شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۲
کد خبر: ۵۶۶۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
چهارمين نمايشگاه فصلي گل و گياه افتتاح شد/
منطقه 12 و بازار تهران که نقطه تاريخي و فرهنگي شهرمان و بزرگترين آثار تاريخي پايتخت آنجاست مکاني براي تجمع معتادان ، بافت فرسوده و .. شده و محل مناسبي براي زندگي نيست.

به گزارش شهر، محمد باقر قاليباف در مراسم افتتاح چهارمين نمايشگاه فصلي گل و گياه و جشنواره گل هاي پاييزي که با حضور جمعي از نمايندگان شوراي شهر و مجلس شوراي اسلامي برگزار شد گفت : در هر فصل به بهانه موضوع فضاي سبز و نمايشگاه گل و گياه کنار هم قرار مي گيريم و به يکي از دغدغه هاي شهرمان مي پردازيم. همه اقدامات و بحث هايي که در زمينه فضاي سبز مي شود درست و به جا است اما واقعيت اين است که ما در شهري زندگي مي کنيم که بخشي از آن بافت فرسوده است ، هيولاي بزرگ ترافيک ، آلودگي هوا ، خانه هاي سيماني و راهروي تنگ و نمور در آن وجود دارد و در اين شرايط همه بايد کاري کنيم که شهروندان نسبت به شهرشان ، دين ، کشور و محله شان احساس تعلق و احساس يک زندگي جمعي کنند و به دنبال منافع شخصي نباشند .


قاليباف با تاکيد براينکه امروز در شهر نيازمند تعلق خاطر هستيم، گفت : در برگزاري اين نمايشگاه بسياري به من مي گفتند که در اين شرايط بازار و فشار اقتصادي ، برگزاري اين نمايشگاه و کاروان گل اسراف است اما من از اين کار دفاع کردم و معتقدم که هر چند براي چالش اقتصادي بايد چاره انديشي کرد اما وظيفه ذاتي ما اين است که به روح و روان مردم توجه کنيم و آرامش آنها براي ما مهم باشد.


وي با بيان اين که بايد عادت هاي غلط در زندگي شهري را اصلاح کنيم افزود : مثلا امروز همه مردم از ما مي خواهند که در محله شان ميدان ميوه و تره بار ايجاد کنيم اما در هنگام مکان يابي آن هيچ کدام نمي خواهند که ميدان سر کوچه آن ها باشد و علت هم اين است که در آن جا جز ترافيک و شلوغي و زباله چيز ديگري به وجود نمي آيد و اين به خاطر سبک رفتار اشتباه ماست، در نصب سطل زباله هم همينطور است و در اين شرايط هنگامي که شهرداري در شستن سطل ها کوتاهي مي کند و در درست نصب کردن آن نيز توجه کافي ندارد ، شهروندان نيز با نصب آن سر کوچه هاي خود مخالفت مي کنند که من در اين شرايط هميشه به شهروندان گفته ام که چقدر حق شارژ براي ساختمان خود مي دهيد؟ يک بيستم آن را به شهرداري نمي دهيد و اين خدمات انجام مي شود.




قاليباف خاطر نشان کرد : امروز همه ما حرف از تاريخ ، گذشته و فرهنگ مي زنيم اما مي بينيم در منطقه 12 و بازار تهران که نقطه تاريخي و فرهنگي شهرمان و بزرگترين آثار تاريخي پايتخت آنجاست ، اين منطقه برخلاف ساير شهرهاي دنيا که مرکز شهرشان قابل خريد و فروش نيز نيست ، مرکز تجمع معتادان ، وجود بافت فرسوده و .. شده و محل زندگي نيست و در زماني که روزانه 2 ميليون نفر آنجا تردد مي کنند شب ها کمتر از 150 هزار نفر در اين محدوده مي خوابند و اين به دليل آن است که راه حل ما براي حل موضوعات اشتباه است.


