يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۵۶۱۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
حمل‌ونقل عمومي ويژه معلولان راه‌اندازي مي‌شود/
شهرداري تهران به زودي سامانه حمل و نقل عمومي ويژه معلولين و جانبازان را راه اندازي مي‌کند و اين درحالي ست که سازمان بهزيستي به دليل مسائل سياسي از همکاري با شهرداري در اين مورد سر باز مي‌زند.

به گزارش «شهر» و به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، پيمان سنندجي مدير عامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت: به زودي و براي نخستين‌بار در کشور سامانه حمل و نقل عمومي ويژه معلولين و جانبازان راه‌اندازي مي‌شود.


وي ادامه داد: براي اجراي اين پروژه بيش از 100 ميليارد تومان هزينه شده و اولين ناوگان نقليه عمومي ويژه معلولين از طريق اين سامانه به معلولان و جانبازان خدمات رساني خواهند کرد.

 

مدير عامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اظهار کرد: پايانه حمل و نقل و عمومي ويژه معلولين و جانبازان در زميني به مساحت يک هکتار در محدوده ميدان آزادي احداث شده و اولين ناوگان نقليه عمومي ويژه معلولين که شامل خودروهاي ون و اتوبوس هاي مناسب سازي شده است نيز در اين پايانه مستقر شده اند.

 

وي افزود: در اين پايانه سوله هاي تعميراتي ، محل استقرار رانندگان ، سالن اجتماعات ، محل اسکان معلولان و جانبازان ، مرکز تلفن مرکزي و... احداث شده است تا معلولان و جانبازان به راحتي بتوانند از خدمات و ناوگان مناسب سازي شده استفاده کنند.

 

سنندجي تصريح کرد: شماره تلفن‌هايي اعلام خواهد شد که جانبازان و معلولان مي‌توانند در هر ساعت شبانه روز که بخواهند با اين مرکز تماس بگيرند و سرويس لازم براي تمام نقاط شهر تهران و حتي خارج شهر را دريافت کنند.

 

وي خاطر نشان کرد: تفاهم نامه اي با سازمان بهزيستي براي اجراي اين پروژه منعقد شده بود که بر اساس آن مقرر بود سازمان بهزيستي 50 دستگاه ون مناسب سازي شده خود را در اين پايانه مستقر کند اما به دلايل نامعلوم از اجراي اين کار خودداري کردند، به همين دليل و علي رغم اين که خدمات رساني به معلولان جز وظايف سازمان بهزيستي است، شهرداري تهران به تنهايي آماده سازي ناوگان مورد نياز معلولان را تقبل کرده است و به زودي سامانه حمل و نقل عمومي معلولان و جانبازان به بهره برداري خواهد رسيد.

 

وي با بيان اين که مديريت شهري تهران تاکيد برآن دارد که معلولان و جانبازان از شهروندان اين شهر هستند و بايد از حقوق مساوي با بقيه افراد برخوردار باشند ، گفت : 25 دستگاه اتوبوس و 50 دستگاه خودروي ون توسط شهرداري تهران براي معلولان و جانبازان مناسب سازي شده است تا بتوانيم در راستاي مناسب سازي شهر براي اين گروه از شهروندان گام ديگري برداريم.


حقوق جامعه معلولان و جانبازان فداي مسائل سياسي مي شود


منصور برجيان مديرعامل انجمن علمي و آفرينش هاي هنري معلولان ايران نيز در خصوص راه اندازي نخستين سامانه حمل و نقل عمومي ويژه معلولان و جانبازان در تهران گفت: به همت شهرداري تهران براي نخستين بار در کشور اين سامانه احداث شده است که مي تواند گامي در راستاي احقاق حقوق جامعه معلولان و جانبازان باشد.

 

وي افزود: براساس تفاهم نامه اي که ما بين شهرداري تهران و سازمان بهزيستي براي راه اندازي اين سامانه منعقد شد ، مقرر بود که سازمان بهزيستي 50 دستگاه خودروي ون مناسب سازي شده که از 4 سال پيش بلااستفاده مانده و در پارکينگ هاي اين سازمان خاک مي خورد را در اختيار سامانه حمل و نقل عمومي ويژه معلولين و جانبازان قرار دهد، اما متاسفانه علي رغم اينکه خدمات رساني به معلولان و جانبازان از وظايف ذاتي اين سازمان است به دلايل سياسي اين سازمان از واگذاري خودروهاي ون به سامانه اي که توسط شهرداري تهران راه اندازي شده ، خودداري کرده است.

 

برجيان با انتقاد از اينکه سازمان بهزيستي بايد به فکر معلولان و جانبازان و شرايط سختي که اين قشر در تردد و جا به جايي ها دارند، باشد نه مسائل سياسي گفت: شهرداري تهران در اين خصوص وظيفه اي بر عهده ندارد و متولي اين امر سازمان بهزيستي است اما متاسفانه مسئولان اين سازمان به جاي آنکه دست به دست هم دهند تا گوشه اي از مشکلات جامعه معلولان و جانبازان حل شود و به دنبال موضوعات و مسائل غير مرتبط با وظايفشان هستند.

 

وي تاکيد کرد: احداث نخستين سامانه حمل و نقل عمومي ويژه معلولين و جانبازان در تهران ، مي تواند الگويي براي ساير شهرهاي کشور باشد و تحولي در خدمات رساني به اين قشر در کل کشور ايجاد کند. در اين ميان انصاف و شايسته نيست که سازمان بهزيستي به جاي حمايت از اين حرکت ارزنده، بگذارد 50 دستگاه ون مناسب سازي شده براي معلولان در پارکينگ ها خاک بخورد و حقوق معلولان و جانبازان فداي مسائل سياسي شود.

نظر شما