يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۵
کد خبر: ۵۶۳۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
گزارش «شهر» از احداث زيرگذر 4 راه وليعصر/
چهارراه وليعصر(عج) که اين روزها در غوغاي ترافيک همانند ديگر معابر شرياني شهر وضع چندان مناسبي ندارد در انتظار گشايش زيرگذري است که شايد بتواند ترافيک اين چهارراه پرتردد را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار «شهر» چهار راه‌وليعصر يکي از مهمترين گلوگاه هاي ترافيکي شهر است که به دليل واقع شدن در مركز شهر و در تقاطع خيابان انقلاب و خيابان وليعصر(عج) و همچنين وجود مجموعه تئاتر شهر، پارك دانشجو، نخستين بازار كامپيوتر ايران يکي از پر رفت و آمد ترين معابر شهري است و همواره داراي ترافيك بسيار زيادي است.

 

وجود ايستگاه‌هاي اتوبوس و مترو ، تردد دو خط پرمسافر BRT ، افزايش زمان چراغ‌هاي قرمز اين چهارراه به صورتي كه گاه فراموش مي‌شوند سبز شوند و عدم اصول رفت و آمد از خيابان‌ها توسط مردم نيز موجب ترافيك شديد در محدوده چهارراه وليعصر شده است.البته برخي معتقدند در ميان تقاطع‌هاي پررفت‌وآمد تهران، اين معبر يکي از بهترين نمونه‌هاست.

 

اين روزها نيز که ميزان جابه‌جايي‌ها در شهر با شروع سال تحصيلي بيشتر شده و به دليل کوتاه تر شدن روز حجم ترددها در زمان فشرده و کمتري انجام مي شود، ترافيک در اين چهارراه نيز همانند ديگر شاهراه‌هاي حياتي شهر به ويژه در ساعات پيک ترافيک، سنگين‌تر شده است به نحوي که گاه صف اتوبوس‌هاي وليعصر تا طالقاني کشيده مي‌شود.

 

با شروع فعاليت ايستگاه متروي چهارراه وليعصر (عج) انتظار مي رفت با توجه به استقبال شهروندان از اين ايستگاه شاهد كاهش بار ترافيك در اين محدوده باشيم . اما همچنان اين چهارراه و ايستگاه مترو آن شلوغ و BRT هاي آن شلوغ تر.

 

اگرچه اتوبوس هاي خطوط وليعصر و انقلاب تندرو ناميده مي شوند اما وقتي به چهارراه وليعصر مي رسند از پاي پياده هم شايد کندرو تر باشند و به طور معمول مسافران 10تا 20 دقيقه پشت چراغ‌هاي قرمز و ترافيك چهارراه منتظر مي مانند.

 

ترددهاي از هر سمت و سوي عابران از اين چهارراه نيز معضلي بزرگ ديگري است که بر ترافيک تمام نشدني چهارراه وليعصر مي افزايد.

 

 بر اساس آخرين آمار؛ حجم بالاي تردد عابران پياده در هر ساعت به 15هزار نفر، حجم تردد سواري در هر ساعت ‌ 5878 دستگاه و حجم تردد بي‌آرتي در هر ساعت به 257 دستگاه مي رسد که در زمان پيک ترافيک در اين تقاطع ثبت شده است.

شهرداري تهران با توجه به همين حجم وسيع تردد شهروندان از مسير چهار راه وليعصر(عج) امسال تصميم گرفته است زيرگذري را با 11 ورودي و خروجي در اطراف اين چهار راه احداث کنند.

 

سليماني شهردار منطقه 6 در اين مور مي‌گويد: پيش از اين قرار بود با احداث پل هاي عابر پياده اين منظور حاصل شود ولي با احداث اين پروژه ضمن صيانت از منظر شهري ايمني شهروندان نيز به نحو کامل تامين مي شود.

 

سليماني با اشاره به اتصال دو خط سه و چهار مترو در اين چهار راه افزود: علاوه بر حجم قابل توجه مسافرين خطوط مترو در اين ايستگاه مسافران خطوط BRT نيز بخش عظيمي از تردد مسافرين عبوري را شامل مي شوند به همين منظور قصد داريم با احداث اين زيرگذر که علاوه بر تسهيل در تردد عابران پياده ،تردد مسافران خطوط BRT و مترو را نيز ساماندهي کنيم.

 

به گفته شهردار منطقه 6 با تکميل اين طرح 13 دسترسي ايجاد مي شود؛ 3 دسترسي براي اتوبوسهاي بي آر تي،2 دسترسي به خط هاي مترو 3، 4 و همچنين 8 دسترسي به پياده راهها اختصاص مي يابد.در مبادي ورودي و خروجي نيز 14 دستگاه پله برقي و تعدادي آسانسور براي جانبازان و معلولان نصب شده است تا هر شهروندي را راغب به گذر از اين زيرگذر کند.

 

البته بنابر وعده شهردار منطقه 6 قرار بود اين پروژه که از 6فروردين شروع شده در شهريور و پيش از آغاز سال تحصيلي به بهره برداري برسد اما به علت جابه جايي‌ها، برگزاري اجلاس و معارضاتي که وجود دارد اين پروژه با تاخير بيشتري افتتاح خواهد شد.

 

سردار حسين رحيمي رييس پليس راهور تهران نيز با بيان اين که ترافيک چهار راه وليعصر از چند سال پيش دغدغه پليس بود ه است در اين باره مي گويد: پس از ساخت اين زير گذر هيچ يک از عابران و مسافران چهار راه وليعصر از خيابان تردد نخواهند کرد و تنها مسير عبوري براي آنها اين زير گذر خواهد بود.

 

وي مي افزايد: اين زير گذر به صورت يک چهار ضلعي عابرين پياده، مسافران مترو و BRT را به سمت خود هدايت خواهد کرد.

 

وي با بيان اينکه چهارراه وليعصر يکي از مبادي اصلي و پر تردد شهر تهران به حساب مي‌آيد مي گويد: دانشگاه، مراکز مهم خريد در خيابان وليعصر، پارک دانشجو، خط يک BTR و نهايتا وجود ايستگاه مترو اين بخش از شهر را به گلوگاه ترافيکي مبدل ساخته است.

 

وي تصريح مي کند: با اين روش ترافيک براي هميشه در اين محورها از بين خواهد رفت. 

 

گزارش از : سعيد سروندي

نظر شما