دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۲
کد خبر: ۵۶۱۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۴
رئيس جمهور تصريح کرد: براساس گزارش يکي از نهادهاي امنيتي 22 نفر سرحلقه آشفتگي هاي اخير در بازار ارز هستند و با توجه به اينکه اين افراد مشخص هستند نهادهاي امنيتي بايد ورود پيدا کنند.

به گزارش شهر به نقل از مهر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور کشورمان در ادامه نشست خبري با خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه منابع امنيتي عنوان کردند عده زيادي در التهابات بازار ارز دخيل هستند و انتظار دولت از منابع امنيتي براي کنترل بازار چيست؟ گفت: ما انتظار داريم اين نهادها اولا با تصميمات همراهي کنند و همچنين به مسئولان در کنترل اوضاع کمک کنند.


 
 
وي افزود: براساس گزارش يکي از نهادهاي امنيتي 22 نفر سرحلقه آشفتگي هاي اخير در بازار ارز هستند با توجه به اينکه اين افراد مشخص هستند نهادهاي امنيتي بايد ورود پيدا کنند.
 
 
رئيس جمهور تاکيد کرد: اين افراد با يک تلفن به يکباره قيمت ارز را 200 و يا 500 تا افزايش مي‌دهند تا التهاب در بازار ايجاد کنند و متاسفانه برخي مردم هم عجله مي کنند و مي خواهند خودشان را به سرعت به طلا تبديل کنند که اين اشتباه است.
 
 
احمدي نژاد خاطر نشان کرد: اميدواريم نهادهاي امنيتي وظيفه خود را بخوبي انجام دهند و بعضي از نابساماني ها را درست کنند.
 
 
رئيس جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه رئيس مجلس شوراي اسلامي در مصاحبه با يکي از خبرگزاري ها اعلام کرده تحريم ها تاثيري در وضعيت اقتصادي کشور ندارد، گفت: پس حتما تصميمات ايشان تاثير دارد همانگونه که قبلا عنوان کردم بعضي فقط در هنگام خوشي همراه دولت هستند.
 
 
وي با بيان اينکه احترام زيادي براي آقاي لاريجاني قائل هستم، گفت: بالاخره ايشان مي داند وضعيت فروش نفت چگونه است و بانک مرکزي براي جابجايي ارز و تامين نيازهاي کشور چه اقداماتي انجام مي‌دهد.
 
 
احمدي نژاد با بيان اينکه بنده مصاحبه ايشان با يکي از خبرگزاري هاي داخلي ديدم و هم اکنون نيز همراه خود دارم، ادامه داد: ايشان با خبرگزاري وابسته به يکي از نهادهاي امنيتي عليه دولت مصاحبه کرده است، در حاليکه خبرگزاري يک نهاد نظامي نبايد به مسائل نظامي ورود پيدا کند.
 
 
وي با نقل خاطره اي از رئيس کل بانک مرکزي گفت: آقاي بهمني تعريف مي کرد در يکي از وفات ها که در کشور تعطيلي عمومي بود، اين خبرگزاري نهادهاي امنيتي پيامکي را ارسال کرد و از افزايش قيمت ارز خبر داد. بنده نيز که در جلسه اي با مسئولان بودم به اين موضوع شک کردم و به سرعت راهي خيابان فردوسي و اطراف آن شدم، اما مشاهده کردم که همه صرافي ها و سکه فروشي ها تعطيل است.
 
 
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز هم اين خبرگزاري همين حرف ها را تکرار مي کند، افزود: آنها امروز هم تلاش مي کنند بر چند نکته تاکيد کنند، اولا مي گويند گراني ها سياست دولت است در حاليکه دولت طرف مردم است.
 
 
احمدي نژاد تاکيد کرد: برخي ديگر نيز عنوان مي کنند دولت به دنبال اين است تا دولت آينده را در اختيار بگيرد در حاليکه همان ها باز مي گويند دولت فعلي مي خواهد تا دولت آينده با مشکل مواجه شود.
 
 
وي با تاکيد بر اينکه اين افراد از ابتدا هم با هدفمندي يارانه ها مخالف بودند، گفت: اين در حالي بود که هدفمندي يارانه ها در جهت عدالت بود و ما مي خواستيم هر کسي به اندازه سهم خود از يارانه ها سود ببرد.
 
 
رئيس جمهور با بيان اينکه بگذاريد يکسال هم هر کسي سهم خود را از يارانه ها دريافت کند، تصريح کرد: دولت تنها يارانه ها را از جيب افرادي که بيشتر مصرف مي کردند به جيب افرادي که کمتر دريافت مي کردند، واريز کرد.
 
 
احمدي نژاد با اشاره به اينکه عنوان مي کنند اين دولت نقدينگي را بالا برده است، گفت: در برنامه سوم توسعه 29 درصد رشد نقدينگي ساليانه بود و از اول برنامه تا آخر برنامه اي که دولت قبل حضور داشت، نقدينگي 8 برابر شد. در حاليکه در اين دولت نقدينگي به 4 برابر رسيد.
 
