دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۱
کد خبر: ۵۶۴۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۹
مدير انتشارات فصل پنجم،‌ صبر، ادامه فعاليت و هماهنگي با افزايش قيمت‌‌ها را تنها راه پيش پاي ناشران مي‌داند.

به گزارش خبرنگار شهر، بحران کاغذ، ناشران، مولفان، اصحاب رسانه و مديران نشريات را درگير خود کرده است. برخي قيمت محصولشان را با قيمت کاغذي که مي‌خرند، بالا مي‌برند و برخي ديگر به پشتوانه سرمايه‌اي که سعي مي‌کنند در گردش باشد، هنوز مشتريانشان را حفظ کرده‌اند. پرويز بيگي حبيب‌آبادي، نويسنده و مدير انتشارات فصل پنجم است. اين شاعر که چهار سال است پا به عرصه نشر تخصصي شعر گذاشته، مي‌گويد: ما همچون بسياري از ناشران ديگر کارمان را ادامه مي‌دهيم زيرا نمي‌توانيم آن را متوقف کنيم.

پايين آوردن کيفيت دردي را دوا نمي‌کند

او درباره راهکارهاي مقابله ناشران با اين افزايش قيمت معتقد است: قيمت همه کاغذها، به يک نسبت بالا رفته و فرقي نمي‌کند ناشري کتابش را با چه کاغذي چاپ مي‌کرده يا چاپ مي‌کند؛ يعني پايين آوردن کيفيت توليد، دردي را دوا نمي‌کند و فکر نمي‌کنم هيچ ناشري چنين کاري کند.

بيگي حبيب‌آبادي وضعيت نشر فصل پنجم را همچون گذشته توصيف مي‌کند و توضيح مي‌دهد: ما فعلا کارمان را به همان شکل گذشته ادامه مي‌دهيم تا ببينيم وضعيت به چه شکل درمي‌آيد. افزايش قيمت آن‌چناني هم در کتاب‌هاي منتشر شده‌مان نداشته‌ايم زيرا تلاش مي‌کنيم به همان شکل سابق کار را ادامه دهيم تا بببينيم اقدامي صورت مي‌گيرد و اقدامات احتمالي، تاثيري بر قيمت کاغذ و چسب و ساير ملزومات خواهد داشت يا نه؟ فقط کاغذ و چسب نيست که گران شده، بلکه بسياري از ديگر ملزومات توليد کتاب نيز نرخ بالايي به خود گرفته‌اند.


با اميد بازگشت به وضعيت سابق، ادامه مي‌دهيم

اين ناشر شاعر مي‌افزايد: فعلا سعي کرده‌ايم ادامه دهيم، با اين اميد که اين وضعيت، به حالت سابق برگردد؛ اما اگر اوضاع به همين شکل بماند يا قيمت‌ها باز هم افزايش يابد، هم مولفان و هم ناشران با مشکلات عديده‌اي روبرو خواهند بود. در هر صنف ديگري اگر قيمت مواد اوليه يک‌باره بالا برود، آن صنف دچار بحران خواهد شد.

او درباره ناياب شدن برخي کتاب‌ها در نتيجه بالا رفتن قيمت کاغذ مي‌گويد: اين طبيعي است که کتاب‌هايي که تعداد صفحاتشان بالاست يا کتاب‌هاي مرجع، با مشکلات بيشتري روبرو خواهند بود؛ زيرا هزينه توليد آن‌ها سنگين است. اگر ناشر هم بتواند اقدام به انتشارشان کند، چون مجبور است هزينه بيشتري بپردازد، قيمت پشت جلد نيز به مراتب بالاتر خواهد بود و در نتيجه مخاطب نمي‌تواند از پس خريد آن برآيد.

اگر صعود قيمت‌ها ادامه يابد خيلي‌ها ضرر مي‌کنند

بيگي حبيب‌آبادي تصريح مي‌کند: البته افزايش قيمت کاغذ هنوز تاثير ملموس بر بازار نگذاشته است. ناشران سعي مي‌کنند کتاب‌هايي را که در انبارهايشان دارند، با همان قيمت‌هاي پيشين وارد بازار کنند. برخي نيز از گذشته کاغذ ذخيره دارند و هنوز از همان ذخيره‌شان استفاده مي‌کنند و مي‌توانند قيمتشان را ثابت نگاه دارند. اما اين‌که پس از اين چه اتفاقي بيفتد، بستگي به اين دارد که قيمت‌ها تعديل شوند يا نه. اگر اين شرايط صعود قيمت ادامه پيدا کند، خيلي‌ها ضرر مي‌کنند.

نظر شما