يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۶۰۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۹
گزارش شهر از دغدغه ‏هاي ناشنوايان/6
يک مدرس زبان اشاره گفت: ياد گرفتن و فهميدن ناشنوايان بسيار راحت است و تنها لازم است آرام و شمرده صحبت کنيد تا شما را بفهمند.
رضا محمودي در گفت‌وگو با خبرنگار شهر گفت: تعداد اعضاي ناشنوا و کم شنواي انجمن خانواده ناشنوايان در تهران به 4000 نفر رسيده است. حالا ممکن است بعضي‌ها عضو نباشند.  اکنون آمار دقيقي وجود ندارد اما مي‌گويند يک و نيم درصد از جمعيت ايران ناشنوا و کم شنوا هستند. کسي که در دوران پيري گوشش سنگين باشد نيز در همين گروه قرار مي‌گيرد.

 

زبان ناشنوايان را در يک دقيقه ياد بگيريد

نايب رييس انجمن خانواده ناشنوايان ايران افزود: سازمان بهزيستي واقعا براي معلولان زحمت مي‌کشد؛ ولي براي افرادي که مستمري بگير هستند يعني افرادي که خيلي ضعيفند يعني نمي‌توانند کار کنند و از خانه بيرون بروند. درصد اين تعداد خيلي کم است. ناشنوايان انتظارات زيادي دارند. بيشتر خواسته‌ها اين است که ديگران زبان آنها را بفهمند. يادگرفتن زبان ناشنوايان خيلي راحت است. مردم کافي است خيلي آرام و شمرده صحبت کنند؛ اما خيلي‌ها رعايت نمي‌کنند. اگر با ناشنوا شمرده آرام صحبت کنيد مي‌توانيد با او سخن بگوييد. در هر صورت شکايتي از بهزيستي نداريم اما درخواست دارم بيشتر به ناشنوايان توجه کنند.

 

نياز به رابط و مترجم زبان اشاره بيشتري داريم

محمودي اظهار داشت: خود بچه‌ها با خودشان مشکلي ندارند؛ اما در ارتباط با افراد عادي مشکل دارند چون زبان همديگر را نمي‌فهمند. نياز به رابط يا مترجم زبان اشاره داريم. بايد اين گروه رابط را تقويت کنيم و گسترش بدهيم. دولت بايد تربيت رابط براي ناشنوايان را حمايت کند.

وي افزود: الان در 5 سال در انجمن خانواده ناشنوايان حدود 20 نفر رابط را آموزش داديم. ولي باز هم کم است. 4000 نفر ناشنوا عضو انجمن است و 20 نفر بين آن‌ها تقسيم مي‌شود.

 

مناسب سازي فضاي شهري براي ناشنوايان

نايب رييس هيات مديره انجمن خانواده ناشنوايان ايران گفت: در بحث مناسب سازي فضاي شهري براي معلول‌ها، براي ناشنوايان بيشتر تابلوهاي نوشتاري مي‌تواند مشکل گشا باشد. در اتوبوس‌ها وقتي که در هر ايستگاه مي‌ايستد بايد نام ايستگاه را بنويسد. بعضي اتوبوس‌‌ها اين تابلوها را ندارند. بعضي از اتوبوس‌ها آدرس مقصد را نوشته اما جاي ديگر مي‌رود. اين موضوع ناشنوايان را دچار مشکل مي‌کند.

وي افزود: الان در بعضي از ميدان‌ها تابلوهايي مي‌گذارند که به صورت نوشتاري اطلاعات و اخبار روز مانند راديو به نمايش مي‌آيد. الان در ميدان نوبنياد و خيابان مطهري اين تابولها موجود است و اقدام شايسته‌اي است.

 

خانواده‌هاي ناشنوا نياز به حمايت و مشاوره دارند

اين کم‌شنوا در رابطه با ازدواج ناشنوايان اظهار داشت: همانطور که براي افراد عادي مشکلاتي وجود دارد، براي ناشنوايان هم مشکلاتي وجود دارد. خانواده‌ها در مورد ازدواج فرزندان ناشنوا نبايد تحميلي به فرزندان خود داشته باشند. بايد اجازه بدهند خودشان انتخاب کنند. اغلب کار خانواده‌ها اشتباه است. بايد اعتماد کنند. ما در انجمن مشاوره ازدواج داريم و ازدواج‌هاي موفق ناشنوايان را تجربه کرده‌ايم.

 

اشتغال بزرگترين مشکل ناشنوايان

محمودي با اشاره به مشکلات اشتغال ناشنوايان افزود: بعضي ناشنوايان با وجود داشتن مهارت‌هاي لازم تنها به دليل ناشنوا بودن از اشتغال خودداري مي‌کنند. بايد از کارفرمايان پرسيد پس ناشنواها چه کار کنند. بميرند؟ تمام کارهايي که نياز به شنيدن نداشته باشد را ناشنوا مي‌تواند انجام دهد. خياطي، جوشکاري، کارهاي کامپيوتري.

وي افزود: طبق قانون حمايت از حقوق معلولين کارخانه‌ها بايد 3 درصد از کارکنان خودشان را از معلولين انتخاب کنند. اغلب مديران ترجيح مي‌دهند معلول جسمي را به کار گيرند. براي اينکه تصور اين است که نمي‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. به همين علت ناشنوا کمتر استخدام مي‌کنند.

 

دراين باره بخوانيد:

گزارش تصويري شهر از گردهمايي ناشنوايان(هياهو در سکوت)

وقتي هيچکس حرفت را نمي فهمد

بي صدا زندگي تکراري است

ما مثل شماييم، فقط گوش‌مان نمي‌شنود

 

نظر شما