شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۶۱۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کارگردان مجموعه تلويزيوني «کلاه پهلوي» ضمن اعلام بودجه اين سريال، از تلاش «فرح ديبا» براي ارتباط با بازيگران اين سريال خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، مجموعه تلويزيوني «کلاه پهلوي» پس از سپري شدن حدود 10 سال، به مرحله پخش رسيده و تا به حال 3 قسمت از آن شب‌هاي جمعه از شبکه يک پخش شده است.

اما پس از گذشت سه قسمت، اظهارنظرها درباره اين سريال 56 قسمتي آغاز شد و حتي واکنش‌هايي را در خارج از کشور ايجاد کرد.

سيد ضياءالدين دري  درباره حواشي ايجاد شده راجع به اين سريال سخن گفته است.

- طبيعي است که آن‌هايي که ضد انقلاب و نظام هستند، افرادي که آگاهي‌هاي عمومي اجتماع هستند نيز به ما فحش و ناسزا مي‌دهند، چون به مذاق‌شان خوش نمي‌آيد. شما نوع حمله‌ها را از روي ظاهرشان حس مي‌کنيد. برخي از آن‌ها افرادي هستند که پيش از آغاز سريال مطالب‌شان را نوشته بودند و منتظر بودند تا آن را بکوبند. حال بستگي دارد، بعضي سعي مي‌کنند مثلا تخصصي وارد شوند و بعضي هم با توجه به بي‌اعتقادي که به نظام و اسلام دارند، سريال را سرکوب مي‌کنند و مي‌گويند اين سريال پهلوي را مي‌کوبد. يک سري از نيروهايي که نمي‌دانم اسم‌شان چيست، از درون حاکميت و نظام خودمان بوده‌اند که حال منزوي شده‌اند و کنار رفته‌اند، به ويژه پس از فتنه 88؛ شايد تصورشان اين باشد که هدف سريال يا نظام اين بوده که نيروهاي روشنفکري را بکوبد و محتوايش مثل «کيف انگليسي» باشد.

- مگر مي‌شود در صدا و سيما و در رسانه نظام جمهوري اسلامي چنين کاري کرد؟ يا اينکه مديراني در آن باشند که خداي نکرده با اين ايده (ترويج بي حجابي) موافق باشند؟ کساني که اين کارها را مي‌کنند، نمي‌دانند که اصل آنچه مي‌گويند، وهن است. فکر مي‌کنند که دوست و دلسوز نظام هستند اما گويا يادشان مي‌رود و يا خودشان را به فراموشي مي‌زنند که رئيس صدا و سيما را چه کسي انتخاب مي‌کند؟ بر چه مبنايي او را انتخاب مي‌کند؟ اين‌ها نمي‌خواهند در درون نظام جمهوري اسلامي هنرمندان راه‌هايي پيدا کنند که بتوانند در برابر هجوم عجيب و غريبي که از سوي ماهواره‌ها انجام مي‌شود، مقابله کنند. ما که سکس و خشونت را قبول نداريم و گونه‌اي از درام را در آثارمان به کار مي‌بريم که مختص ايران است. اين کار در سريال‌سازي سخت‌تر است، چون مي‌خواهد يک داستان طولاني را روايت کند.

هدف سريال ميليون‌ها نفر است و بايد آن‌ها را جذب و پاي تلويزيون نگه دارد. در چنين شرايطي کار خيلي سخت مي‌شود. ما 3 قسمت در فرانسه داشتيم و هنوز هم بازيگران مطرح وارد ماجرا نشده‌اند. شما با يک فيلمي که جز خانم گوهر خيرانديش و قطب‌الدين صادقي که براي مردم آشنا هستند، مواجه هستيد که بقيه بازيگران آن فعلا غريب هستند.

سريال با توجه به اين موارد تا اينجا توانسته روي پاي خود بايستد و من مي‌دانم که تماشاچي شهري ما از اين بابت خوشحال است، چون سليقه‌اش کمي جلوتر است و از چهره‌هاي تکراري خسته شده و نياز به ديدن چهره‌هاي جديد دارد. اين مخاطب خوشش نمي‌آيد بازيگري که در شبکه‌اي نقش تاريخي بازي مي‌کند و هم‌زمان در شبکه ديگر نقش يک قاچاقچي را ايفا مي‌کند. چنين سريالي آمده حتي در جريان سريال‌سازي کشور خودمان يک حرکت غيرمتعارف انجام بدهد. البته من حدود 10 الي 11 سال براي اين سريال عمر گذاشته‌ام و ما بايد از اين کار نتيجه بگيريم.

