يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۶۵۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
نابينايان ناديده مانده‌اند/1
يک نابينا گفت: با وجود تصويب قانون حمايت از معلولان و توانمند شدن نابينايان در رشته‌هاي مختلف بازهم حمايت و تمايلي براي جذب اين افراد در نهادها و ارگان‌ها وجود ندارد.

موسوي قائم مقام جامعه نابينايان البرز در گفت‏وگو با خبرنگار اجتماعي شهر گفت: بزرگترين مشکل نابينايان کشور اشتغال است. بيشتر نابينايان کشور از بي‌کاري رنج مي‌برند و با توجه به هزينه‌هاي درماني و پس از پا به سن گذاشتن اين شهروندان معلول مشکلات مالي آن‌ها شديدتر مي‌شود.

 

صداي نابينايان به جايي نمي‌رسد 

موسوي به عنوان يک نابينا افزود: صداي نابينايان به جايي نمي‌رسد ما هرچه جيغ‌ و داد کنيم کسي به ما گوش نمي‌دهد. واقعيت اين است که نابينايان گويا هيچ سود و منفعتي براي مسئولان ندارند و نمي‌توان با کار کردن براي نابينايان برد تبليغاتي داشت. اين مساله موجب مظلوميت بيشتر شهروندان معلول جامعه شده است.

 

قانوني که اجرا نمي‌شود

وي با اشاره به قوانين مصوب گفت: سال‌ها تلاش شد تا قانون عام حمايت از حقوق معلولان تصويب و ابلاغ شود. در بخشي از قانون عنوان شده است بايد 3 درصد از استخدام‌ها از جامعه معلولان باشد و بخش مهمتر آن که رعايت نمي‌شود مي‌گويد 60 درصد از نيروي کار تلفن خانه‌هاي سراسر کشور بايد به نابينايان و معلولان حرکتي واگذار شود. اما متاسفانه امروز مشاهده مي‌کنيم اين قانون رعايت نمي‌شود.

 

معلولان سهمي از 3 درصد قانون حمايت از معلولان ندارند

موسوي اظهار داشت: مشکل ديگري که در اين قانون وجود دارد اين است که قانون 3 درصد شامل معلولان به همراه جانبازان عزيز است. مسلم است که حق جانبازان است که از آن‌ها حمايت شود اما تعداد بالاي جانبازان دفاع مقدس باعث شده است اغلب سازمان‌ها اين 3 درصد نيروي خود را از بين اين عزيزان استخدام کنند و عملا جامعه معلولان کشور سهمي از اين قانون ندارد. به نظر مي‌رسد اين قوانين حمايتي نياز به بازبيني دارد.

 

به عملي نشدن وعده‌ها عادت کرده‌ايم

اين فعال حوزه توانمندسازي نابينايان تصريح کرد: ما پيشنهادهاي ريز عملياتي متفاوتي داشته‌ايم. که اگر در سازمان‌هاي دولتي عمومي به کار گرفته شود بدون تحميل بار مالي بر نهادها و ارگان‌ها بگذارد بتوانيم در بخش‌هاي مختلف شاهد کار کردن نابينايان باشيم، اما متاسفانه همکاري لازم صورت نمي‌گيرد.

در سال 86 رييس جمهور به چهار وزير خود دستور داد تا 2 هزار نفر از معلولان به کار گرفته شوند اما اگر رصد شود مي‌بينيم از آن زمان 20 نفر هم جذب نشده‌اند. اگر استخدامي هم صورت گرفته با تلاش فعالان حوزه معلولان است و نه توجه مسئولان. از اين دست وعده و وعيدها در سال‌ها و مسئوليت‌هاي مختلف مديريتي شنيده‌ايم اما در عمل بهبودي حاصل نشده است.

 

از پتانسيل نابينايان توانمند استفاده نمي‌شود

قائم مقام جامعه نابينايان البزر اظهار داشت: امروز نابينايان توانمندي وجود دارد که به درستي از ظرفيت آن‌ها استفاده نمي‌شود. در انجمن ما 30 حقوقدان نابينا عضو هستند که بعضي از آن‌ها فعاليت مي‌کنند. اما رقابت مساوي نيست. آن‌ها احتياج به حمايت دارند تا توانمندي خود را نشان دهند. امروز يکي از بانوان نابينا با تلاش خود توانسته بافندگي کند، ما اين قابليت را داريم تابافندگي را به نابينايان آموزش دهيم تا بتوانند در اين زمينه کار کنند اما همکاري لازم و کافي وجود ندارد. تعداد زيادي از نابينايان در آزمون تربيت معلم پذيرفته شدند و همه آزمون‌ها را با موفقيت پشت سر گذاشتند اما تنها به اين دليل که معلول هستند در مرحله پاياني آن‌ها را رد کردند. تلاش نابينايان بيشتر به دليل عدم همراهي مسئولان به نتيجه نمي‌رسد.

نظر شما