دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۱
کد خبر: ۵۶۲۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
در در 6 ماه نخست سال صورت گرفت
مدير عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي گفت: در شش ماه اول سال بيش از هزار و 500 کودک کار مشغول در سطح شهر، شناسايي و پس از مددکاري اوليه، در اختيار سازمان بهزيستي قرار گرفته است.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران حسين زارع صفت مدير عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي گفت: کشور ما عضو کميسيون جهاني حقوق کودک در سازمان بين الملل است و طي آن، تمامي دستگاه ها و نهادها از جمله شهرداري تهران خود را موظف مي دانند که موضوع حقوق کودکان را به بهترين شکل ممکن دنبال کنند.

وي با بيان اينکه سال گذشته واحدهاي گشت جمع آوري کودکان کار خياباني شهرداري تهران شناسايي و جذب 3 هزار و 700 کودک کار خياباني را در سطح شهر به انجام رسانده است گفت: در موضوع توجه به کودکان، مديريت شهري به اقداماتي نظير ايجاد اتاق کودک و خانه هاي اسباب بازي در سراي محلات و برگزاري همايش ها و برنامه هاي مختلف ديگر مي پردازد.

مدير عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي با بيان اينکه به تمام افرادي که کمتر از 18 سال سن دارند و در بحث تامين معاش خانواده نقش عمده اي ايفا مي کنند و در صورت عدم کار کردن آنها، اقتصاد خانواده با مشکل روبه رو مي شود، کودک کار خياباني مي گويند، افزود: سازمان رفاه شهرداري تهران در بخش ساماندهي کودکان کار خياباني دو وظيفه اصلي شناسايي و جذب آنان را به عهده دارد.

زارع صفت عنوان کرد: شناسايي و جذب کودکان کار خياباني توسط دفاتر خدمات اجتماعي در پايانه هاي سطح شهر و در سطح مناطق شهرداري به انجام مي رسد.علاوه بر آن واحدهاي گشت جمع آوري کودکان کار خياباني نيز اين ماموريت را در سطح شهر به انجام مي رسانند.

وي افزود: مددکاري اوليه کودکان کار خياباني پس از شناسايي و ساماندهي آنها صورت گرفته و پس از آن در اختيار سازمان بهزيستي قرار مي گيرد.

مدير عامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت هاي اجتماعي با خاطرنشان کردن اين مطلب که هر ساله طرح کمک به ساماندهي کودکان کار خياباني در سطح مناطق با همکاري تشکل هاي مردمي و موسسات تخصص کودکان به انجام مي رسد، گفت: ما در سطح مناطق، براي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي ، بانک اطلاعاتي را راه اندازي کرديم که با مشارکت نهادهاي غير دولتي شناسايي و جذب اين کودکان صورت مي گيرد.

زارع صفت در ادامه با اشاره به اينکه واحدهاي شناسايي و جذب کودکان در سال گذشته 3 هزار و 700 کودک خياباني را شناسايي و ساماندهي کردند، بيان کرد: در شش ماه اول سال نيز بيش از هزار و 500 کودک کار خياباني شناسايي و پس از مددکاري اوليه ، در اختيار سازمان بهزيستي قرار گرفته است.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه طبق قانون ، مسئوليت اصلي شناسايي، جمع آوري، ساماندهي و مددکاري کودکان کار خياباني به عهده سازمان بهزيستي است و شهرداري تهران با هدف رفع اين مشکل در شهر به همکاري مستمر با اين سازمان مي پردازد، عنوان کرد: اگر بتوانيم کودکان کار خيابان را به موقع شناسايي و جذب کنيم و سازمان بهزيستي نيز با استفاده از ساز و کارهاي مناسب آنها را به چرخه طبيعي زندگي بازگرداند، ديگر شاهد بازگشت اين کودکان براي کار در خيابان نخواهيم بود که اين مهم با ساز و کار مناسب و برنامه ريزي دقيق امکانپذير است.

مدير عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي شهرداري تهران افزود: در اين راستا بايد ظرفيت هاي مردمي نيز مورد استفاده قرار گيرد.سيکل دولتي و سيستم غير مردمي در بحث ساماندهي و عدم بازگشت کودکان کار خياباني به کار در خيابان ، نمي تواند به طور کامل تاثير گذار باشد و در اين بخش فعاليت تشکل هاي مردمي و حمايت و پشتيباني آنها از اين کودکان مي تواند آنان را به چرخه طبيعي زندگي بازگرداند. ما مي کوشيم اين اقدام را در قالب مديريت محله اجرايي سازيم. چرا که مشکلات هر محله توسط مديريت محله به طور مطلوب تر برطرف مي شود.

زارع صفت در ادامه اظهار کرد: سازمان رفاه شهرداري با همکاري تشکل هاي مردمي و موسسات خيرين بعد از ظهر روز يکشنبه 16 مهر به مناسبت گراميداشت روز جهاني کودک، در بحث آسيب هاي اجتماعي و کودکان کار خياباني مراسم جشني را در بوستان گفت و گو برگزار مي کند و طي آن از فعالان حوزه کودکان ، تشکل ها، خيرين که در بحث ساماندهي کودکان کار تاثير گذار بوند، تقدير لازم را به عمل مي آورد.


نظر شما