 
وي با بيان اينکه متاسفانه برخي در بالاترين سطح در کارها دخالت مي کنند، افزود: اين افراد نمي دانند نقدينگي نسبي است، نه مطلق و اين درصد است که در نقدينگي تاثيرگذار است.
 
 
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اينکه در اقتصاد چين که نقدينگي 5- 6 برابر است، معلوم است که در آن اقتصاد 5 درصد نقدينگي، 30 درصد نقدينگي کشور ما به حساب مي آيد، اظهار داشت: متاسفانه برخي اين مسائل را نمي دانند و بعد اظهارنظر مي کنند و مي گويند دولت در مديريت بازار ارز ناتوان است.
 
 
احمدي نژاد با بيان اينکه افرادي دولت را به عدم مديريت متهم مي کنند که در بودجه تصويب کردند پرداخت معوقات بانکي 5 سال عقب بيافتد، تصريح کرد: اين موضوع سيستم بانکي را دچار رکود کرد.
 
 
وي به رقم بسيار بالاي معوقات بانکي اشاره کرد و افزود: افرادي که اين پول ها گرفته اند، هم اکنون در حال تجارت در بازار هستند و اين پول ها از مديريت بانک خارج شده است.
 
 
رئيس جمهور تاکيد کرد: بگذاريد دولت و بانک ها کار خود را بکنند. متاسفانه برخي تصميمات را مي گيرند و سپس تبعات آن گردن دولت مي اندازند.
 
 
احمدي نژاد خاطر نشان کرد: دولت شبانه روز مشغول کار است و بهتر است برخي يک مقدار هم با دولت همراهي کنند.
 
 
دلايل بروز نوسانات ارزي
محمود احمدي نژاد امروز سه شنبه در نشست خبري در  پاسخ به سوالي بر اينکه با توجه به نوسانات قيمت ارز دولت در راستاي کنترل اين نوسانات چه اقداماتي انجام داده است و منشاء اين نوسانات چيست؟ گفت: ‌نوسانات متعلق به امروز نيست مدتي است بازار دچار نوسانات است که در اين روزها تشديد شده است.
وي با بيان اينکه دو عامل دست به دست هم دادند تا بازار ارز دچار نوسانات شود، گفت: يک عامل از بيرون است و يک عامل از درون. دشمن اعلام کرده تحريم مي‌کند و بخشي از خريد نفت ايران کاهش پيدا کرده که بخش قابل توجهي از درآمدهاي ارزي ما از ناحيه فروش نفت تامين مي شد.
 
وي افزود: بدتر از تحريم نفتي تحريم مبادلات بانکي است که اگر نفتي هم به فروش مي‌رسد هزينه آن قابل جابجايي است و در واقع يک جنگ پنهان بسيار گسترده سنگين در سطح جهان وجود دارد.
 
رئيس جمهور با بيان اين که بانک مرکزي و نهادهاي مربوطه براي مقابله با اين جنگ تلاش مي‌کند و راه هايي نيز پيدا کرده‌اند، گفت: اين نبرد موجب کاهش مقداري از فروش نفت شده است اما تلاش مي‌کنيم که اين کاهش را جبران کنيم.
 
وي تاکيد کرد:‌ انشاءالله هر زمان که شرايط مساعد شد در مورد ابعاد نبرد اقتصادي دشمن توضيحاتي به مردم خواهم داد که ما از چه شرايطي عبور کرده‌ايم.
 
احمدي نژاد با اشاره به عامل دروني بحران ارز گفت:‌بعضي‌ها در داخل اقدامات عملي و جنگ رواني و تبليغاتي سازماندهي بر عليه دولت راه اندازي کرده‌اند.
 
وي با بيان اينکه مبادلات تجاري خارجي در اقتصاد ايران سهمش بالا نيست گفت: اين معاملات دستمايه يک جنگ رواني گسترده شده است و عده‌اي بازار داخلي را به قيمت‌هاي بيروني گره مي‌زند که اين مربوط به امروز نمي‌شود و از 50 سال پيش همين گونه بوده است.
 
رئيس جمهور ادامه داد : آيا واقعاً ارزي را که امسال بانک مرکزي به بازار تزريق کرده تکافوي نيازهاي کشور را نمي‌کرده؟ خير اين طور نيست.
 
وي با مقايسه واردات شش ماه اول سال گذشته با سال جاري تصريح کرد: سال گذشته در شش ماه اول ميزان واردات کشور 17 ميليون و 840 هزار تن بوده که شش ماه نخست امسال از لحاظ وزني افزايش و به 19 ميليون و 121 هزار تن رسيده است اما به لحاظ ارزشي کاهش يافته که امسال 22.5 ميليارد کالا و سال گذشته 26.5 ميليارد کالا وارد شده است که 10 درصد کالا کم شده اما نيمه دوم جبران خواهد شد و بانک مرکزي نيز با وجود اين نبرد اقتصادي تا به امروز ارز اينها را تامين کرده است.
 
