دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۶۳۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
مدير عامل شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران اعلام کرد : با تلاش مهندسان و متخصصان ، عمليات ليفت اول کره پانوراماي دفاع مقدس به پايان رسيد .
به گزارش « شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران مهندس علي اصغر مونسان در مورد وضعيت احداث پانوراماي دفاع مقدس گفت: از ويژگي هاي اين پانوراما مي توان به قطر 40 متري گنبد با بتون مسلح آن اشاره کرد که 27 متر از سطح زمين ارتفاع دارد و با اجراي بخش مفهومي به انعکاس رويدادهاي سال هاي دفاع مقدس مي پردازد .

وي ادامه داد: اين پروژه ، بزرگ ترين پانوراما در نوع خود و اولين در خاورميانه محسوب مي شود . از نظر حجم ، اندازه و تاثيرگذاري منحصر به فرد بوده و با توجه به استفاده از فن آوري نوين با ديگر پانوراماهاي ساخته شده در خاورميانه قابل مقايسه نيست .

مونسان افزود : "پانوراماي دفاع مقدس" يک اثر هنري خلاقانه است که به موضوع اشغال ، دفاع و آزاد سازي ميهن عزيزمان از چنگال متجاوزان بعثي مي پردازد . اين اثر مکمل فضاهاي باغ موزه دفاع مقدس محسوب شده و عمليات اجرايي آن توسط شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي انجام مي شود .

مدير عامل شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران عنوان کرد : نمايشگاه آثار هنرهاي تجسمي ، کافي شاپ ، فضاي فروشگاهي ، فضاي تصاوير ديجيتالي، گالري سلاح هاي دوره مقاومت ، فضاي نمايشگاه حجمي و نقاشي پانوراما بخش هاي اين مجموعه را تشکيل مي دهد.

وي در ادامه با بيان اينکه چند سالي است که فضاهاي نمايشي ويژه اي براي القاء حس حضور به مخاطب در سراسر دنيا ساخته شده است، خاطرنشان کرد: اساس اين فضاها قطاعي از نيم کره است که روي آن تصاوير با توالي درست و تاريخي نقش مي بندد و مخاطب در محيط دايره هاي مياني قرار مي گيرد،  با موضوع آشنا مي شود و جلوه هاي نوري و صوتي نيز به اين حس حضور کمک مي کنند .

مونسان با اشاره به اينکه حماسه هشت سال دفاع مقدس با نام خرمشهر، مقاومت و آزادي آن پيوند يافته است گفت:  خرمشهر فقط يک شهر نيست که مردمانش با دستان خالي 34 روز در برابر سربازان تا دندان مسلح بعثي ايستادند ، بلکه خاطره اي زنده از استواري ، پايداري و استقامت براي دفاع از اسلام، ايران و انقلاب اسلامي است .  در اين راستا و به منظور ثبت اين رشادت ها و آشنايي هر چه بيشتر مخاطبان ، زميني به مساحت 3844متر مربع و  زير بناي8580 متر مربع در ضلع جنوب شرقي پروژه باغ- موزه دفاع مقدس به اين موضوع اختصاص يافت .

مدير عامل شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران اضافه کرد: مساحت اين اثر هنري  بالغ بر 1700 مترمربع است که پس از ارائه نقاشي اوليه با ابزار رايانه اي روي فضاي جغرافيايي محل مزبور انتقال يافته و در قطعات مناسب با همپوشاني از قبل تعيين شده باز توليد مي شود.

وي افزود: پس از اين مرحله نوبت به انتقال اين توليدات بر ديوار پانوراماست که با نظارت هنرمندان انجام مي پذيرد و نهايتا فضاسازي با ساخت دکورهاي ويژه، تکميل مي شود.

مونسان همچنين خاطرنشان کرد: معماري موزه مشتمل بر 3  بخش ، تالار اصلي پانوراما ، گالري و فضاي جانبي آن تعريف و تهيه شده است. اين ساختمان 2  طبقه است و ورودي هاي آن بر اساس طرح هاي مورد استفاده در عمليات مختلف طراحي شده و در مرحله پاياني نيز برگردان نقاشي روي ديواره پانوراما انتقال مي يابد و با کمک تجهيزات ويژه صوتي و تصويري، تأثير آن در بخش هاي مورد نظر بيشتر مي شود.

نظر شما