تهران را شروع كرده بود پس از طي 7 كيلومتر از بوستان گفت و‌گو در بزرگراه شهيد چمران سردرمي‌آورد.

 

چنين حجم فعاليتي در شرايط كنوني طرح‌‌هاي عمراني افتخار بزرگي براي مديريت شهري تهران و شركت مترو محسوب مي‌شود.

 

برنامه احداث خط 7مترو در سال 1384 به تصويب شوراي عالي ترافيك كشور رسيد اما فعاليت جدي براي حفاري تونل و ساخت ايستگاه‌ها از سال 1390 عملي شد.

 

اين خط به طول 27 كيلومتر با 25 ايستگاه از شهرك اميرالمومنين در منطقه جنوب شرق تهران نزديك ورزشگاه تختي در بزرگراه بسيج( افسريه) شروع مي‌شود و با عبور از بزرگراه شهيد محلاتي به خيابان 17 شهريور مي‌رسد و پس از عبور از محور جنوبي بازار اصلي در مركز شهر تهران، خيابان‌هاي ري، مولوي و هلال احمر به تقاطع خيابان قزوين با بزرگراه نواب مي‌رسد و با عبور از تقاطع خيابان‌هاي كميل، ‌امام‌خميني(ره)،‌آذربايجان،‌آزادي، باقرخان،‌پل نصر(گيشا) به بوستان گفت‌و‌گو مي‌رسد و از ضلع غربي برج ميلاد عبور كرده و ميدان صنعت(شهرك غرب) ميدان بوستان را به هم متصل مي‌كند و در محله سعادت‌آباد در شمال غربي تهران پايان مي‌‌يابد.

 

اين خط عميق‌ترين خط مترو تهران است و بيشترين تعداد ايستگاه‌هاي تبادلي و تقاطعي(13 ايستگاه) را با ديگر خطوط مترو دارد. خط 7 مترو در سه مرحله به بهره‌برداري خواهد رسيد. مرحله اول به طول 7 كيلومتر و با 6 ايستگاه در محدوده خيابان قزوين تا بوستان گفتگو كه امروز حفاري تونل آن به اتمام رسيده و در سال 92 به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

در مرحله دوم، مسير رو به شرق اين خط از خيابان قزوين تا بزرگراه شهيد محلاتي به طول 7 كيلومتر به بهره‌برداري خواهد رسيد. در مرحله سوم 13 كيلومتر باقي‌مانده تا ورزشگاه تختي افتتاح خواهد شد.

ساخت اين خط توسط دو دستگاه TBM انجام مي‌شود و از همه مهم‌تر اينكه تمامي مسير اين خط نيز به صورت زيرزميني اجرا مي‌شود.

يك تعميرگاه در ابتداي خطو يك پاركينگ در انتهاي خط در نظر گرفته شده است. امكان انجام سفرهاي درون‌شهري با سرعت متناسب، تردد دقيق و ايمن با بالاترين فن‌آوري ممكن، توجه به مسائل زيست محيطي با كاستن از حجم شبكه‌هاي حمل‌و‌نقل آلوده‌كننده، ايجاد فضاي اجتماعي و آرام و آسوده، بهينه سازي حمل و نقل شهري، كاهش اتلاف وقت شهروندان، صرفه جويي در مصرف انرژي، كاهش بار مالي در هزينه‌هاي درمان و نظافت ناشي از آلودگي هوا، تامين امنيت و سلامت شهروندان در سفرهاي درون شهري، صرفه‌جويي در هزينه‌هاي مصرف لوازم يدكي و استهلاك، امكان استفاده از ايستگاه و تونل مترو به عنوان پناهگاه در مواقع اضطراري، بخشي از ده‌ها فايده توسعه خطوط مترو در كلانشهر تهران محسوب مي‌شود.

 

نظر شما