شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۶۴۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴
گفت‌و‌گوي شهر با عادل بزدوده/
عادل بزدوده معتقد است تبليغات براي تئاتر كودك حرف اول را مي‌‍زند كه در حال حاضر هيچ تبليغي در اين زمينه وجود ندارد.

عادل بزدوده كارگردان و نويسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي «شهر»، در رابطه با تاثير ورود تكنولوژي‌هاي بصري به دنياي كودكان و كوتاهي خود هنرمندان در كاهش فعاليت‌هاي عرصه تئاتر كودك، با اشاره به اينكه اين كاستي‌ها به مقوله ظهور تكنولوژي‌ها و يا كوتاهي‌هاي هنرمندان تئاتر برنمي‌گردد، گفت: در اين خصوص به يكي ازتجربياتم در اين عرصه اشاره مي‌كنم مبني بر اينكه من يك نمايشي را روي صحنه دارم كه قابليت اين را دارد؛ 40 سال در عرصه تئاتر قابل ديدن است، كمااينكه اين نمايش در خاطرات همه مردم نقش بسته است اما در خصوص اين نمايش هيچگونه تبليغات در رسانه‌ها انجام نشده است. مگر عادل بزدوده چند خانواده در كشور را مي‌شناسد كه به همه اطلاع‌رساني كند تا به ديدن نمايش بيايند؟!

 

بزدوده با بيان اينكه براي توسعه عرصه تئاتر بايد به بخش تبليغات در اين زمينه توجه اساسي شود، افزود: بعد از انجام تبليغات كافي، مي‌توان به نقش تماشاگر، بازيگر و ساير عوامل در تئاتر كودك توجه كرد تا كارگردان كارهاي نمايش را دقيق‌تر و باحوصله‌تر انجام دهد و همواره اطمينان اشته باشد كه يك عده‌اي از كودكان گرفته تا بزرگسالان آثارش را داوري مي‌كنند. در حقيقت پل ارتباطي بين تئاتر و مخاطب كارهاي تبليغاتي در اين زمينه است. اين اقدامات به نگاه و رويكرد كلي همكاران در عرصه روابط عمومي؛ نه تنها فقط كانون پرورش فكري هنري كودكان و نوجوانان بلكه به تلويزيون هم برمي‌گردد.

 

اين نويسنده و كارگردان تئاتر با اشاره به اينكه در دهه‌هاي گذشته براي اين دسته از آثار تبليغات به شكل گسترده در تلويزيون وجود داشت، اظهار داشت: به دليل اينكه تعاملي بين مديران كانون پرورش فكري هنري و خبررساني تلويزيون وجود داشت. بنابراين تبليغات تئاتر كودك در سيما انجام مي‌شد. به طور كلي پايه و اساس آمدن تماشاگر به سالن‌هاي تئاتر كودكان به خاطر تبليغات مناسب در قالب تلويزيون بوده است اما در حال حاضر به هيچ وجه چنين اتفاقي نمي‌افتد.

 

بزدودوه با بيان اينكه نبود مقوله تبليغات براي نمايش‌ها، باعث مي‌شود سرمايه‌گذاري‌ها در عرصه تئاتر هدر برود و تماشاگران هم هيچ‌گاه از اجراي نمايش‌ها آگاه نمي‌شوند تا بتوانند به اين محل‌ها پا بگذارند، گفت: نقش روزنامه‌ها و تلويزيون در بهتر شدن وضعيت تئاتر غيرقابل انكار است، در واقع چيزهايي كه بايد كودكان در اين نمايش‌ها بياموزند بدون اطلاع‌رساني ديده نمي‌شود. به دليل اينكه من شخصا امكانات گسترده تكنولوژي تصويري ندارم تا بتوانم به همه افراد جامعه اطلاع‌رساني كنم. بنابراين در اينجا تلويزيون، روابط عمومي‌ها و نهادهاي ديگر مي‌توانند به ما كمك كنند تا تئاتر را احيا كنيم در غير اين‌صورت وضعيتي پيش مي‌آيد كه ارتباط كودكان با تئاتر كم مي‌شود.

