شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۶۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
جديدترين رتبه‌بندي برترين دانشگاه‌هاي جهان
رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري با اعلام خبر نتيجه تازه ترين رتبه بندي دانشگاهها توسط تايمز اعلام کرد که دانشگاه صنعتي شريف در دامنه بين 300 تا 350 قرار دارد.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، جعفر مهراد به مهمترين نتايج به دست آمده از رتبه بندي اخير تايمز و اسامي دانشگاههاي برتر جهان اشاره کرد.

 

6 دانشگاه برتر استراليا

 

به گفته وي تعداد دانشگاههاي استراليا در مقايسه با سال قبل که تنها 4 دانشگاه در بين 100 دانشگاه تراز اول جهان داشت، به 6 دانشگاه افزايش و جايگاه دانشگاه ملي استراليا از 38 به 37 ارتقا يافته است؛ همچنين در رتبه بندي حاضر، دانشگاه سيدني جزو معدود دانشگاههاي اين کشور است که از رتبه 58 به 62 تنزل پيدا کرد.

 

وي افزود: کشور استراليا در بين 200 دانشگاه ممتاز بر تعداد دانشگاههاي خود افزود و دانشگاه آدلايد با ورود به رتبه 176، خود را در بين 200 دانشگاه برتر جاي داد. از 8 دانشگاه برتر استراليا در بين 200 دانشگاه، 6 دانشگاه موقعيت خود را ارتقا داده است.

 

به گفته رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري، استراليا در جذب دانشجويان بين المللي و شاخص شهرت و اعتبار با چالشهاي جدي روبرو بوده؛ با اين همه اکثر موسسات آموزش عالي اين کشور جايگاه خود را بهبود بخشيدند و بخش عمده اين ارتقا مربوط به امتيازات پژوهشي در مقالات علمي و تاثير استفاده اعلام شده است.

 

سقوط چهار پله اي دانشگاه هاروارد

 

عضو رسمي تيم رتبه بندي دنشگاههاي جهان اسلام اعلام کرد که انستيتو تکنولوژي کاليفرنيا در جايگاه نخست دانشگاههاي تراز اول جهان نشسته و جايگاه دانشگاه هاروارد به رتبه چهارم تنزل پيدا کرد، از سوي ديگر آکسفورد و استنفورد هر دو مشترکا رتبه دوم را کسب کرده اند.

 

به گفته مهراد ايالات متحده آمريکا هنوز داراي 7 دانشگاه برتر در بين 10 دانشگاه و 76 دانشگاه در بين دانشگاههاي ممتاز جهان است، با اين وجود 51 دانشگاه اين کشور در پايين جدول رتبه بندي قرار دارد و علت عمده آن سرمايه گذاري هنگفت کشورهاي آسيايي در بخش آموزش عالي است.

 

علت تنزل رتبه هاي دانشگاههاي آمريکايي

 

وي ادامه داد: اين رتبه بندي نشان مي دهد که کاهش اعتبارات دانشگاههاي ايالتي باعث سقوط سطح و رتبه بندي تعدادي از دانشگاههاي پژوهش محور مانند دانشگاه کاليفرنيا در ديويس از رتبه 38 به رتبه 44 و ساير رويدادهاي مهم از جمله تنزل رتبه دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا از 51 به 61، دانشگاه ماساچوست از 64 به 72 و دانشگاه ايالتي آريزونا از 127 به 148 شده است.

 

کاهش تعداد دانشگاههاي انگلستان در رتبه بندي

 

به گفته مهراد، تعداد دانشگاههاي انگلستان در بين 200 دانشگاه ممتاز رو به کاهش و اعتبارات دانشگاهي و تحقيقات علمي در انگلستان نيز به صورت منفي دستخوش تغيير و تحول شده است.

 

رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري در اين باره تاکيد کرد که انگلستان جايگاه يکي از دانشگاههاي برتر خود يعني دانشگاه داندي را در بين 200 دانشگاه معتبر جهان از دست داده و اکنون تنها داراي 31 دانشگاه برتر در بين 200 دانشگاه ممتاز جهان است.

 

وي افزود: در اين شرايط، رتبه بسياري از دانشگاههاي اين کشور رو به تنزل گذاشته و دانشگاه بريستول از رتبه 66 به 74 و دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند از رتبه 102 به 139 کاهش پيدا کرده است.