شهردار تهران با اشاره به مخالفت هايي که در زمان بسته شدن خيابان 15 خرداد انجام شد، گفت : در آن شرايط به جاي آن که مردم تغيير در سبک زندگي شان را بخواهند و به وضعيت ناهنجار آن محدوده و تردد ماشين هاي زياد اعتراض کنند با آن مخالفت مي کردند و حتي تا مرز تهديد نيز مردم ، کسبه و مسولان خواستند تا اين کار را انجام ندهيم اما به آن ها گفتم يک ماه تحمل کنيد و اگر بازار رونق نيافت و مردم تردد بيشتري در اين محدوده نکردند و معتادان آنجا کمتر نشدند ، آنگاه کار ديگري مي کنيم و امروز شاهد هستيم که همه از قدم زدن در خيابان 15 خرداد لذت مي برند و احساس آرامش مي کنند. مانند اين کار در خيابان 17 شهريور و ميدان امام حسين (ع) نيز در حال انجام است.


وي گفت : بايد در مورد هر کاري ، کار کارشناسانه انجام شود و امام جواد (ع) نيز در اين خصوص فرموده که اگر کسي به کاري وارد شد ، اگر از راه کارشناسي وارد نشده باشد ، راه برون رفت براي آن وجود ندارد و درمانده مي شود و اين نشان دهنده آن است که ما نيازمند کار با خرد جمعي هستيم و بايد همه دست به دست هم دهيم.


قاليباف افزود : من معتقدم بازکردن و يا بستن يک خيابان حتما معضل کوتاه مدت ترافيک را ايجاد مي کند که بعد از مدتي طبيعي مي شود چنانچه درخيابان 17 شهريور نيز 72 ساعت ترافيک وجود داشت و بعد مردم مسير خود را پيدا کردند و ترافيک عادي شد .


وي در ادامه گفت : در شرايطي که موضوع کوچکي مانند ترافيک يک ميدان براي همه مهم است و نسبت به آن واکنش نشان مي دهند چطور مي شود که ورود روزانه بيش از هزار خودرو که هرکدام حداقل 25 متر فضا اشغال مي کنند ، براي هيچ کس مهم نيست.




شهردار تهران در ادامه با بيان اينکه الگوي حکومت ما حکومت علوي است گفت : به فرموده امام علي (ع) اگر مي خواهيد مديريتي را تضعيف کنيد کارهاي کوچک را مورد توجه قرار دهيد و کارهاي اصلي را رها کنيد که مانند آن را در ورود روزانه هزار خودروي بي سر و سامان به شهر و بي توجهي به آن مي بينيم و همچنين فرموده است که اگر افاضل و کارشناسان را از خود دور و اراذل و غير کارشناسان را به خود نزديک کنيم با اين کار نيز مديريت تضعيف مي شود و اين حرف مولا به ما مي گويد که با اين کارها محکوم به شکست هستيم.




وي افزود : از شهروندان مي خواهم که موضوعاتمان را دقيق تر و کارشناسي تر دنبال کرده و ما مسولان نيز به هر موضوع در جاي خود توجه کنيم و قدر و منزلت خود را بدانيم.


شهردار تهران تصريح کرد : ما نمي گوييم که عقل کل هستيم اما بايد اين شجاعت را داشته باشيم که بگوييم اشتباه کرديم و اين شرط انسانيت و دين داري و بستر پيشرفت است.


قاليباف اظهار کرد : امسال تصميم داريم تا تلاش کنيم در زمستان هر کسي به نام خود يک درخت يا بوته اي بکارد و شهرداري نيز امکان آن را فراهم کند که در نهايت شاهد اتفاق بزرگي در شهر خواهيم بود به ويژه آنکه نگهداري و رسيدگي به گياهان نيز براي شهروندان مورد توجه باشد.


وي تصريح کرد : اگراين تعلق خاطر و اعتماد به هم در حوزه مديريت شهري پيدا نشود مشکلات باقي مي ماند و فقط از حالتي به حالتي ديگر مي رود اما حل نمي شود و ما بايد تلاش کنيم به جاي آنکه مشکلات را جا به جا کنيم آنها را حل کنيم.

نظر شما