دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۰
کد خبر: ۵۶۳۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۷
«شب آفتابي» نمايشي گسترده و تلفيقي از هنرها و تكنولوژي‌هاي مختلف است تا مخاطبان را با تاريخ معنوي بشريت درگير كند.

به گزارش شهر، تئاتر «شب آفتابي» مجموعه‌اي از سينما، تئاتر، موسيقي و ديگر هنرهاست که سال‌هاي پيش در کوه‌هاي افسريه، همزمان با ماه رمضان اجرا مي‌شد اما امسال به دليل دور بودن آن مکان، اين اثر در پارک ولايت به مدت 45 شب اجرا مي‌شود.

 

همدان، مشهد، ايلام و زاهدان شهرهايي هستند که در 10 سال گذشته ميزبان شب آفتابي بوده‌اند. اين نمايش امسال با کارگرداني بهزاد بهزادپور و به تهيه کنندگي سازمان هنري رسانه اي اوج برگزار مي‌شود.

 

تئاتر سه بعدي

 

«شب آفتابي» برنامه اي است که در توصيف آن تعابير مختلفي به کار برده شده است. گاهي از آن با عنوان «فيلم زنده سينمايي»، گاهي «نمايش زنده» و زماني هم از آن با عنوان «تئاتر سه بعدي» نام برده‌اند.

اين نمايش عظيم و ميداني، منشوري است از نور، صدا و تصوير که با تکيه بر تکنيک‌هاي سينمايي همچون جلوه هاي ويژه، بازي با نور، صحنه و دکور، پخش صدا و افکت‌هاي مختلف و با حضور بيش از 600 هنرور و بازيگر و با مشارکت حدود 100 نفر از عوامل تخصصي در گروه‌هاي مختلف در مدت زماني تقريبا 3 ساعت قصه‌اي را براي مخاطبانش روايت مي‌كند.

 

بهزادپور نمايش تاريخي را مي‌نويسد و اجرا مي‌كند

 

طرح و نوشته قصه نمايش «شب آفتابي» از آن بهزاد بهزادپور است که از حضرت آدم تا ظهور حضرت مهدي (عج) را روايت مي‌کند. اين اثر هنري تلفيقي به پيشنهاد سپاه پاسداران و همكاري شهرداري تهران به اجرا در مي‌آيد.

 

در رابطه با داستان نمايش «شب آفتابي» مي‌توان گفت؛ اين نمايش با قالبي جديد در آيتم‌هاي مختلف از جمله سيري در تاريخ خلقت، زندگي و سيره انبياء و ائمه اطهار (ع)، پيروزي انقلاب و تاسيس نظام جمهوري اسلامي ايران و دفاع مقدس اجرا مي‌شود و در فصل آخر هم به موضوعاتي از جمله صهيونيسم جهاني، مهدويت و ظهور منجي بشريت تاكيد مي‌كند.

 

كارگردان اين اثر بسيار گسترده در رابطه با تاثير «شب آفتابي» بر مخاطبان معتقد است؛ اين روزها دوران رکود سينماست و مخاطب نياز دارد يک رويکرد جديد در تغذيه فرهنگي و بيان مفاهيم مورد نياز را شاهد باشد. مردم از فيلم ديدن زده شده‌اند و تئاترهاي تلفيقي در اين زمينه با قدرت بيشتري ظاهر مي‌شوند.

 

سال گذشته اين برنامه در زاهدان اجرا شد. در سال 1389 نيز اين برنامه در محل لشگر 27 محمد رسول الله در تهران اجرا شد. در سري جديد «شب آفتابي» يکي از محوطه هاي وسيع موجود در بوستان ولايت به برگزاري اين برنامه اختصاص يافته است. اين محوطه در بخش شهر ورزش بوستان قرار گرفته است.

 

شب آفتابي متفاوت‌تر

 

بر اساس اظهارات وحيد ملتجي مدير روابط عمومي ستاد برنامه شب آفتابي، نمايش اين دوره با دورهاي پيشين تفاوت‌هايي پيدا كرده است. افزودن آيتم‌هاي جديد، بالا رفتن كيفيت اجرا، افزايش ظرفيت مخاطبان و وسعت مكان از ويژگي‌هاي بارز اين دوره است.

 

مکان اجراي برنامه واقع در تهران، انتهاي اتوبان شهيد نواب صفوي، بوستان ولايت، ضلع جنوبي بوستان، درب ورودي شهر ورزش است.

 

هر شخص بايد بطور جداگانه در سامانه تهيه برگه ورود ثبت نام نمايد. سپس در روزي که براي آن ثبت نام کرده، مي بايست همراه با شماره رهگيري داده شده و کارت ملي خود از ساعت 17:30 الي 19:00 به مکان اجراي برنامه مراجعه نمايد. زمان شروع برنامه از امروز 17 مهر و ساعت 20:00 اعلام شده است.

 

علاقه مندان براي کسب اطلاعات بيشتر و حضور در اين برنامه مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي 55100541 و 55100542 تماس گرفته و يا به سامانه اينترنتي ‌www.shabe-aftabi.com مراجعه کنند. شماره پيامک برنامه هم 2000066832 است.

نظر شما