يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۵
کد خبر: ۵۶۴۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۲
رييس خانه تئاتر فرانکفورت معتقد است، بايد براي هنر زبان مشترکي ايجاد شود.

به گزارش «شهر» و به نقل از روابط عمومي نوزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان از همدان، گوردن واين در نشست معرفي ساختار توليد تئاتر و جشنواره هاي کودک و نوجوان آلمان در سينما کانون همدان، اظهار داشت: ما در آلمان سه سطح تئاتر داريم؛ تئاترهاي دولتي، خصوصي و تئاتر آزاد. بيشتر نمايش‌ها در آلمان، نمايش‌هاي شهري هستند، اگر به فرانکفورت سفر کنيد خواهيد ديد که بزرگترين خانه تئاتر و بزرگترين خانه اپراي جهان در اين شهر قرار دارد و بيش از هزار نفر در اين مجموعه مشغول کار هستند.

  

وي با اشاره به اينكه گروه‌هاي تئاتر در فرانکفورت به دو دسته تقسيم مي‌شوند، گفت: يک دسته گروه‌هايي هستند که به صورت تور به نقاط مختلف سفر مي کنند و دسته دوم گروه‌هاي مستقل. تئاترهاي خصوصي که براي کودکان در نظر گرفته مي‌شوند، مخاطب عام دارد. بزرگترين گروه‌هاي تئاتر کودک و نوجوان گروه‌هاي آزاد هستند. گروه‌هاي شهري از طرف خانه تئاتر هر شهر حمايت مي‌شوند و 5 درصد درآمد آنها از طريق فروش بليت است. گروه‌هاي خصوصي هم از طريق بليط و اسپانسر درآمدزايي دارند.

 

واين با بيان اينكه مدير خانه تئاتر هر شهر از طرف رييس بخش فرهنگي انتخاب مي‌شود، گفت: اسن رييس 3 تا 5 سال اجازه کار دارد البته برخي مواقع هم قراردادها تمديد مي‌شود اما مديريت، بيشتر از 10 سال ادامه ندارد. زماني که قرارداد مدير خانه تئاتر تمام مي‌شود، گروهي که وي انتخاب کرده نيز از هم مي‌پاشد. رؤساي خانه تئاتر به هيچ عنوان در امور مربوط به کارگردان‌ها دخالت نمي‌کنند.

    

وي تأکيد کرد: در آلمان دولت هيچ نظارتي بر روي نمايش‌ها ندارد و تنها وظيفه نهادهاي دولتي حمايت است.

 

وي در پاسخ به اين سوال که گروه‌هاي دولتي بر چه اساسي انتخاب مي‌شوند، گفت: 99 درصد از بودجه کل دولت مستقل فرانکفورت، براي تئاتر بزرگسالان است و يک درصد به نمايش کودک و نوجوان اختصاص دارد. در شهر فرانکفورت 40 درصد شهروندان مهاجر هستند؛ اين در حالي است که70 درصد خردسالان، کودکان و نوجوانان پدر يا مادر مهاجر دارند.

 

واين معتقد است؛ تمام بچه‌هاي شهر فرانکفورت را بايد آموزش دهيم چون در غير اين صورت 30 سال ديگر، کسي نيست که به هنر علاقه‌اي داشته باشد. اين يک سياست فرهنگي اشتباه است.

 

وي با تاكير بر اينكه خانه تئاتر فرانکفورت به دنبال تامين امنيت اجتماعي هنرمندان است، گفت: تئاتر در آلمان نيز به عنوان يک شغل درآمدزا محسوب نمي‌شود و هر 5 سال يکبار بايد به دنبال يک شغل جديد گشت.

 

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: قدمت همدان 6 هزار سال است و من با احترام به اين شهر پا مي‌گذارم و زماني که به آرامگاه بوعلي‌سينا، گنجنامه و... مي‌روم تحت تاثير قرار مي‌گيرم و ايران برايم قابل احترام است.

 

واين در بخش دوم کارگاه آموزشي بروشوري را در بين حاضران توزيع کرد که به يک نمايش در آلمان مربوط مي‌شد و توضيح داد که گروه‌هاي نمايشي هر چند ماه يکبار براي نمايش هاي خود بروشور يا تراکتي به اين شکل براي تبليغ در فروشگاه ها، مترو ها و ساير اماکن عمومي تهيه مي کنند.

 

بر اساس گزارش، در بخش دوم اين کارگاه متن نمايشنامه خورشيد، ماه و ستاره کاري از پائولاتينامادر مورد نقد و بررسي قرار گرفت.



نظر شما