يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۳
کد خبر: ۵۶۴۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱
40 درصد کودکان کار غير ايراني هستند/
مدير عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي گفت: بيش از 8 هزار کودک خياباني در طول سال به ويژه در مناطق حاشيه نشين و غير برخوردار شهر وجود دارند که توسط شهرداري ساماندهي مي شوند.

به گزارش « شهر » به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران حسين زارع صفت مدير عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي در مورد وضعيت کودکان کار خصوصا کودکان کار خياباني در تهران با اشاره به اينکه سال گذشته قريب به 3 هزار و 700 نفر از کودکان کار در سطح شهر تهران شناسايي و ساماندهي شدند، گفت: در 6 ماه اول سال جاري ن بيش از هزار و 500 نفر از کودکان کار ، شناسايي و پس از مددکاري اوليه در اختيار سازمان بهزيستي قرار گرفتند.

وي افزود: در خصوص بحث جمع آوري و ساماندهي کودکان کار خياباني ، اصلي ترين وظيفه بر اساس قانون به عهده سازمان بهزيستي است و در اين مورد شهرداري فراتر از وظايف کاري خود به فعاليت مي پردازد .


زارع صفت در ادامه با بيان اينکه دو وظيفه شناسايي و جذب کودکان خياباني براي ساماندهي آن ها به عهده سازمان رفاه شهرداري تهران است، تصريح کرد: ساماندهي کودکان کار را در حال حاضر شهرداري تهران به انجام مي رساند اما در اين مورد اصلي ترين وظيفه به عهده سازمان بهزيستي است که بايد با اجراي اقدامات لازم موجب شود ، تا بار ديگر اين کودکان به عنوان کودکان خياباني مشغول به کار نشوند.

مدير عامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت هاي اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينکه ما بايد ميان کودک کار، کودک خيابان و کودک کار خيابان تفکيک قائل شويم ، عنوان کرد : به اين معني که کودک کار به کودکي گفته مي شود که برخلاف قانون در سن کم به کار گماشته شده و کودک خيابان کودکي است که تمام حيات اجتماعي اش درخيابان مي گذرد البته در تهران تعداد اين کودکان بسيار اندک است و به محض شناسايي فورا تحت پوشش قرار مي گيرند.

وي افزود: کودک کار خياباني به کودکي گفته مي شود که خانواده دارد و شب را در منزل مي گذراند اما براي گذران معاش زندگي به انجام فعاليتي در خيابان مي پردازد.

زارع صفت در ادامه اظهار کرد : برآورد ما اين است که بيش از 8 هزار کودک خياباني در طول سال در سطح شهر تهران، خصوصا در مناطق حاشيه نشين و غير برخوردار وجود دارند که شهرداري تهران توسط دفاتر شناسايي و جذب کودکان کار خياباني در پايانه هاي سطح شهر ، دفاتر خدمات اجتماعي مناطق و واحدهاي گشت جمع آوري کودکان خياباني به شناسايي و جذب آنها مي پردازد.

مدير عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي شهرداري تهران افزود: در نهايت پس از جمع آوري کودکان خياباني و مددکاري هاي اوليه اين کودکان در اختيار سازمان بهزيستي قرار مي گيرند.

وي در مورد آمار کودکار کار خياباني اتباع بيگانه نيز اظهار کرد: 80 تا 90 درصد کودکان کار اتباع بيگانه مربوط به کشور افغانستان مي شود و به طور کل 30 تا 40 درصد کودکان کار خيابان را غير ايراني ها تشکيل مي دهند.

وي در ادامه با بيان اينکه اغلب کودکان خياباني به دور از واحدهاي مسکوني خود به کار مي پردازند، گفت : 40 تا 50 درصد کودکان خيابان مربوط به شهرستان هاي همجوار تهران مانند شهر ري، و يا اسلامشهر هستند.

زارع صفت دربخش ديگري از سخنانش درمورد اقدامات شهرداري براي ساماندهي کودکان کار خياباني در تهران خاطرنشان کرد: به طور کلي بايد اذعان داشت که مديريت شهري براي تامين حقوق کودکان عنايت ويژه اي دارد و آنچه هم اکنون در حال اجرا است از حيث نياز اين کودکان، اقدامات مطلوبي به شمار مي رود.

وي در ادامه تصريح کرد: اما به طور کلي رفع آسيب هاي اجتماعي در حوزه کودکان کار خياباني با سيکل دولتي و سيستم غير مردمي جواب نمي دهد و در اين راستا بايد حمايت، پشتيباني و اقدامات اجرايي تشکل هاي مردمي نيز به انجام رسد و در اين راستا شهرداري کوشيده تا در قالب مديريت محله مشکلات را حل کند.

وي در نهايت خاطرنشان کرد که متولي اصلي در بحث ساماندهي کودکان کار خياباني سازمان بهزيستي است و شهرداري تهران در واقع در اين زمينه با همکاري مطلوب مي کوشد تا موجب کاهش آسيب هاي اجتماعي پايتخت شود و در حال حاضر نيز شهرداري تهران فراتر از وظيفه کاري خود در اين خصوص به فعاليت مي پردازد.



در اين زمينه بخوانيد:

هر شب دعا مي‌‌کنم دلار ارزان شود! قصدم مهاجرت به اروپاست
 
بچه‌هاي بي شناسنامه و بحران هويت/ مشکلي به نام وزارت آموزش و پرورش
 
از بهره‏کشي تا موادکشي در مراکز نگهداري کودکان

ايران 3 ميليون کودک کار دارد

آينده تهران حتي يک کودک کار هم ندارد
نظر شما