سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۵۶۵۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸
شمقدري گفت: سينماي کودک قهرمان کم دارد و قهرمان لازم دارد تا به عنوان الگو شناخته شود، ضمن اينکه ما نياز به تيپ و شخصيت داريم.

به گزارش «شهر» و به نقل از ايسنا، در مراسم اختتاميه بيست و ششمين جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان که شامگاه 21 مهر ماه در تالار ورزشي «گل نرگس» اصفهان برگزار شد، سيد احمد ميرعلايي دبير جشنواره در سخناني با بيان اينکه جشنواره ما بيست و شش ساله شد، اظهار کرد: فکر نمي‌کردم جشنواره بيست و شش با اين عظمت برگزار شود و اين روند چيزي جز لطف خدا و حضرت فاطمه(س) نبود.

 

وي افزود: اين سينما نياز به همت ملي دارد، سينماي کودک ما هميشه افتخارات بزرگ را در دنيا رقم زده و همه ما با هر سليقه‌اي بايد به سينماي کودک و نوجوان توجه کنيم.

 

ميرعلايي تاکيد کرد: جشنواره کودک بيست و شش سال است که حرکت کرده است و اميدوارم جشنواره‌ي 27 بهتر از اين برگزار شود.

 

در ادامه جواد شمقدري رييس سازمان سينمايي هم در سخنانش توجه بچه‌ها را معطوف اتفاقي که طي روزهاي گذشته رخ داده بود کرد و گفت: چند روز پيش اتفاق خوبي افتاد و يک هواپيماي بدون سرنشين که ساخته جوانان وطنمان بود، توانست از جاهايي عبور کند و در واقع شبيه کاري بود که رستم انجام داد و از هفت خان عبور کرد و باعث افتخار شد، حزب الله هم آن را هدايت کرد.

 

وي ادامه داد: سينماي ايران هم مي‌تواند به اين مقام و جايگاه برسد و آن عواطف سرشاري که هست را به سراسر دنيا منتشر کند. سينماي کودک بيش از گونه‌هاي ديگر اين نقش را ايفا مي‌کند.

 

رييس سازمان سينمايي با بيان اينکه سينماي کودک ما بايد مقداري قصه‌هاي منسجم‌تري داشته باشد، اذعان داشت: سينماي کودک قهرمان کم دارد و قهرمان لازم دارد تا به عنوان الگو شناخته شود، ضمن اينکه ما نياز به تيپ و شخصيت داريم.

 

وي اظهار اميدواري کرد: اين اتفاق توسط سينماگران کودک بي‌افتد و در سينما شخصيتي مانند «عمو پورنگ» خلق شود.

 

شمقدري در بخش ديگري از سخنانش خطاب به اصفهاني‌ها گفت: سال گذشته گفتم سعي کنيد، جشنواره دبيرخانه دائمي داشته باشد و کسي نتواند آن را از اصفهان بيرون ببرد، امسال پيشنهاد مي‌کنم کاخ جشنواره‌اي وجود داشته باشد تا به عنوان پاتوق سينماي کودک و نوجوان به حساب آيد.

 

وي افزود: همه‌ي دستگاه‌ها بايد کمک کنند تا فصل جديدي براي کودک و نوجوان ما آغاز شود و به آينده مطلوبي دست پيدا کنيم.

 

بر اساس اين گزارش، در بخشي از مراسم پاياني جشنواره‌ي فيلم کودک و نوجوان اصفهان، با حضور ايرج طهماسب‌، حميد جبلي، حميد مدرسي،‌ دنيا فني‌زاده‌ و مرضيه محبوب از عوامل ساخت شخصيت «کلاه قرمزي» توسط جواد شمقدري و احمد ميرعلايي تقدير به عمل آمد.

  

ايرج طهماسب از لطف حاضران سپاسگزاري کرد. سپس حميد جبلي هم با صداي «کلاه قرمزي» به مردم خون گرم اصفهان سلام کرد و گفت: کلاه قرمزي به همه سلام رساند و چون جمعه‌ها فقط مدرسه مي‌رود ما به او نگفتيم، همراهمان بيايد.