- مطلقا اين طور نيست که ما بخواهيم بي‌حجابي را اشاعه بدهيم. کساني که اين حرف‌ها را مي‌زنند يا اصلا کار را نديده‌اند و بر اساس شنيده‌هاي‌شان حرف مي‌زنند، يا اگر ديده‌اند و اين حرف را مي‌زنند بايد بگويم که زود قضاوت نکنند، چون بعدا مجبور مي‌شوند حلاليت بطلبند.

اين موضوع مطلقا صحت ندارد و من آن را تکذيب مي‌کنم، از ما حساس‌ترها و از ما مسئول‌ترها بر کار نظارت مي‌کنند. مگر صدا و سيما خانه خاله است که من بيايم و هر کاري دلم مي‌خواهد انجام بدهم؟ ده‌ها مورد مميزي و کنترل بر کار صورت گرفته، همين طور دري آمده و فيلم ساخته و آن‌ها هم نديده گفته‌اند برود روي آنتن. مگر چنين چيزي امکان دارد؟

شايد مي‌دانند که اين سريال ارزان‌ترين سريال الف ويژه سازمان صداوسيما در ده سال گذشته است، اين حرف‌ها را مي‌زنند.


- بر خلاف آنچه که تصور و گفته مي‌شود اين سريال 11 سال زمان برده، ما از سال 83 کار را آغاز کرديم و در سال 85 آن را کليد زديم. بنا بر اين اينجا عمري از من و تهيه‌کننده ضايع شده است. از من 11 سال و از تهيه‌کننده 8 سال. تا همين الان سازمان صداوسيما بيشتر از 10 ميليارد به ما بودجه نداده است. بودجه نيز در سال 85 تصويب شده و نرخ تورم اصلا در آن گنجانده نشده است.

فقط مدت زمان ساخت در آن لحاظ شده است. اين طور نيست که ما 10 سال کار کرده‌ايم پس 10 سال پول گرفته‌ايم و خورده‌ايم و کار نکرده‌ايم. از 85 تا 91 ساخت سريال طول کشيده و تمام سال 89 و 90 نيز به طور کامل کار خوابيده و تعطيل بود. مديران تلويزيون هم اين موضوع را مي‌دانند و به آن مي‌بالند که دست بر قضا اين سريال زير سيستم توليد شبکه يک و با چرخه مديريتي پيچيده‌تري از ساير شبکه‌ها و سيمافيلم ساخته شده، زير قيمت درآمده است.

همچنين اين سريال اولين سريال الف ويژه‌اي نيز هست که در زمان آقاي ضرغامي کليد خورده است. بقيه الف ويژه‌ها همه در دوران آقاي لاريجاني کليد خورد و محصولش به اين دوره رسيد. بودجه ما نسبت به بازيگراني که دعوت کرديم، تعدادشان، ميزان لباس‌هايي که داشتيم، دکورها و جنس متريال استفاده شده، بسيار نازل بود.


- به من نقل شده که ايشان (فرح ديبا) ظاهرا سعي مي‌کند با خانم‌ها ارتباط برقرار کند، اما دست بر قضا با يک آقايي که در اين سريال حضور داشتند، از طريق فيس بوک ارتباط برقرار مي‌کند، اما اين فرد توجهي به سخنان او نمي‌کند. همچنين با يکي از خانم‌ها تماس تلفني داشته، بالاخره او هم آدم است و با بازيگر فيلم صحبت کرده و گفته من از کار شما خوشم مي‌آيد و براي اينکه نشان بدهد مطلع است مي‌گويد  شنيده‌ام که در چنين سريالي حضور داشته‌ايد چطور است، آيا به ما زياد فحش مي‌دهند؟ که اين موضوع کاملا طبيعي است. برايشان مهم است. بالاخره آن‌ها امروز کاملا منزوي هستند و سر پست و مقام نيستند و همين چيزها هم دلخوش‌شان مي‌کند.

يقين دارم که خيلي هم بدشان نخواهد آمد. چون ما کاملا صادقانه پيش رفته‌ايم. من از کتابي که مادر شاه نوشته بود نيز در اين اثر استفاده کرده‌ام. مطمئن هستم که نمي‌توانند جلوي اين کار بايستند، شايد نوچه‌هايشان حمله کنند، اما يواش يواش مي‌پذيرند که تاريخ تحريف نشده و ساکت خواهند شد.

 

نظر شما