 

طراح و سازنده عروسک «الو الو من جوجوام»، در خصوص سالن‌هاي ويژه كودكان، تصريح كرد: در خود تهران با چندين ميليون جمعيت كودكان و نوجوان مگر چند عدد سالن داريم كه در آن به شكل حرفه‌اي تئاتر كودك و عروسكي براي كودك و نوجوان اجرا شود، از انگشتان دست هم كمتر است و به شدت سالن‌هايمان كم است. در اين شرايط محدود و غيراستاندارد گروه‌هاي حرفه‌اي رغبتي براي فعاليت ندارند، با توجه به اينها همه اين اتفاق‌ها دست به دست هم داد تا شرايطي به وجود آيد كه گروه‌هاي تئاتر رشد كنند اما سالني براي عرضه هنرشان وجود نداشته باشد. بنابراين تئاتر كودك به طور مستمر در طول سال نخواهيم داشت.

 

عروسک‌گردان، طراح و سازنده عروسک «خانه مادربزرگه» با اشاره به اينكه سالني در تهران وجود ندارد كه صندلي‌اش براي كودك ساخته شده باشد، اگر هم سالني در اين جهت ساخته شده باشد، براي كار كودك در نظر گرفته نشده است بلكه براي جلسه‌ها و كنفرانس‌هاي مختلف بوده است درو اقع هيچ توجهي براي تئاتر كودك نشده و نخواهد شد. چون اگر توجه صورت مي‌گرفت تا به حال اين كار انجام شده بود.

 

وي در رابطه با كاستي‌هاي عرصه تئاتر به دليل شيوه عملكرد كانون پرورش فكري هنري كودكان و نوجوان، گفت: من كانون را در اين زمينه مقصر نمي‌دانم و براي بهتر شدن وضعيت كنوني تئاتر، بايد كانون با سازمان‌هاي ديگر در كنار هم قرار بگيرند و با برنامه‌ريزي دقيق اتاق فكري تشكيل دهند تا مسوولين از اين طريق تئاتر كودك را در سراسر ايران حمايت كنند. در واقع مديران كلان متفاوت در كنار هم بنشينند و در جذب كودكان به تئاتر كمك كنند.

 

بزدوده با بيان اينكه بايد مسوولين حرف‌هاي ما را بشنوند، در جريان فعاليت‌ها قرار بگيريد تا از نتيجه اين همكاري‌ها شاهد نمايش‌هاي بسيارخوبي در سالن‌هاي استاندارد باشيم، گفت: اما هيچ‌كدام از مديريت‌ها اين مطالبات را نشنيده‌اند يا با هنرمندان تعاملي ندارند كه راه‌ حل منطقي براي اين عرصه تصميم‌گيري كنند. در حقيقت، نقش اعظم در اختيار مديران مراتب بالاي جامعه هنري است كه بايد به فكر باشند و از آدم‌هايي مثل بزدوده حمايت كنند.

 

وي با اشاره به اينكه بسياري از مشكلات تئاتر به مديريت‌ها برمي‌گردد، گفت: هنرمندان تئاتر عروسكي زياد شده‌اند اما جا و مكان براي اين آدم‌ها نداريم و بزرگواراني كه در رأس قدرت‌ هنري‌اند، بايد از لحاظ اقتصادي، سخت‌افزاري و سالني براي اين عرصه ترسيم كنند اما در واقعيت تا حالا سالني با ويژگي‌هاي مخصوص كودكان ساخته نشده كه دل ما هم خوش باشد، اين همه دانشجويي كه فارغ‌التحصيل مي‌شوند بتوانند كارشان را در اين مكان‌ها آغاز كنند.

 

بر اساس اين گزارش، عادل بزدوده اين روزها در پارك لاله، «جادوگران نيمه شب» جديدترين اثر نمايشي خود را كارگرداني مي‌كند

در نمايش «جادوگران نيمه شب» ماجراي شهر عروسک‌ها از زبان دو مجري روايت مي‌شود و عروسک‌هاي مهربان در کنار يکديگر زندگي آرامي دارند اما گروهي از عروسک‌ها با جابجايي اسباب و اثاثيه باعث هرج و مرج مي‌شوند و اتفاقاتي پيش مي‌آيد.

 

بر اساس اين گزارش مريم يوسف، حسين حسينيان و ميلاد رمضاني بازيگران اين نمايش هستند.در عين حال الميرا طالبي، آذين رئوف، محمدعلي ابراهيمي، هما خداجوي، ندا صبوري، آنا نمک‌چيان و هدا فلاح در اين نمايش عروسک‌گرداني مي‌کنند.

 

اين نمايش هر روز به جز شنبه‌ها براي عموم در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله در ساعت 17 اجرا مي‌شود. همچنين اشاره مي‌شود مهدهاي کودک و مدارس نيز مي‌توانند با هماهنگي قبلي با شماره‌هاي 09199377965 و 88966119 تماس گرفته و نسبت به ذخيره جا اقدام کنند.

نظر شما