يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۲
کد خبر: ۵۶۲۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
رييس کميسيون اقتصادي مجلس مهم ترين دليل آشفتگي بازار ارز را سوء مديريت دولتمردان دانست و از فراخواندن مسئولان اقتصادي کشور از جمله مسئولان بانک مرکزي به مجلس خبر داد.

ارسلان فتحي پور، در خصوص بخشي از سخنان رئيس جمهور مبني براينکه نوسانات بازار ارز ناشي از سياست هاي اقتصادي دولت نيست، اظهارداشت: مجموعه عوامل مختلفي در نوسان بازار ارز نقش دارد که يکي از اين عوامل سياست هاي اقتصادي دولت است.


وي افزود: اگر منظور رئيس جمهور بحث تحريم هاي اقتصادي باشد ما سهم آن را در به وجود آمدن وضع موجود قبول داريم اما اينکه بگوئيم 100 درصد مسئله مربوط به تحريم ها است اين موضوع به هيچ وجه مورد پذيرش نيست و هرکسي هم که بخواهد روي اين موضوع اصرار کند به خودي خود فلسفه وجودي دولت و حکومت را زير سوال برده است.


رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، خاطرنشان کرد: براساس قوانين رسمي کشور اعم از قانون اساسي و قوانين موضوعه امورات اجرايي کشور در همه حال چه با تحريم و چه بدون تحريم برعهده قوه مجريه است و اين قوه طبق وظيفه اي که دارد بايد طوري برنامه ريزي کند که کشور با کمترين تبعات از آثار و پيامد هاي تحريم عبور کند نه اينکه همه مشکلات اقتصادي کشور را ناشي از اعمال تحريم ها عنوان کند.


وي اضافه کرد: با توجه به اينکه کليه اطلاعات در رابطه با ميزان استخراج، عرضه و فروش نفت و همچنين کسب درآمدهاي نفتي در اختيار دولت قرار دارد، بنابراين دولت اولين مرجعي است که در صورت بروز نوسان در هر يک از اين مولفه ها مي تواند با توجه به در اختيار داشتن دقيق ترين نوع اطلاعات هم واقعي ترين پيش بيني ها را داشته باشد و هم درست ترين تصميمات را بگيرد.


فتحي پور تصريح کرد: براين اساس، علت اصلي آشفتگي بازار ارز سوء مديريت و اعمال سياست هاي نادرست ارزي توسط مسئولان مربوطه در کشور است.


مرکز مبادلات ارزي تعطيل شود!

وي در ادامه درخصوص راه اندازي مرکز مبادلات ارزي بيان داشت: راه اندازي اين مرکز توسط مسئولان بانک مرکزي اقدامي غيرکارشناسانه است چرا که نفس انجام چنين کاري موجب به وجود آمدن بازار سياه ارز در کشور خواهد شد.


اين نماينده مجلس با تاکيد براينکه ارز نبايد به صورت مستقيم به افراد پرداخت شود، گفت: بايد سازوکاري ايجاد شود که پس از ورود کالا به کشور و ارائه اسناد معتبر پول از طريق بانک ها به حساب طرف هاي خارجي ريخته شود.


به گفته وي، راه اندازي سيستم سامانه رهگيري از زمان تخصيص ارز تا زمان ترخيص کالاي مورد نظر در اين رابطه ضروري به نظر مي رسد.


فتحي پور در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينکه نقدينگي سرگردان حجيم و بسيار زياد در بازار موجب شده است که بازار ارز با حملات سوداگرانه اي از سوي افراد سودجو مواجه شود، گفت: منشا اصلي افزايش نقدينگي در بازار، تخصيص و توزيع نامتوازن بودجه و اعتبارات بودجه اي در سال هاي اخير بين بخش هاي مختلف کشاورزي، صنعتي، خدماتي و بازرگاني است.


وي در ادامه با تاکيد براينکه مجلس با حضور مسئولان مربوط در کميسيون اقتصادي تلاش خود را در جهت مهار وضع موجود به کار خواهد گرفت، از فراخواندن مسئولان اقتصادي کشور از جمله مسئولان بانک مرکزي به مجلس خبر داد.

نظر شما