 

دنيا فني زاده عروسک‌گردان «کلاه قرمزي» هم از طرف اين عروسک يک دنيا خوشي آرزو کرد.

  

مرضيه محبوب سازنده اين عروسک از طرف پسرخاله تشکر کرد و مجيد مدرسي تهيه کننده اين کار اظهار کرد: از طرف گروه «کلاه قرمزي» تشکر مي‌کنم. بايد «کلاه قرمزي» يواش يواش جايزه دهد، چرا که اين شخصيت ملي زنده است و بايد منتظر برنامه‌هاي بعدي‌اش باشيد، بخنديد و لذت ببريد.

 

در بخش ديگري از مراسم اختتاميه داريوش فرضيايي (عموپورنگ)، به اتفاق اميرمحمد به اجراي برنامه پرداخت و پس از آن عوامل ساخت اين برنامه نيز مورد تقدير قرار گرفتند.

 

فرضيايي با اشاره به حضور طهماسب و جبلي در سالن گفت: اين هنرمندان بخشي از خاطرات من در نوجواني هستند و حق استادي گردنم دارند و دستشان را مي‌بوسم.


برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جشنواره‌ي فيلم کودک و نوجوان اصفهان به شرح ذيل معرفي شدند:

 

در بخش مسابقه سينماي ايران فيلم «گورداله و عمه غولي» عنوان بهترين فيلم و نادره ترکماني کارگردان اين فيلم عنوان بهترين کارگردان جشنواره را به خود اختصاص دادند.

 

هيات داوران مسابقه سينماي ايران شامل ابراهيم فروزش نويسنده و کارگردان پيشکسوت سينماي کودک، عبدالله عليمراد انيماتور و مدرس دانشگاه، گلاب آدينه بازيگر، بازيگردان وکارگردان تئاتر ، عليرضا زرين دست مدير فيلمبرداري، جهانگير الماسي بازيگر، نويسنده و تهيه‌کننده ‌و حبيب‌اله بهمني نويسنده وکارگردان داوران اين بخش از جشنواره آراي خود را به اين شرح اعلام کردند:

 

پروانه زرين بهترين فيلم ( تهيه کننده): گورداله و عمه غولي( نادره ترکماني)

 

ديپلم افتخار:فرزند خوانده ( وحيد نيکخواه آزاد)

 

پروانه زرين بهترين کارگرداني: گورداله و عمه غولي( نادره ترکماني)

 

ديپلم افتخار:1-چتر سبز(ناصر رفايي) ، 2-آقاي مدير( حسن آقا کريمي)

 

پروانه زرين بهترين فيلمنامه:فرزند خوانده(وحيد نيکخواه آزاد)

 

ديپلم افتخار:آقاي مدير(رضا حيدر نژاد) ، گورداله و عمه غولي(خسرو صالحي- نادره ترکماني)

 

پروانه زرين بهترين بازيگر کودک و نوجوان: 1- بزرگ مرد کوچک(محمد جواد سلام پور) ، 2-فرزند خوانده(ارشيا صادقي)

 

ديپلم افتخار: 1-چتر سبز( علي غفوري فرد) ، 2-فرزند خوانده(عليرضا مظفري)

 

پروانه زرين بهترين دستاورد فني و هنري: جلوه‌هاي ويژه فيلم گورداله و عمه غولي( مجيد يوسفي زاده)

 

پروانه زرين جايزه ويژه هيئت داوران:فرزند خوانده (وحيد نيکخواه آزاد)

 

ديپلم افتخار:1-موسيقي فيلم گورداله و عمه غولي( بهنود يخچالي)، 2-طراح و سازنده عروسک گورداله و عمه غولي( فاطمه سوزنگر- نيلوفر رفيعي) ، 3- مدير فيلمبرداري فيلم قبيله من (پيام آزادي) ، 4-مدير فيلمبرداري فيلم فرزند خوانده(فرشاد محمدي)

 

جايزه شهيد بهنام محمدي:

 

به تهيه کننده فيلم بزرگ مرد کوچک خانم پروانه مرزبان


نظر شما