احمدي نژاد در ادامه افزود: آيا اين نوسانات به خاطر مشکلات اقتصادي است، يا به خاطر سياست‌هاي دولت است که اين همه به دولت هجوم مي‌برند؟ پاسخ روشن است هرگز اين طور نيست.
 
وي تصريح کرد: از يک روز تا بعدازظهر چه اتفاقي مي‌افتد و چه وضعي در اقتصاد رخ مي دهد که 500 تا روي قيمت‌ها مي‌رود؟
 
رئيس جمهور با بيان اينکه بانک مرکزي نيازهاي کشور را به 10 اولويت تقسيم کرده است، گفت:‌ بانک مرکزي اولويت‌هاي اوليه را با ارز 1226 تومان مي‌دهد و بقيه اولويت‌ها را نيز تنظيم کردند و يک مرکز مبادلات هم درست شده است که هر کس ارز مي خواهد برود آنجا.
 
وي در مورد ارز مسافرتي نيز گفت: بانک مرکزي نيز در مورد چگونگي تامين ارز کساني که مي‌خواهند به مسافرت بروند نيز تصميماتي گرفته است.
 
احمدي نژاد با بيان اين که واردات از لحاظ وزني اضافه شد، گفت:‌ علتش واردات علوفه بود که بايد وارد مي شد اما به لحاظ ارزشي 2.5 ميليارد دلار بوده است که با 26.5 ميليارد دلار خيلي تفاوت ندارد.
 
وي با بيان اينکه واردات آزاد است، گفت: انواع کالاهاي غيرضروري هم در کنار کالاهاي ضروري و اساسي وارد مي‌شود و بانک مرکزي توانسته است تا به امروز ارز آنان را تامين کند.
 
رئيس جمهور با انتقاد از ساير نهادها و مسئولان که دولت را مقصر اين مشکلات اقتصادي مي‌دانند، گفت: در کنار اين فشارها و تحريم هاي بيروني از داخل نيز از هر طرف به دولت حمله مي‌کنند و دولت را مقصر اين مشکلات مي‌دانند چطور در يک موفقيت حتي در مسابقات ورزشي که برنده مي‌شويم همه شريک هستند اما وقتي مشکلي پيش مي‌آيد هيچکس جز دولت مقصر نيست.
 
وي ادامه داد: وقتي مشکلي به وجود مي‌آيد همه يا به سمت دشمن مي‌روند يا به دولت هجوم مي‌آورند هيچ اشکالي ندارد ما فدايي ملت هستيم.
 
احمدي نژاد با بيان اينکه خيلي از مسئولين بر عليه دولت مصاحبه مي کند در جلسات دولت نيز حضور دارند گفت: خيلي از اين افراد در تصميم گيري‌ها دخالت دارند و حتي تصميم‌هاي خو د را بر دولت تحميل مي‌کنند اما وقتي آثار اين تصميم گيري‌ها بيرون مي‌آيد کنار مي‌کشند و همه مشکلات را به گردن دولت مي‌اندازند.
 
وي با تاکيد بر اينکه اين مشکلات حل شدني است، گفت: دولت و ملت اين مشکلات و فشارها را تحمل خواهند کرد چرا که اين مشکلات تنها متوجه دولت نيست بلکه اين مشکلات اقتصادي و تحريم ها فشار بر ملت‌ها است.
 
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: هيچ دليل اقتصادي براي نوسانات تند وجود ندارد بلکه تنها عامل آن جنگ رواني است.
 
وي با بيان اين که اميدواريم شرايط بهتر شود، تاکيد کرد: دشمن سنگي انداخته بايد اين سنگ را برداريم و به سمت خودش پرت کنيم و همه بايد دولت را در اين زمينه پشتيباني کنند.
 
احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه راه اندازي مرکز مبادلات ارزي در جلسه مشترک سه قوه تصميم گيري شده است،‌ گفت: در جلسه مشترک ميان قوا تصميم گرفته شد که اين مرکز راه اندازي شود تا معلوم شود که ارزي را که بانک مرکزي مي‌دهد به کجا مي‌رود و ثبت و ضبط شود.
 
وي با بيان اينکه به اندازه کافي ارز داريم، گفت: دولت به ترتيب اولويت ارز خواهد داد البته کالاهاي اصلي در اولويت هستند مثلاً تا دارو در اولويت است به واردات مرغ ارز نمي‌دهيم.
 
رئيس جمهور با بيان اينکه دشمن بيش از آنکه در اقدام عملي موفق شود در فشار رواني پيروز شده است، گفت: يک مقدار جنگ رواني و فشار دشمن افزايش يافته اما اقتصاد ايران مي‌تواند به حيات خود ادامه دهد و پيشرفت خودش را داشته باشد.


نظر شما