دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۶۶۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۸
يک روز پس از آنکه امير بحرين در اظهاراتي خصمانه، ادعاهايي را عليه ايران مطرح کرد، وزارت خارجه اين کشور کاردار سفارت ايران در منامه را احضار کرده است. اين در حالي است که حکومت اين شيخ نشين حاشيه خليج فارس، همچنان از قيام شيعيان عليه خود احساس نگراني مي کند.

به گزارش شهر به نقل از تابناک، وزارت خارجه بحرين امروز اعلام کرد کاردار سفارت ايران در منامه را در اعتراض به آنچه «مداخله» ايران در امور داخلي اين کشور خوانده، احضار کرده است.



بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه وزارت خارجه بحرين آمده که مهدي اسلامي، کاردار سفارت ايران در اين کشور، «به منظور اداي توضيح درباره مداخله کشورش در امور داخلي بحرين از طريق نسبت دادن اطلاعات غلط به مقامات بحريني» به اين وزارتخانه احضار شده است.



معاون وزير خارجه بحرين مدعي شده رفتارهاي ايران موجب برانگيختن آشوب و فرقه گرايي در اين کشور مي شود.



با اين حال، خبرگزاري فرانسه در بيان دليل اصلي اين اقدام دولت بحرين مي نويسد آل خليفه نگران گزارش هاي پخش شده در رسانه هاي ايران درباره درخواست بحرين و آمادگي ايران براي ميانجي گري در بحران سياسي بحرين است؛ زيرا در ادامه بيانيه وزارت خارجه اين کشور آمده:



«هرگونه مداخله در امور داخلي بحرين از طريق ميانجي گري يا شيوه هاي ديگر، همچنين در رابطه با شهروندان اين کشور، غير قابل قبول بوده و تعدي به حاکميت و استقلال اين کشور محسوب مي شود».



دليل مهم ديگر از ديد اين خبرگزاري، ديداري است که اخيراً ميان نماينده اي از ايران و آيت الله عيسي قاسم، رهبر معنوي شيعيان بحرين انجام شده است. جمعيت «الوفاق»، مهمترين گروه سياسي مخالف شيعه در بحرين در بيانيه اي اعلام کرده بود اين ديدار در پاسخ به درخواست دولت بحرين براي ميانجي گري ايران انجام شده است.



احضار کاردار سفارت ايران به وزارت خارجه بحرين در حالي انجام مي شود که روز گذشته نيز شيخ «حمد بن عيسي آل خليفه»، پادشاه اين کشور طي اظهاراتي، اتهاماتي مشابه را عليه ايران مطرح کرده بود. اين در حالي است که کميته هاي تحقيق بين المللي درباره بحران بحرين، تاکنون هيچ مدرکي دال بر دخالت ايران در قيام مردم اين کشور عليه آل خليفه به دست نياورده اند.



به اين ترتيب، ادعاهاي جديد آل خليفه عليه جمهوري اسلامي ايران را مي توان نشانه اي از هراس دنباله دار اين رژيم از اعتراضات مردمي در کشوري دانست که با وجود دارا بودن اکثريت شيعه، تحت تسلط حکومتي سني مذهب و وابسته به حاکمان وهابي عربستان سعودي قرار دارد.



در اين چارچوب، نه تنها به رغم ادعاي دولت بحرين، شعله اعتراضات مردمي در اين کشور خاموش نشده، بلکه هراس از گسترش آن تا حدي در ميان حاکمانش ريشه دوانده که حتي از اقدامات ميانجي گرانه ايران نيز با عنوان مداخله ياد کرده و نسبت به آن احساس نگراني مي کنند.

نظر شما