يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۱
کد خبر: ۵۶۵۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
سخنگوي مجمع نمايندگان تهران از جدايي شهرري از تهران همزمان با برگزاري انتخابات چهارمين دوره شوراها در خرداد سال 92 خبر داد.

به گزارش «شهر» و به نقل از همشهري، روزگار ري حال و هواي آشفته‌اي دارد چه آنکه قبله تهران در چند‌ماه گذشته پرخبرترين گوشه شهر بوده است و حالا خبر مي‌رسد که ري در خرداد‌ماه سال 92 از پايتخت جدا خواهد شد.

 

به گفته اعضاي شوراي شهر، عده‌اي سودجو تصميم گرفته‌اند تا به هر نحو ممکن بخش جنوبي شهر را جدا کنند. بالاخره حتما منافع اين کار در اندازه‌اي هست که خيلي مصمم روي آن پافشاري مي‌کنند. در اين مدت نيز هر بار مسئولي در اين‌باره اظهارنظر کرده است. مديران دولتي براي جداکردن ري از پايتخت قانوني دارند که از حدود سه دهه قبل هيچ دولت و شهرداري‌اي تمايل به اجراي آن نداشته است. اين امر حتي درباره شهردار سابق تهران نيز مصداق دارد و به گفته مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران، محمود احمدي‌نژاد نيز در زمان تصدي شهرداري تهران، موافق جدايي ري از تهران نبود.

 

ازسوي ديگر مديران شهري در شوراي اسلامي شهر و شهرداري پايتخت بارها درباره لطمات اين اتفاق براي تهران و ري صحبت کرده‌اند. کارشناسان خبره شهري نيز بر اين مسئله تأکيد دارند که جداکردن ري از تهران در حقيقت زير سؤال بردن طرح‌هاي درنظرگرفته شده براي آينده اين شهر است. اصلي‌ترين مورد در اين زمينه نيز ناديده‌گرفتن طرح تفصيلي پايتخت است که براي تهيه آن سال‌ها کارشناسي شده است. با وجود تمام مخالفت‌ها و دلايل مديران شهري، کارشناسان و حتي مردم ري اين طرح مورد توجه مسئولان دولتي است هرچند که برخي از نمايندگان استان تهران در مجلس شوراي اسلامي از توقف اين امر خبر داده بودند.

 

در همين ارتباط حسين طلا، سخنگوي مجمع نمايندگان تهران که خود نيز سابقه فرمانداري تهران را در کارنامه دارد، خبر داد که جدايي شهرري از تهران همزمان با برگزاري انتخابات چهارمين دوره شوراها در خرداد سال 92 روي خواهد داد.

 

وي درباره نشست نمايندگان تهران که عصر روز پنجشنبه برگزار شد، اعلام کرد که يکي از موضوعات طرح شده در اين نشست انتزاع قسمت شهري شهرستان ري از تهران بوده است. در نهايت نيز پس از ارائه گزارش کميته پنج نفره، مجمع نمايندگان تهران توصيه کرد اين انتزاع در زمان برگزاري انتخابات شوراها باشد.

 

طلا همچنين اين موضوع را مطرح کرد که جدايي ري از تهران منتفي نشده بلکه به توصيه مجمع نمايندگان تهران اين امر به تعويق افتاده است و شهردار ري بعد از انتخابات اعضاي شوراي شهر در خرداد92 انتخاب مي‌شود. پيش از اين نيز حسين مظفر، رئيس مجمع نمايندگان استان تهران و سيدمهدي هاشمي از اعضاي اين مجمع درباره توقف و تأخير طرح جدايي ري از تهران خبر داده بودند.

 

سيدمهدي هاشمي درباره اين موضوع به رسانه‌ها گفته بود که ما درخواست کرده‌ايم که کار متوقف شود و اقدام عجولانه‌اي صورت نگيرد. وي در عين حال گفت: توقف يا انجام پروژه جدايي ري از تهران اقدام ذاتي و قانوني استانداري است، منتهي ما از آنها درخواست کرديم که دلايل و مستندات خود را براي انجام چنين کاري به مجلس ارائه دهند اما تاکنون چنين مستنداني به ما ارائه نشده است.

 

اما مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران و نيز رئيس شوراي‌عالي استان‌ها درباره تعيين تکليف طرح جدايي ري از تهران و همچنين علت منتفي شدن موقت انتخاب شهردار جديد شهرري اظهار داشت: در اين‌باره نمي‌توانم صحبت کنم، چرا که قرار نيست شهردار را ما (شوراي‌عالي استان‌ها) انتخاب کنيم و براساس قانون، شورا بايد شهردار را انتخاب کند اما عنوان شده وزارت کشور شهردار جديد را انتخاب مي‌کند که البته اطلاعي از اين موضوع ندارم. اين در حالي است که وي مدتي قبل در مراسم بهره‌برداري از 97طرح عمراني در ري با انتقاد از جدايي ري از تهران اين طرح را راهي براي ميلياردر و گردن‌کلفت‌شدن عده‌اي سودجو دانسته است.

 

جدا کردن ري از تهران تاکنون موجب شده است که غيراز اظهارنظر مديران و کارشناسان شهري، مردم ري هم دست به‌کار‌شوند و از طريق شوراياران خود نامه‌هاي جداگانه‌اي را به رهبر معظم انقلاب ارسال کنند.در نامه اول که نيمه شهريور‌ماه و از سوي 18نفر از شوراياران محله‌هاي ري خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشته شد، آمده است که متأسفانه هر از گاهي از طرف هيأت دولت، استانداري و فرمانداري شهرستان ري موضوع جدايي ري از تهران بين مردم مطرح مي‌شود که اين نوع مطالب برخلاف سفارش‌هاي حضرتعالي مبني بر همبستگي بين مديران و مسئولان است اما در نامه دوم نيز که دهم مهرماه خطاب به مقام معظم رهبري نوشته شد، شوراياران محله‌هاي منطقه 20 به معضلات پس از جدايي ري از تهران اشاره کرده‌اند.

 

در بخش‌هايي از اين نامه آمده است: اقدام اخير مسئولان دولتي باعث شده که افکار عمومي مردم غيور و شهيدپرور شهرري نسبت به سياست‌هاي کلان نظام بدبين شده و خسارت جبران‌ناپذيري براي توسعه همه جانبه شهرري و منطقه20 در پي خواهد داشت که از هم‌اکنون خروج سرمايه‌گذاران از شهرري و منطقه20 براي اجراي پروژه‌هاي عمراني قابل ملاحظه است که با ادامه اين روند خدمات کلانشهر تهران به شهرري و منطقه20 کمرنگ شده و توسعه شهر و محله‌ها را با رکود شديدي مواجه خواهد کرد.

نظر شما