 

پيشرفت چشمگير دانشگاههاي آسيا

 

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به پيشرفت چشمگير دانشگاههاي آسيايي اظهار داشت: در مقابل، دانشگاههاي مهم در آسيا و اقيانوسيه پيشرفتهاي قابل توجهي کرده اند، دو دانشگاه برتر چين در بين 200 دانشگاه يعني دانشگاه پکن از رتبه 49 به رتبه 46 و دانشگاه شينگهوا از رتبه 71 به 59 صعود پيدا کردند.

 

وي ادامه داد: سرمايه گذاري سنگاپور در آموزش عالي نتايج خود را به جا گذاشته، طوري که در اين رتبه بندي دو دانشگاه اين کشور يعني دانشگاه ملي سنگاپور از رتبه 40 به 29 و دانشگاه فني نانيانگ از جايگاه 169 يکباره به رتبه 86 جهان ارتقا پيدا کرده است.

 

مهراد خاطرنشان کرد: هريک از دانشگاههاي کره جنوبي در جدول رتبه بندي به سطحي بالاتر صعود کرده و دانشگاه ملي سئول از رتبه 124 به 59 و براي نخستين بار دانشگاه يانسي با ورود به بين 200 دانشگاه تراز اول، رتبه 183 را به خود اختصاص داده است.

 

24 کشور در رديف برترينهاي جهان

 

عضو رسمي تيم رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام در ادامه اعلام نتايج رتبه بندي دانشگاههاي جهان، اظهار داشت: در مجموع از بين 200 دانشگاه برتر جهان نام 24 کشور به چشم مي خورد که در مقايسه با سال قبل 2 کشور کمتر حضور دارد.

 

برترين دانشگاهها در خارج آمريکا و داخل آسيا

 

وي گفت: بالاترين رتبه دانشگاهي در خارج از آمريکا و انگلستان به ETH زوريخ در سوئيس در جايگاه 12 تعلق دارد، همچنين برترين دانشگاه قاره آسيا دانشگاه توکيو است که در جايگاه 27 جهان نشسته است.

 

وضعيت دانشگاههاي هلند

 

مهراد درباره دانشگاههاي هلند که بعد از آمريکا و انگلستان قرار دارند اظهار داشت: بعد از آمريکا و انگلستان کشور هلند داراي بهترين دانشگاهها در بين 200 دانشگاه جهان و کشور داراي 12 موسسه آموزش عالي برتر در اين نظام رتبه بندي و جايگاه برترين دانشگاه هلند يعني لايدن 64 است.

 

رتبه بندي ساير دانشگاهها در اروپا

 

به گفته اين مقام مسئول، آلمان 11 دانشگاه ممتاز در بين 200 دانشگاه تراز اول جهان دارد و برترين دانشگاه اين کشور دانشگاه لودويک ماکسيميلان در مونيخ داراي رتبه 48 جهان است.

 

کشورهايي که برتر نشدند

 

رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري افزود: ايتاليا، روسيه و هندوستان هيچکدام در بين 200 دانشگاه برتر جهان نماينده ندارند. در آمريکاي جنوبي، تنها دانشگاه برزيل دانشگاه سائوپولو است که با 20 پله صعود رتبه 158 را به خود اختصاص داد و دومين دانشگاه اين کشور يعني دانشگاه ايالتي کامپيناس رتبه اي نزديک به 200 دانشگاه برتر جهان به دست آورده است.

 

وي افزود: فرانسه در اين رتبه بندي 7 دانشگاه دارد که در سال گذشته تنها از اين کشور 5 دانشگاه در رتبه بندي تايمز حضور داشت.

 

رتبه ايران بدون تغيير ماند

 

سرپرست ISC ادامه داد: از خاورميانه تنها رژيم اشغالگر قدس در بين 200 دانشگاه برتر داراي سه دانشگاه است. رتبه دانشگاهي هندوستان (انستيتو فني غاراکپور هند در دامنه بين 226 تا 250 )، ايران ( دانشگاه صنعتي شريف در دامنه بين 300 تا 350) و ترکيه ( با 5 دانشگاه) بين 200 تا 400 قرار دارد.

 

وضعيت دانشگاههاي آفريقايي

 

به گفته مهراد، از کل قاره آفريقا، دانشگاه کيپ تاون که رتبه آن در سال قبل 103 بود با تنزل به رتبه 113 ، تنها دانشگاهي است که در بين 200 دانشگاه مشاهده مي شود.

 

وي خاطرنشان کرد: بررسي شهرت و اعتبار دانشگاهها که يکي از شاخصهاي اصلي است توسط 16 هزار و 639 استاد دانشگاه انجام شده است. تحليل استنادي نيز که شاخص ديگر اين نظام رتبه بندي است، از بين 000/000/50 استناد صورت پذيرفته است.

نظر شما